Nejnovější „ostrý“ Seat potvrzuje ambice španělské automobilky stát se nejsportovnější značkou koncernu VW. Další kreace, kterou má na svědomí tým Waltera de Silvy, nese označení Cupra GT.
Ve svém civilním provedení, na které se zákazníci mohou těšit koncem tohoto roku, bude prohánět třeba i nové Lamborghini Gallardo.
Svezení ve více než čtyři a půl metru dlouhém sporťáku velmi agresivního vzezření si jako první budou moci vychutnat jezdci španělského seriálu okruhových závodů vozů GranTurismo.
Atraktivní „gé-téčko“ působí velmi robustním dojmem: z mohutné „hmoty“ vozu „nesměle“ vystupuje malá kabina.
Předku dominuje velké logo automobilky a velké světlomety (samozřejmě xenonové), které zdůrazňují výraznou hranu oddělující přední kapotu od boků vozu.
Zadní části pak jednoznačně dominuje obří spojler, která má v tomto případě (cupra GT má poháněnou zadní nápravu) své opodstatnění. Křídlu sekundují dvě koncovky výfuku a relativně malé světlomety trujúhelníkového tvaru. Výrazná hrana, rámující celý zadek, dává vyniknout mohutným blatníkům zadních kol.
Při pohledu zboku zaujmou především mohutné otvory, zajišťující dostatečný přísun vzduchu k motoru umístěnému uprostřed a ohromná osmnáctipalcová pětipaprsková kola. Vzhůru otevírané dveře a vysoko umístěná zpětná zrcátka jsou pak už jen třešničkou na dortu.
Za zády pilota najdeme třílitrový šestiválec do „V“ který si inženýři Seatu vypůjčili od sbratřeného Audi. Motor disponující systémem přeplňování Biturbo poskytuje více než dostatečný výkon 500 koní. O co nejefektivnější přenesení síly na vozovku se stará sekvenční šestistupňová převodovka.
„Nadupaný“ Seat dokáže, v závislosti na použitých převodech, pelášit rychlostí až 295 km/h. Z 0 na 100 pak pilota vystřelí za 4,2 sekundy.
Výkonému agregátu sekundují výkoné brzdy s chlazenými kotouči obřích rozměrů (378 a 355 mm).
Nezávislé zavěšení kol s dvojitýmí lichoběžníkovými rameny ve spolupráci s tlumiči Öhlins zaručují přesné a bezpečné ovládání vozidla v mezních situacích. Nezanedbatelnou roli hrají i velmi nízko položené těžiště a nízká hmotnost celého vozu.
K vyjímečným jízdním vlastnostem přispívají bezesporu i kvalitní materiály. Na rám vozu u Seatu použili materiál oblíbený u Audi – hliník. Konstrukce je tak dostatečně tuhá a lehká. Na karoserii je pak použit materiál z uhlíkových vláken.
Skelet karoserie tvoří tři základní části, které ve spojení zajišťují požadovanou tuhost Cupry. Přední části dominuje mohutný příčný nosník umístěný ve výšce palubní desky a hrany předního skla. Střední část tvoří dva podélné nosníky „spolupracující“ se zadní částí konstrukce. Ta je tvořena sérií vzpěr zajišťujících vzájemné rozložení sil. V neposlední řadě má též za úkol dostatečně zpevnit zadní nápravu.¨
Seat Cupra GT | |
Motor | V6 přeplňovaný šestiválec biturbo |
Uložení motoru | uprostřed |
Hnaná náprava | zadní |
Zdvihový objem | 2 995 ccm |
Vrtání x zdvih | 82,5 x 92,8 mm |
Max. výkon | 368 kW / 500 koní |
Kroutící moment | 600 Nm při 5 250 otáčkách/min |
Maximální rychlost | 295 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,2 s |
Převodovka | šestistupňová sekvenční |
Délka | 4 562 mm |
Šířka | 2 100 mm |
Výška | 1 190 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Rozchod vpředu/vzadu | 1 843 / 1 818 mm |
Pneumatiky přední | 265/35 ZR18 |
Pneumatiky zadní | 285/35 ZR18 |
Brzdy | kotoučové s vnitřním chlazením |
Průměr brzdových kotoučů | 378 mm vpředu / 355 mm vzadu |
Hmotnost | 1 100 kg |
Součinitel odporu vzduchu | Cx=0,32 |
Mluví se i o pohonu všech kol systému Quattro a převodovce se dvěma synchronizovanými spojkami.