Nebaví vás stálé běhání po úřadech, kdy potřebujete vyřídit jenom opravdové maličkosti? Za chvíli možná bude váš požadavek vyřizovat Internet, a ušetří vás tedy toho úmorného běhání. Už i teď začínají existovat stránky, kde si můžete vyřídit svoje věci on-line. Dokonce je na Internetu projekt, který vám vyřizování na úřadech poměrně dost usnadní.
I vy už jste určitě při svém surfování narazili na stránky, kde jste si mohli něco objednat on-line (ať už hmotného nebo nějakou službu). Příkladem on-line zřizování mohou být i stránky Českého Telecomu, kde nám nabízí on-line objednávky svých služeb. A jsme-li u toho Českého Telecomu, tak jistě víte, že si můžete prohlížet stav vašeho účtu za telefon (a Internet) přímo na jeho stránkách. Tato služba se jmenuje E-účet. A abyste ji mohli využívat, stačí si ji objednat, například prostřednictvím Internetu. Poté se přihlásíte a máte před sebou výpis účtu, který je obdobou toho papírového.
Podobným způsobem jako Český Telecom nabízí svým zákazníkům výpis z účtu i portál Severočeské energetiky. I zde si zákazník po přihlášení jménem a heslem může prohlédnout vše, co se odběru energie týká, výpis z účtu atd. Tento způsob je zde teprve nově, a tak nás další změny čekají ještě letos.
Český Telecom a Severočeská energetika samozřejmě nejsou jediní, kteří nabízejí služby on-line. Dalším příkladem mohou být banky, které nabízejí výpisy účtu, transakce atd., dále si můžete on-line koupit, jak už jsem psal, i určité materiální věci (Vltava.cz, Ebay.com a spousta dalších).
Ale tyto způsoby nejsou hlavním tématem tohoto článku. Chci vás informovat o poměrně novém a nadějném způsobu administrace přes Internet. Jedná se o systém EVA, který se skládá z aplikací EVA a ADAM.
Logo systému EVA
Aplikace EVA je určena pro občany, kterým nabízí velkou spoustu informací a pomoc při vyřizování záležitostí na úřadech. Občané si mohou v elektronické podatelně dát žádost (podání) a systém EVA zajistí jeho odeslání. Občan má potom aktuální informace o stavu vyřizování jeho žádosti. Dále nám EVA nabízí ke stažení formuláře a žádosti ve formátu *.pdf. Ne každý občan ví, jak se za různých okolností chovat, a proto EVA přináší návody a informace, jak se za různých okolností zachovat, samozřejmě zde najdete i odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Občané se také mohou k systému EVA (a nejen jeho) vyjadřovat v diskuzních fórech a v anketách, které zadávají úřady.
Druhou aplikací systému EVA je ADAM. Aplikace ADAM je určena pro pracovníky úřadů a nabízí jim přijetí a zpracování žádosti od občana (podpora zpracování požadavků od občanů se jmenuje Workflow), základní správu spisů a tvorbu statistik o činnosti úřadu nebo jeho pracovníka. Pokud je na úřadě již jiný vnitřní počítačový systém, který vede spisové služby atd., nabízí ADAM elektronické rozhraní, které umožňuje propojit oba tyto systémy za používání výhod obou.
Na fotografii z představování novinek v obci Loučeň je vidět i poslanec Vlastimil Tlustý, který s nápadem o vytvoření EVY přišel.
Bohužel do systému EVA je zapojeno zatím velmi málo obcí (okolo 50 ve středočeském kraji). Využívat jejích služeb mohou občané zapojených obcí přes internetové stránky www.naseeva.cz, anebo také pomocí stánků EVA, které jsou v obci umístěny.
Jak sami vidíte, EVA nabízí pro občany (a také pro pracovníky úřadů) opravdu spoustu věcí. Pokud je vaše obec do systému zapojena, tak neváhejte a EVU co nejrychleji vyzkoušejte. A vy, kteří nemáte tu možnost, čekejte a doufejte, že se vaše obec do sytému EVA také zapojí.
Zdroj: PC Svět