Dům dětí a mládeže v Humpolci čekají nejspíš po Novém roce velké změny. S největší pravděpodobností dojde k jeho rozdělení do dvou budov místních základních škol a jedna z nich bude na celou činnost dohlížet. Radnice totiž do stávajících prostor domu dětí potřebuje přestěhovat mateřskou školu sídlící V Brance.
Město plánuje, že převede dům dětí a mládeže od kraje rovnou pod jednu základní školu jako její součást s tím, že by případně na druhé základní škole bylo zřízeno odloučené pracoviště. Důvodem změn v domě dětí a mládeže je budova, ve které nyní dům dětí sídlí. Tento objekt potřebuje město pro mateřskou školu V Brance, která je v nevyhovující staré budově, jejíž rekonstrukce by si vyžádala obrovskou investici. Jsme z toho smutní a snažíme se za dům dětí a mládeže bojovat. Pokud nás ale obec převezme od kraje, budeme muset přijmout podmínky, které nám stanoví, řekla ředitelka domu dětí a mládeže Milena Kochová.
Ta tomuto řešení není příliš nakloněna. „Byla by škoda zrušit něco, co existuje například tady v Humpolci přes padesát let, říká Kochová, která s dětmi v tomto zařízení pracuje už sedmadvacet let. Nedojde sice ke zrušení, protože volnočasové aktivity dětí by fungovaly nadále, pouze v jiné formě. Přesto by klasický dům dětí a mládeže v podstatě zanikl.
Všechno má ale své výhody a také nevýhody. Už před rokem jsme celou situaci vyhodnocovali a ve všech kritériích vycházelo přemístění domu dětí a mládeže do budovy školy jako pozitivní. Jediné kritérium, které bylo proti je to, že i při volnočasových aktivitách budou děti trávit čas ve škole, připustil místostarosta Roman Brzoň s tím, že však není nutné, aby se všechny kroužky pro děti konaly právě v budově školy.
Volnočasové aktivity mohou probíhat v muzeu, v knihovně, v městském klubu nebo informačním centru, případně na sportovištích Jiskry a podobně. Je spousta variant, kde by se to mohlo konat, řekl Brzoň. Jedna z výhod, která nahrává přemístění těchto aktivit pod školu, jsou například lepší podmínky pro některé činnosti dětí. Školy jsou totiž lépe vybaveny například počítačovou učebnou, výtvarnou učebnou a na obou školách je keramická dílna s pecí. Výhodou pro učitele a zároveň nevýhodou pro děti je také to, že by některé kroužky vedly i učitelé školy.
Protože ubývá dětí, využilo by se tedy pracovní síly učitelů na doplnění úvazku. Škola zůstane vždycky školou a učitel, který zde povede kroužek, bude vždycky učitelem, ke kterému bude mít dítě jiný vztah než k vedoucímu kroužku v domě dětí, říká Milena Kochová. Zároveň ale dodává, že i pro dům dětí a mládeže by bylo určitým přínosem, kdyby byl u některé ze škol, protože by alespoň měl jistotu, že bude mít děti. I zde v posledních letech dětí pomalu ubývalo. Dnes, kdy jsou na školách zřízeny zájmové útvary pro děti zdarma, zamezuje to přístup dětí do domů dětí a mládeže, kde se za kroužky platí, vysvětlila Kochová, ale na druhou stranu by podle ní bylo rozumnější podporovat dům dětí a mládeže jako samostatný subjekt.
Od ředitelů základních škol ještě vzešla otázka, zda by nebylo možné dům dětí a mládeže rozdělit a vytvořit dvě na sobě nezávislá střediska volnočasových aktivit. Podle místostarosty města Romana Brzoně by však varianta, se kterou přišli ředitelé škol, byla komplikovanější a problematičtější. Radnice tak bude dál projednávat původní variantu, ke které se přiklonila i školská komise.
Zdroj:MF-DNES