Město Humpolec nedávno představilo novou vizuální identitu od studia Svéráz, které zvítězilo v designérské soutěži pořádané organizací Czechdesign. Podívejte se i na další soutěžní návrhy od studia Toman Design a Kristiny Ambrozové.
Toman Design
Ústředním prvkem vizuálního stylu od studia Toman Design je motiv nitě, vlákna, linie, cesty. Ten autoři v užším smyslu vnímají jako odkaz na slavnou soukenickou tradici Humpolce, v širším významu jako symbol, metaforu, která původní historický motiv přesahuje.
Idea vizuální identity města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
„Pomyslná ‚červená nit‘ se prolíná celým vizuálem, pulzuje, vyvíjí se a ukrývá v sobě další významy. Může jít o odkaz na historii, ale může se vztahovat i k dynamické současnosti města. Může naznačovat zajímavou polohu města mezi Prahou a Brnem. Stejně tak může odkazovat na osobnosti, které jsou s Humpolcem spojené a které postupně dosáhly uznání a věhlasu v širším měřítku,“ popisuje Jiří Toman.
Grafický motiv v podobě linky autoři propsali jako jednotící prvek do všech materiálů v nejrůznějších formách. V logu je motiv linky zastoupen minimalistickým protažením středové příčky písmene H.
Logo města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
Základní červená barevnost vychází z odstínů městského znaku a využívala by se pro veškerou oficiální komunikaci města, doplňkové barvy pak vizuál odlehčují, dodávají mu hravější a pozitivní charakter.
Plakáty v rámci vizuální identity města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
Písmo Inter autoři volili v čistém, jednoduchém stylu tak, aby vhodně vyvažovalo výrazné grafické motivy použité ve vizuálu. Je dobře čitelné a hodí se i např. pro Radniční listy.
Radniční listy města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
Představený koncept porota hodnotila jako dostatečně tvárný pro dlouhodobou komunikaci města v různých polohách a ocenila jeho srozumitelnost a jednoduchou aplikovatelnost.
Merch města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
Informační materiály města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
Celkový dojem předkládané značky působí sice podle názoru poroty velmi důstojně, zároveň ale téměř fádně. Písmo vyznívá příliš chladně v kontrastu s mírou živosti vizuální identity. Chladně vyznívá i logo, které samo o sobě motiv tkalcovské tradice Humpolce neevokuje. Použitá linka ztrácí hlubší význam a je spíše dekorem.
Plakát v rámci vizuální identity města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
Tiskoviny města Humpolce od Toman Design | Zdroj: Toman Design
Problémem může být i zaměnitelnost s komerční značkou firmy Hranipex, která blízko Humpolce sídlí.
Kristina Ambrozová
Inspirací při tvorbě vizuálního stylu byly Kristině Ambrozové šikovnost a um lidí z Humpolce.
Idea vizuální identity města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
„Celé spektrum činností lidí, kteří zanechali a zanechávají výrazný otisk, a tím tvoří tvář města. Humpolec jako centrum dění, kde se umění i řemeslo potkávají po staletí. Um je dovednost těchto odkazů využít. UM jsou dvě písmena tvořící celé slovo, které se již dávno ukrývá v samotném názvu města, vystihují jeho podstatu dokonale,“ komentuje Kristina Ambrozová.
Logo města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
V logu se tak ukrývá typografická hra stojící na jednoduchém střídání patkového a bezpatkového písma ve slově Humpolec. UM uprostřed slova se dá různě variovat střídáním různých fontů odkazujících k danému tématu, například sportovním utkáním, kulturním akcím a podobně. Práce s těmito literami umožňuje vznik slovních hříček a nových spojení.
Plakáty v rámci vizuální identity města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
Vizuální identita města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
Porota na návrhu hodnotila kladně ambici podpořit hrdost místních obyvatel, nicméně stanovila, že organičnost a velká svoboda v prostředí města příliš nefunguje. Tento styl by se tak spíše hodil pro potřeby kulturní instituce.
Tiskoviny v rámci vizuální identity města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
Vizuální identita města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
„Vizuální styl pro potřeby města by měl být striktnější a má obsahovat jasnější pravidla, zejména v oficiální komunikaci města. S tímto návrhem by bylo vzhledem k náročné práci s vizuálem, která předpokládá výraznou míru kreativity, složité v prostředí města pracovat,“ doplňuje Jana Vinšová z pořádající organizace Czechdesign.
Plakáty v rámci vizuální identity města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
Merch města Humpolce od Kristiny Ambrozové | Zdroj: Kristina Ambrozová
Studio Svéráz
Hlavní myšlenkou vizuálního stylu od vítězného studia Svéráz je geografická poloha města, které leží strategicky u dálnice D1 na půli cesty mezi Prahou a Brnem.
Logo města Humpolce v rámci nové vizuální identity od studia Svéráz | Zdroj: Svéráz
Díky vyznačení bodů, které reprezentují Prahu a Brno, vzniká pomyslná šikmá linie, která dále provází sazbou, odsazením textů i prací s fotografiemi, a stává se ústředním motivem vizuálního stylu.
Porota hodnotila kladně dynamiku celého stylu, zvolené písmo i originální barevnost, která se stala přímým prostředkem pozitivního dojmu z celého vizuálu. Zaujal též nápaditý copywriting, který podtrhuje výjimečnost města.
Copywriting v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Tiskoviny v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Vítězný návrh bude pro potřeby města dobře aplikovatelný a umožní s ním poměrně jednoduchou práci. Návrh studia Svéráz nejlépe naplnil soutěžní zadání, je dlouhodobě použitelný, pozitivní, jednoduchý, ale důvtipný.
Radniční listy v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Plakáty v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
Merch v rámci nové vizuální identity města Humpolce | Zdroj: Svéráz
https://www.facebook.com/daniel.vavra/posts/pfbid034Wn37Lkan1Fg2qLp8kjUnwR41GuCGEKb1FeawSk2xZ6N5Hk8ZbMEvhueMQsAAx1hl
Kdyby někomu unikla práce D.Vávry na xichtoknize v posledních dnech.
To už nemá cenu zkoumat, návrh byl vybrán a je platný.