Informace k opravě mostu 129-010 u Petrovic (přes Petrovický potok) na silnici z Humpolce do Želiva.
Pokud jezdíte po silnici 2. třídy, číslo 129 tak už více než měsíc jezdíte z Humpolce do Želiva po objížďce přes Jiřice. S blížící se zimou má mnoho řidičů obavy o průjezdnost této objížďky přes místní komunikace a silnice 3. třídy. Oslovili jsme Správu silnic a dálnic ČR, kde nás poučili, že silnice 2. třídy spadají do kompetencí krajů. Další pídění tedy pokračovalo na úřadě Kraje Vysočina, kde nám vyšli vstříc pánové Kolář a Pípal, velice děkujeme. Díky jim můžeme poskytnout následující informace:
Investice na opravu mostu nešly přímo z rozpočtu kraje, nýbrž ze Státního fondu dopravní infrastruktury – SFDI . Z peněz, které byly kraji uvolněny na základě oprav po loňských povodních. Jedná se o více než 5 milionů korun a tyto peníze jsou vázány pouze do konce letošního roku. Takže se musí stavba dokončit, aby kraj o peníze nepřišel.
Tento most byl pro opravu vytipován okresní Správou silnic v Pelhřimově na základě porovnání údajů v tzv. Mostním listu a reality. Tento most byl v celkově špatném technickém stavu.
Na novém mostu nebudou žádné podstatné technické změny (výška, šířka, materiál mostu, apod.). Jedná se o monolitickou stavbu ze železo-betonu, snad jen tzv. křídla mostu budou více rozevřená a podél komunikace bude po celé délce (cca 10m) křídel 1m vysoký plot z drátěného pletiva, pro zamezení vstupu živočichů na komunikaci a jejich svedení k přechodu. Tento přechod pro živočichy bude v otvoru pro průtok potoka, který bude také větší než byl ve starém mostu. Základní parametry nového mostu budou tedy stejné. Cca 10m před a za mostem je vyfrézovaný asfalt na silnici, tzn. v tomto rozsahu bude též nová komunikace, včetně povrchu. Nepatrně by se měl zvednozut vršek mostu pro lepší odvodnění povrchu komunikace a tedy zlepšení jizdních vlastností.
S přípravnými pracemi se začlo 9.10. 2003 – od tohoto datumu platí uzavírka komunikace a dokončení stavby se předpokládá 23.12.2003. Vše je samozřejmě závislé na počasí, protože za vysokých mrazů není možné z technologických hledisek betonovat.
V nejbližší době kraj nemá v plánu žádnou podobnou investici do oprav mostů či komunikací v okolí Humpolce.
Na obrázku níže můžete vidět řešení nového mostu v půdorysu z projektové dokumentace firmy Dosing s.r.o. a fotografie pořízené na místě stavby 8.11.2003.