I když bude v brzké době zprovozněn severovýchodní obchvat kolem Havlíčkova Brodu, jehož stavba byla zahájena v prosinci 2001, dopravní situaci ve městě to na dlouho nezlepší. Na řidiče totiž čekají další uzavírky a objížďky spojené s rekonstrukcí mostu na Masarykově ulici, jehož oprava je na dokončení obchvatu přímo závislá.
Část dopravy z této komunikace totiž povede objížďkou po novém obchvatu. Obchvat, který bude spojovat komunikaci první třídy číslo 37 směrem na Pardubice s komunikací první třídy číslo 38 směrem na Kolín je dlouhý celkem 2,4 kilometrů a celkové stavební náklady na výstavbu představují částku okolo 240 milionů korun. V současné době probíhají přejímací řízení jednotlivých částí stavby a některá kolaudační řízení. Pokud zde nebudou shledány velké závady, obchvat bude v prvním, maximálně druhém červnovém týdnu zcela zprovozněn, řekla Marie Tesařová, ředitelka Ředitelství silnic a dálnic v Jihlavě. Řidičům avšak součást obchvatu slouží již od začátku letošního roku.
Komunikace u ulice U Cihláře a propojení na Břevnickou a Kyjovskou ulici bylo zprovozněno již v lednu. V současné době už je však zpracována vyhledávací studie pokračování obchvatu, a to jeho jihovýchodní části, která bude napojena na stávající obchvat u Hypernovy a povede až ke komunikaci první třídy směrem na Jihlavu. Zatím je na výstavbu této části obchvatu navrženo několik variant, kudy by silnice měla vést a bude se projednávat, která bude pro realizaci nejvhodnější. Na výsledku bude mít zásadní vliv i studie EIA, která zkoumá vliv stavby na životní prostředí. Vzhledem k tomu, že podmínky pro přípravu stavby jsou poměrně složité a finančně bude stavba obchvatu dost náročná, předpokládá se, že výstavba začne nejdříve za pět let. Mohou se zde vyskytnout rizika, o kterých dnes ani ještě nevíme. U výstavby první části obchvatu jsme poznali, že zbytečně spěchat se moc nevyplácí, komentovala dále Marie Tesařová.
Na dokončení severovýchodní části obchvatu, který je už téměř hotov, je přímo závislá také rekonstrukce mostu na Masarykově ulici. Ten je ve velmi špatném stavu a jeho rekonstrukce je více než nutná. Jelikož část dopravy z Masarykovy ulice bude muset být napojena na obchvat, ten musí být na začátku rekonstrukce již plně v provozu. Náklady rekonstrukce mostu se pohybují předběžně okolo 30 milionů korun.
Stavbu je nutné provádět v dost velkém rozsahu, což si vyžádalo v tomto úseku úplné uzavření pro dopravu. Ta bude rozdělena do více objízdných tras, aby se rovnoměrně rozdělila a nedocházelo v některých místech k trvalejším zácpám provozu.
Pro tranzitní dopravu ve směru od Kolína na Jihlavu bude vpravo vedle rekonstruovaného mostu vybudováno provizorní přemostění přes řeku Sázavu. Zde bude doprava svedena a napojena do ulice Na Losích, dále pak na komunikaci Humpolecká. Tam bude muset být provoz řízen semafory. Ve směru od Jihlavy na Kolín bude objížďka vedena přes Dolní a Žižkovu ulici, kde se pak napojí právě na severovýchodní obchvat. Ten pak řidiče zavede zpět na silnici číslo 38. K úpravě musí dojít i v místní dopravě, která povede po městských komunikacích, s upraveným dopravním značením a úpravou přechodů pro chodce.
Řidiči však nejsou tímto jediným možným řešením dopravy zrovna nadšeni. Bude to problém. Už teď je to katastrofa. A až zavřou Masaryčku, asi začnu chodit pěšky. Slyšel jsem, že chtějí uzavřít i náměstí, a tak bych po cestě z práce musel objíždět celé město, abych se dostal domů. Je to tak o čtyři kilometry delší, řekl Leoš Martínek z Havlíčkova Brodu. Jezdím do Havlíčkova Brodu do práce a tyto objížďky mi značně zkomplikují život. Budu muset jezdit o dost dříve, protože i průjezd městem bude časově určitě mnohem delší, komentoval dopravní problémy ve městě Josef Piskač. Město počítá s tím, že doporučí v dopravním řešení zákaz příjezdu na náměstí z Dolní ulice.
Průjezd náměstím v tomto směru by celou dopravu ještě více komplikoval. V druhém směru zůstane nezměněn a ve směru z Žižkova také, upřesnil další dopravní řešení místostarosta Jiří Vondráček.
Dopravu budou řídit policisté
Dopravní inspektorát pak počítá i s tím, že by na některých kritických místech byla doprava řízena i policisty. Zpočátku určitě, především při průjezdu městem. Ve kterých místech to bude, je však předmětem dalšího jednání, uvedl Jiří Bouchner, vedoucí Dopravního inspektorátu policie České republiky v Havlíčkově Brodě. Plánuje se, že by byla nějakým způsobem odkloněna doprava dálkových řidičů, kteří městem jen projíždějí. Ta by byla vedena po přilehlých silnicích druhé a třetí třídy a byla by včas značena.
Zprůjezdnění mostu ve středových pruzích se pak plánuje zhruba na měsíc říjen letošního roku, ale kompletní dokončovací práce potrvají za omezeného provozu pravděpodobně až do konce května příštího roku. Do konce zimy musí být demontováno provizorní přemostění, dodala Tesařová. Řidiči, kteří Brodem pouze pravidelně projíždějí, budou proto vyhledávat takové cesty, aby se městu úplně vyhnuli. Mnohem rychlejší bude když pojedu menšími silnicemi a do Havlíčkova Brodu vůbec zajíždět nebudu, dodal řidič Aleš Vašák z Jihlavy.
V souvislosti s rekonstrukcí mostu plánuje v této lokalitě městský úřad drobné úpravy. Chtěli jsme, aby zde byl řešen podchod pro pěší na straně u katastrálního úřadu. Dále se budeme na stavbě spolupodílet tím, že vybudujeme nástupní rampy pro začátek pěší zóny, která by vedla na Humpoleckou silnici. Tím by zmizel na silnici ten velmi nebezpečný přechod pro chodce, dodal Vondráček.
Zdroj: MF DNES