Krajská správa a údržba silnic Vysočiny je připravena na přechod na zimní období, což s sebou nese i změny v údržbě komunikací.
- Posypové materiály
Celkem má KSÚSV kapacitu solných skladů cca 21 tisíc tun. K 30. 9. 2019 bylo již naskladněno 20,5 tisíc tun. Pokud uvážíme celkovou průměrnou spotřebu soli za posledních 5 let (průměr 13,1 tisíc t, maximum 18,1 tisíc t, minimum 8,6 tisíc t), je zřejmé, že na zimu je naskladněno dostatečně. Obdobný stav předzásobení hlásí i sklady s inertními materiály. Inertního materiálu na posyp je už nyní k dispozici cca 54 tisíc tun (průměr 46 tisíc t, maximum 58 tisíc t, minimum 32 tisíc t) U insertů je běžnou praxí průběžné doplňování skladů i během zimního období.
- Výkony km celkem (počet najetých km během celého zimního období)
Zimní období. | km |
2014/2015 | 594 116 |
2015/2016 | 485 347 |
2016/2017 | 832 879 |
2017/2018 | 714 687 |
2018/2019 | 963 285 |
Zdroj: KSUSV
Z uvedených čísel je patrné, že poslední zimní období bylo nejnáročnější za posledních pět zimních období. Nejvíce kilometrů se obvykle najede v měsíci lednu.
- Technika
V rámci údržby komunikací bude v zimním období 2019/2020 nasazeno 146 nosičů výměnných nástaveb (sypačů). Všechny mají zimní nástavbu. Počet okruhů je letos stejný jako loni, tedy 120. Na každý okruh, který je dlouhý průměrně 80 km je připraven jeden sypač. Dále je připraveno 26 plnohodnotných rezerv, navíc má KSÚSV v rezervě dalších cca 13 ks starší techniky, kterou je v případě dlouhodobé poruchy nebo havárie možno nasadit do zimní údržby. Je připraveno 43 „nakladačů“ a další technika (traktory, radličky, sněhové frézy…).
- Zajímavosti/novinky ze zimní údržby
3. ledna 2019 bylo ujeto více než 21 000 km (celý Kraj Vysočina = 5 tisíc km byl „projet“ 4krát) a spotřebováno bylo více než 500 t soli. Z toho plyne stále se opakující potřeba v určité části období maximálního nasazení lidí i techniky. KSÚSV je připravena tento požadovaný výkon poskytnout.
V zimním období 2019/2020 bude po dohodě s ochránci přírody upraven způsob zimní údržby v katastru Svratky. I nadále zde bude údržba 40km okruhu řešena inertním posypem, ale v mimořádných klimaticky zhoršených podmínkách budou moci silničáři výjimečně použít chlorid sodný skrápěný chloridem hořečnatým.
Technika, lidé i materiál jsou připraveni. V zimním období vyjíždějí krajští silničáři na silnice zpravidla už ve 2.30 hod. ráno, každý okruh trvá projet 2–4 hodiny podle náročnosti údržby. „Řidičům i cestujícím bych rád popřál klidnou zimu a spoustu najetých kilometrů bez komplikací a nehod. A až zase budete někde z rádia slyšet to otřepané klišé, že silničáři zaspali, tak si vzpomeňte, že andělé a cestáři nikdy nespí,“ dodává s respektem k práci svých podřízených nový ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid.
KSUSV ještě v průběhu listopadu svolá, dříve pravidelnou, schůzku všech svých dispečerů a dispečerů Krajského ředitelství Policie kraje Vysočina se zástupci ŘSD a Centra dopravního výzkumu.
Desatero řidiče pro zimní cesty Vysočinou:
https://www.kr-vysocina.cz/desatero-pro-ridice-pro-zimni-cesty-vysocinou/d-4003327/p1=10349