„Nejsem žába na prameni, to jsou tady jiní,“ říká Zbyněk Špinar. Tento havlíčkobrodský podnikatel patří k nejhlasitějším odpůrcům dvou ze čtyř zvažovaných tras jihozápadního obchvatu města. On i jeho sousedé vidí budoucnost ve variantě, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) prozatím odmítá.
„Také já a ostatní obyvatelé Lipky bychom jihozápadní obchvat chtěli. Denně vidíme, jak hustá je doprava v Humpolecké ulici, sami tam trávíme desítky minut v kolonách. Jen si nemyslíme, že ŘSD objednalo správnou variantu,“ konstatuje Špinar.
Jihozápadní obchvat Havlíčkova Brodu má v budoucnu spojit výpadovky na Jihlavu a Humpolec. Jakou trasou ale silnici vést, není zatím jasné. V červnu měli zastupitelé jednu ze čtyř variant vybrat. Jenže rozhodnutí odložili nejdříve na září.
„Nesmíme už ale váhat. ŘSD má připravené peníze a s Brodem počítá. Pokud se opět nedohodneme, hrozí, že převede pozornost tam, kde o obchvat zájem projeví, a Brod o něj přijde,“ opakovaně vzkazuje místostarosta Libor Honzárek.
V územní rezervě je zakreslený koridor pro varianty II a III. S oběma však nesouhlasí obyvatelé Lipky, sídliště napojeného na místní část Šmolovy. Silnice vedoucí od Selské jizby by mířila po severní straně Šmolov a u Lipky by se za kruhovým objezdem ostře stočila na jih.
„Byli bychom tu jako uprostřed kruhového objezdu,“ namítá Tereza Wasserbauerová. S rodinou má dům na severozápadním okraji Lipky. Nová silnice by jí vedla kolem domu hned ze dvou stran, pár desítek metrů od něj by měla kruhový objezd. Těžké kamiony by tu brzdily a zase se rozjížděly, s tím by byl spojen hluk i emise.
Varianty obchvatuVarianta I Od kruhového objezdu u Selské jizby na silnici 38 vede ke Šmolovům. Pod průmyslovou zónou, jež vzniká na severu místní části, ukončí obchvat kruhový objezd, z něj se pak pojede stávající silnicí 34. Doprava by proudila přes Šmolovy stejně jako dnes. Varianta II Od Selské jizby by silnice vedla ve stejné linii jako ve variantě I. Obchvat by dále překřížil současnou silnici 34 mezi Šmolovami a Občinami. Lipku a Šmolovy by obkroužil ze západu asi 100 metrů od zástavby a na stávající silnici se napojil před Michalovicemi. Varianta III Prakticky totožná jako varianta II. Obkroužení Lipky a Šmolov by vedlo ještě o pár desítek metrů dál od zástavby. Varianta IV Od Selské jizby by obchvat mířil na Michalovice. Na stávající silnici by se napojil těsně před touto obcí. Šmolovům by se úplně vyhnul, ale zase by prošel katastry Lípy a Michalovic. Na trase je několik mostů. |
„Hlukové studie vyšly tak, že noční hladina hluku by se tu i po vybudování protihlukové stěny výrazně zvýšila a byla by jen pár desetin pod limitní hodnotou 50 decibelů,“ ukazuje v dokumentech Špinar.
I když by byl nový obchvat přibližně stejně daleko od krajních domů, jako je stávající silnice vedoucí obcí, rozdíl by byl markantní.
„Domy i zahrady mají nějakou dispozici. Stavěli jsme je podle toho, jaká situace byla před patnácti lety. Navíc hluk je jiný, pokud jede auto v obci, a pokud na otevřené rychlostní silnici, kde brzdí či se rozjíždí,“ vysvětluje.
Potenciální problém vidí i v protihlukových stěnách. Pokud budou osazeny podél Lipky, odrazí se hluk na druhou stranu směrem k osadě Občiny a Havlíčkovu Brodu. „Rozkoš a Perknov jsou vzdušnou čarou jen kilometr. My tu běžně slyšíme vlak z Perknova. Je tedy pravděpodobné, že i v Perknově a na Rozkoši uslyší obchvat. Tím se nikdo nezabýval,“ chce i o tomto aspektu rozproudit Špinar diskusi.
