V designérské soutěži na nový vizuální styl města Humpolec, kterou pořádala organizace Czechdesign, zvítězil důvtipný návrh studia Svéráz. Jeho hlavní myšlenka je inspirována geografickou polohou města, které leží strategicky u dálnice D1 na půli cesty mezi Prahou a Brnem.
Zástupci města chtěli díky soutěži najít koncept vizuální komunikace, který doprovodí obsahovou komunikaci městského úřadu, města a jeho příspěvkových organizací směrem k veřejnosti jednotnou profesionální formou, a podpoří tak srozumitelnost důležitých sdělení. Vizuální styl definuje nejen logo, ale i novou podobu všech interních a externích materiálů jako plakáty, internetové stránky nebo Radniční listy. Motivací se staly ale i další důvody, například podpoření hrdosti života ve městě, zároveň i zatraktivnění Humpolce jako turistického cíle či omezení vizuálního smogu ve veřejném prostoru.
Humpolec je svými obyvateli vnímaný jako místo, které má všeho „tak akorát“. Díky své poloze, jež je zároveň silnou asociací spojovanou s Humpolcem, je na dosah velkým městům, zachovává si ale výhody malého města.
Nové logo města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Na této myšlence postavilo svůj koncept i studio Svéráz, které v designérské soutěži uspělo. Vítězný návrh vychází ze strategické polohy města, kterou představuje vzdušná čára / diagonála, spojnice mezi městy Praha a Brno.
Idea pro tvorbu nového loga města Humpolce | Zdroj: Svéráz
„Dvě největší města ČR jsou ve značce reprezentována tečkami v pozici 45º. Bod vlevo nahoře značí Prahu, bod vpravo dole pod nápisem zastupuje Brno. Mezi nimi, v pomyslné diagonále, leží název města Humpolec. Název lze zaměnit pouze za „H“, které slouží jako symbol a zkrácená varianta značky. Mezi tečky je také možné umístit různé slogany, hesla, upozornění aj. Stejnou cestou jsme navrhly řešení značek pro městské instituce. Odkaz k poloze města se dále propisuje do specifické práce s fotografií. Pomocí mřížky dochází k jejich částečnému diagonálnímu oříznutí. Hlavní myšlenka vizuální identity je podpořena také při výběru propagačních předmětů, které navrhujeme volit v návaznosti na tematiku lokace, měření vzdálenosti a cestu obecně,“ popisují Petra Kalousková a Eva Vopelková, které tvoří studio Svéráz.
Merch v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Návrh studia je odvážný, ale má i střízlivou a čistou formu. Je pozitivní, nekomplikovaný, ale důvtipný.
„Autorky přišly s široce aplikovatelným a živým vizuálním stylem, se kterým se bude poměrně jednoduše pracovat. Originální barevnost je přímým prostředkem pozitivního dojmu z celého vizuálu, který podtrhuje i volba nápaditého písma Atyp,“ komentuje Kristina Fišerová, členka poroty.
Tiskoviny v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Místostarostka Humpolce Alena Kukrechtová vyjadřuje spokojenost s výsledkem: „Osobně oceňuji komplexnost celého projektu a zároveň genialitu jednoduchosti nápadu s lokací, jeho důstojnost, ale na druhé straně zajímavé vytvoření prostoru pro žádoucí hravost.“
Merch v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
„Jak vzešlo již z prvotního workshopu s organizací Czechdesign, práce s jazykem je něco, co v Humpolci oceňujeme. Hodnotíme ji jako nadčasový způsob komunikace, který se vyvíjí společně s městem a jeho obyvateli. Hravost jazyka vítězného studia byla jedním z prvků, pro které jsme si tuto vizuální identitu vybrali. Oslovila nás zejména v prezentaci příspěvkových organizací,“ doplňuje Aneta Slavíková, mluvčí města.
