Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jako správce dálnic a silnic I. třídy v Kraji Vysočina, zajišťuje zimní údržbu na 93 kilometrech dálnice D1 a 427 kilometrů silnic I. tříd na území kraje. Samotná údržba na jednotlivých úsecích komunikací se řídí plánem zimní údržby vypracovaným pro konkrétní oblast.
„V souladu s uvedenou legislativou ČR jsou dálnice a silnice I. třídy zařazeny do I. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut,“ sdělil Martin Buček z ŘSD.
Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů:
- do 2 hodin u dálnic
- do 3 hodin u silnic I. třídy
Samotná údržba na jednotlivých úsecích komunikací se realizuje na základě plánu zimní údržby vypracovaného pro konkrétní oblast.
Na silnicích I. tříd je zimní údržba v celém kraji prováděna Krajskou správou a údržbou silnic Vysočina. „Ta disponuje k 1.listopadu pro tyto účely 21 080t NaCl a 11 300t inertního materiálu (vše pro silnice I. – III. tříd). Pro provádění zimní údržby je připraveno celkem 134 sypačů, 341 radlic a pluhů a 58 sněhových fréz, metačů a nakladačů. Dohromady 533 kusů techniky, která je určena pro zajištění sjízdnosti silnic I.-III. tříd. Údržba je zajišťována ze 4 dispečinků, kde se střídá 87 proškolených dispečerů,“ jmenuje Martin Buček.
Technika je připravená
Zimní údržbu na dálnici D1 provádí přímo ŘSD prostřednictvím Střediska správy a údržby dálnice (SSÚD) Bernartice a SSÚD Velký Beranov.
Pokud jde o techniku, tak do akce je připraveno na obou SSÚD celkem 5 nakladačů, 22 sypačů s radlicí, 6 univerzálních vozidel s různým technickým vybavením – při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje.
Pokud jde o lidské zdroje, zajišťuje údržbu celkem 10 dispečerů a dalších 64 pro zimní údržbu vyčleněných pracovníků.
ŘSD má také na každém SSÚD provozuschopné centrum pro výrobu a distribuci solanky. Jednak roztoku vody a chloridu sodného, jednak roztoku vody a chloridu vápenatého. Zásoba posypových materiálů je vypočítána pro průměrnou zimu, v případě zvláště nepříznivého počasí je ještě možné sáhnout do nouzových rezerv.
Provizorní odloučené pracoviště
„Práce na všech modernizovaných úsecích dálnice D1 budou ukončeny do konce listopadu. Výjimkou je úsek 11 mezi Koberovicemi a Humpolcem, kde nastalo zpoždění u mostu, protože se měnilo technické řešení výstavby. Na tomto mostě by se mělo pracovat do 6. prosince,“ doplnil Buček.
V souvislosti s modernizací v úseku 11 Koberovice-Humpolec a úseku 12 Humpolec-Větrný Jeníkov, bude z důvodu vyšší nadmořské výšky této části D1 pro zimu 2020/2021 zřízeno provizorní odloučené pracoviště na exitu 90 vpravo, kde budou k okamžitému zásahu připravena 4 posypová vozidla. Současně bylo na km 49 D1 v MÚK Psáře vybudováno nové silo pro doplnění posypové soli pro střediska Mirošovice a Bernartice.
Zimní období dle platné legislativy začíná 1. listopadu a končí 31. března následujícího roku. Zimní údržbou se podle pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti komunikací.
SSÚD Bernartice disponuje celkem 2 415t posypových látek (NaCl je 2 306,0t, NaCl solanka 26,0t, CaCl2-tekutý 34% 83,0t.). SSÚD Velký Beranov má aktuálně k dispozici celkem 2 415t posypových látek (NaCl je 2 708,6t, NaCl solanka 26,0t, CaCl2-tekutý 34% 83,0t).
Zima může začít. Silničáři z Vysočiny hlásí, že už jsou na sezonu připraveni
středa, 21. října 2020, 16:46
Pro silničáře začíná, podle zákona, zima už 1. listopadu, i když to tak za okny nemusí vypadat. Konec zimní sezony pak mají 31. března. Silničáři na Vysočině jsou podle jejich informací na tu nadcházející zimu připraveni.