informace k novému zákonu
Nový zákon č.56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních
komunikacích vstoupil v účinnost 1.7.2001. Tento zákon byl schválen v roce
2000 a do minulého týdne (konec června) hrozilo, že nebudou schváleny prováděcí
vyhlášky. Tzn. měli bychom sice zákon a nikdo by nevěděl jak tento zákon
v praxi uplatňovat. Naštěstí se tyto vyhlášky schválily na poslední chvíli
29.6.2001.
Pozastavím se pouze u jedné z podstatných změn, která se týká nás všech.
Dříve SPZ (Státní poznávací značka) se nově jmenuje
registrační značka. Registrační značka má vypadat tak, že:
„Jediným povinným znakem registrační značky je označení kraje. Každému
kraji je přiděleno jedno písmeno. První vyskytující se písmeno v registrační
značce označuje kraj tzn. toto písmeno nemusí být vždy na prvním místě
zleva. Na všech místech registrační značky se u registračních značek vydávaných
podle zákona č. 56/2001 Sb.mohou vyskytovat číslice i písmena. Dosud první
tři znaky SPZ byla písmena a dalšími znaky mohla být pouze čísla.“
(citace ofic. stránky MDS ČR)
V současné době však existuje tzv. přechodné
ustanovení, které povoluje používání stávajících (starých) formulářů
a SPZ do vyčerpání zásob, nejpozději však do 31.12.2001. Podle informace
na Okresním úřadě Pelhřimov na který dle účinnosti výše uvedeného zákona
tato kompetence přešla, vše funguje stále postaru. Žádné nové registrační
značky nemají.
Náš kraj byl před několika měsíci přejmenován z Jihlavského na Vysočina.
Bohužel ministerstvo dopravy nebylo schopno na tuto změnu zareagovat, takže
od 1.7.2001 pro náš kraj Vysočina platí povinný registrační znak písmeno
J.
Logické že? Pokud Vás podobné skutečnosti zarážejí, prosím napište
nám svůj názor!
Další informace: Okresní úřad Pelhřimov, Pražská ul. (proti Policii ČR),
1. patro tel. 0366/531437, -438, -439
Dále předávám informace o hlavních změnách, které se dotknou všech
občanů, převzaté ze stránek MDS ČR:
Základní body, stanovené zákonem č. 56/2001 Sb., které běžnému
motoristovi přinesou změny od 1.7.2001:
- Činnost evidence vozidel a jejich registrace přechází z policie ČR na
okresní úřady a po zániku okresů v budoucnosti přejde, na nově zřízená
registrační místa. - Činnost schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného
vozidla, jednotlivě dovezeného vozidla a jednotlivě provedené přestavby
vozidla přechází z policie ČR na okresní úřady. - Zákon určuje jednoznačné podmínky za jakých bude silniční vozidlo
a jeho přípojné vozidlo a zvláštní vozidlo (např. traktor, samojízdný
pracovní stroj) zaregistrováno. Kriteria jsou dána zákonem, jsou tedy veřejně
dostupná. Dosud tato kriteria byla dána vládním nařízení č. 54/1953
Sb., pokyny policejního prezidenta Policie ČR a interními pokyny
Ministerstva vnitra ČR. - Na základě zákona musí být do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona,
tj. do 30.6.2002, zaregistrována vozidla, která dosud registrována nebyla
tj. mopedy a samojízdné pracovní stroje. Tato vozidla dostanou registrační
značku a tabulku. Doklady potřebné k zaregistrování uvádí § 6 zákona. - Registrovaná vozidla, která nebudou dlouhodobě provozovaná na pozemních
komunikacích, tj. vozidla bez technické prohlídky ve stanici STK, budou
za 6 měsíců po termínu neuskutečněné pravidelné technické prohlídky
administrativně vyřazena z registru silničních vozidel, bude jim zrušena
registrace. Neregistrované vozidlo nesmí být provozováno na pozemních
komunikacích. Vozidlu bude zrušena registrace, ale není tím zrušena
technické způsobilosti tohoto vozidla k provozu na pozemních komunikacích.
Takovéto vozidlo lze znovu zaregistrovat. - Nově se do registru zapisují vlastník a provozovatel vozidla (ve většině
případů soukromých vozidel je to shodný údaj), na rozdíl od dříve
zapisovaného držitele. Pokud je vlastník vozidla a provozovatel rozdílný,
musí mít provozovatel oprávnění od vlastníka k provozování jeho
vozidla. - Zákon stanovuje povinnost provozovatelům všech silničních motorových
vozidel do tří let, tj. do 30.6. 2004 uvést údaje v registru do
souladu s novými požadavky. - Termíny pro pravidelné technické prohlídky zůstávají téměř shodné
se současně platnými, vzhledem k nově registrovaným mopedům je však
vyjmuta povinnost dostavit se k pravidelné technické prohlídce v STK pro
mopedy do zdvihového objemu 50 cm3 nebo do nejvyšší konstrukční
rychlosti 50 km/h, pokud je moped vybaven šlapadly. Interval technických
prohlídek traktorů se prodlouží na 4 roky. - Pro provoz motorových vozíků a malotraktorů již není třeba podle zákona
č. 361/2000 Sb. zvláštního povolení DI Policie ČR, avšak tato zvláštní
vozidla lze podle zákona č. 56/2001 Sb. provozovat pouze za předpokladu
že mají schválenou technickou způsobilost a provozovatel toto prokáže
platným technickým osvědčením. - Pokud se na silniční motorové a přípojné vozidlo vztahuje zástavní
právo, zapisuje se toto do registru, v tomto případě je povinen
provozovatel takového vozidla povinen uvést údaje v registru do souladu
se skutečností do 31.12.2001. - V sankčních ustanoveních je uvedeno, že Ministerstvo nebo okresní úřad
uloží pokutu do výše 5 000 000 Kč osobě, která pozměnila identifikační
údaje na podstatných částech mechanismu nebo konstrukci vozidla. - Mění se podmínky pro schvalování ojetých vozidel dovážených ze
zahraničí. Zjednodušuje se dovoz osobních automobilů resp. motocyklů
homologovaných podle směrnic 70/156/EHS resp. 92/61/ES (typová homologace
celého vozidla podle směrnice EHS/ES). Vozidla starší pěti let a neschválené
podle výše uvedených směrnic nebude možné v České republice schválit.
Technická způsobilost vozidla je posuzována podle předpisů platných v
ČR v době první registrace vozidla a ne podle předpisů platných v době
dovozu a schvalování v ČR.