Copywriting v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Studio Svéráz
Grafické duo se zaměřuje především na komplexní systémy pro vizuální identity a jejich aplikaci na online a offline prostor. Tvoří jej Petra Kalousková a Eva Vopelková, absolventky Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Do portfolia studia patří např. vizuální identity pro města Litoměřice a Úštěk nebo farmu Držovice.
Petra Kalousková a Eva Vopelková | Zdroj: Studio Svéráz
Změna vizuální identity se dotkne veškerých prvků, kterými město komunikuje s obyvateli i návštěvníky. Nový vizuální koncept zahrnuje logo, ale propíše se i do všech výstupů. Novou podobu tak získají interní tiskoviny jako dopisy, vizitky nebo faktury, externí tiskoviny jako plakáty či letáky, grafika pro sociální sítě, webové stránky, orientační systém v budovách i ulicích, Radniční listy i měsíčník Zálesí.
Plakáty v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
„V případě Radničních listů je klíčem citlivost. Nezapomínejme na to, že se dostávají k nejstarší části obyvatel města, je proto třeba zpracovat jejich podobu s ohledem na tento fakt. Zároveň jsou Radniční listy mocným nástrojem v představení nové vizuální identity a mohou významně ovlivnit její přijetí obyvateli města. Vítěznému studiu Svéráz se v Litoměřicích povedlo právě díky citlivému přístupu k redesignu Radničních listů obyvatele s novou tváří města seznámit pozitivním tónem, který bezesporu přispěje k širokému přijetí nového vizuálního stylu,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesignu.
Radniční listy v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Vizuální identita bude aplikována postupně v průběhu nadcházejících měsíců.
„Všechny tyto prvky by měly významně usnadnit a zpřehlednit komunikaci úřadu a města směrem k veřejnosti. Jde o jasnost a srozumitelnost sdělení, které nebude rozptylovat vizuální chaos. Informace z radnice a později i z příspěvkových organizací budou na první pohled jasně odlišitelné, což lidem opět umožní snadnější orientaci v tom, co si mají nebo chtějí přečíst,“ nastínila místostarostka Humpolce Alena Kukrechtová.
Příklady použití na sociálních sítích v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Cesta k soutěži
Pro svou prezentaci využívalo v minulosti město především historický znak a logo, které ale nebylo rozpracováno ve vizuální styl. Podoba komunikace byla roztříštěná.
Stávající logo a heraldický symbol města Humpolce | Zdroj: Humpolec
Do soutěže se na základě výzvy mohla přihlásit široká odborná veřejnost. Na základě představených portfolií pak byla vybrána studia, která zpracovala zadání. Soutěž probíhala od dubna do října 2020 v jednom kole se třemi účastníky: Kristina Ambrozová, studio Toman Design, studio Svéráz.
Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Humpolce a její implementaci.
Porota soutěže
Nezávislá část poroty / externí odborníci:
- MgA. Miroslav Roubíček, Studio COLMO,
- doc. MgA. Kristina Fišerová, vedoucí ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na Západočeské univerzitě v Plzni,
- Mgr. Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka organizace Czechdesign.
Závislá část poroty / zástupci města:
- Karel Kratochvíl, starosta města Humpolec,
- Mgr. Alena Kukrechtová, místostarostka města Humpolec.
Dost dobrý. Ještě bych dodal japonské přísloví. ,,Hlavní město je to ve kterém bydlíš“
Souhlas, já bych zase volil více „humpolecké“ barvy vč. odstínů např. v souladu s praporem města.
https://www.mesto-humpolec.cz/assets/File.ashx?id_org=4932&id_dokumenty=216359
At je to jak chce, Humpolec je hlavnim mestem Vysociny a nove logo to jen podtrhuje.
Původní logo s písmenem H bylo lepší..
Nebylo a navíc nebylo dotažené do plného grafického manuálu.
Čím více se na ty dvě tečky dívám, tím mi to více přijde vtipnější a lepší.
frrrr