On sám se ozval už dříve. Na jednáních zastupitelstva města, která se jihozápadním obchvatem zabývala, opakovaně prohlásil, že by se svých pozemků, které by stát pro obchvat potřeboval, nevzdal a bránil by je. Ve hře by bylo vyvlastnění a žaloby, vše by se táhlo roky.
„Není to o tom, že bych majetnicky lpěl na 400 metrech čtverečních. Není to o tom, jestli nám někdo dá čtyřnásobek, desetinásobek, padesátinásobek. Je to o tom, že louky, které tu jsou, si nechceme nechat zničit. Jsou součástí našich domovů,“ tvrdí Špinar.
Město přiznává strach z průtahů
Jak dodává, pozemky občané Lipky využívají komunitně. „Třeba na mých jsme nechali udělat louky, sousedi si tu skladují dřevo, sázíme ovocný sad, chodí se tudy na procházky, má zde procházet cyklostezka, která je v plánu,“ ukazuje.
Že po zkušenostech s jihovýchodním obchvatem a farmářem Miroslavem Hrtúsem má vedení města z průtahů strach, už dříve přiznal místostarosta Zbyněk Stejskal. „Těm lidem nejde o peníze, těm jde o domov a bydlení,“ obává se roků dohadů a soudních tahanic.
Špinar odmítá tvrzení, že obyvatelé Lipky už při stavbě domů o možné trase obchvatu věděli. „Mluvit se o tom začalo v roce 2008, územní rezerva byla zastupitelstvem schválena v roce 2009. V té době už jsme tu dva roky bydleli,“ tvrdí.
Obyvatelé Lipky ale nejsou jen kritici dvou variant. Sami se chtějí zasadit o to, aby ŘSD přehodnotilo svůj názor a zabývalo se ještě variantou IV. Ta by se líbila nejen jim, ale i vedení města a obyvatelům Občin i Šmolov. Silnice v této variantě se vyhýbá Šmolovům jižně a míří až k Michalovicím.
„Jen je nešikovně nakreslená horkou jehlou, aby vůbec byla nějaká čtyřka,“ má Špinar ke zveřejněné variantě výhrady. „Zbytečně se v obloucích vrací ke Šmolovům a je v ní kruhový objezd, který nikdo nechápeme. Kdyby byl sjezd na Brod formou mimoúrovňového křížení, doprava by byla plynulá,“ navrhuje.
Takový obchvat by i pomohl narovnat esíčko mezi Šmolovami a Michalovicemi se zatáčkou na horizontu, kde se stávají vážné nehody. „V širším kontextu by to přineslo plynulejší provoz, úsporu energií a snížení emisí,“ tvrdí Špinar. Navíc by podle obyvatel Lipek „čtyřka“ neoddělovala osady od města, nekřížila cyklostezku a umožnila další rozvoj Šmolov i Občin.
Další variantu zase odmítá ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic však variantu IV odmítá. Ředitelka jihlavské správy Marie Tesařová to opakovaně zdůvodňovala vyššími náklady, nutností souhlasu Lípy a Michalovic, do jejichž katastrů by stavba zasáhla, i absencí rozvahy, zda by se tato trasa ekonomicky vyplatila.
Variantu I, která by pod Šmolovami končila kruhovým objezdem a dál se jezdilo přes obec, striktně odmítají občané místní části i většina zastupitelů. Nelíbí se ani obyvatelům Lipek, i když ti by ji snesli více než varianty II a III.
A copak obchvat Humpolce, pořád spí? Kampak ho za 4 roky posunula současná humpolecká vláda?
obchvat Humpolce? Zadny podle me nebude. Neni kudy ho udelat. Podle me je jediny reseni to vytahnout nad Vystrkovem nekam do lesu a u mostu na Bystrou to pod dalnici zase pustit nekam za Rozkos. Tam to natahnout k Cejovu. Ale to nikdy neprojde. To co se planovalo – tj. okruzni, kolem Brunky, Hadina, Cejov. To je to samy, jako kdyz to pujde stavajici trasou. Jako tahnout obchvat kolem autobusaku, kde je zvyseny pohyb lidi – to by byl majstrstyk. No kouknete se schvalne na mapu a jezdete si tuzkou, kudy by to slo. Ja na nic neprisel. Mozna jeste podel dalnice spodem k Humpolaku a dal k Cejovu. Podle me to ale nema sanci.
u Humpolce by to byly vyhozené peníze oknem. Jsou důležitější věci – například zachovat půdu
my máme autobusák?
Je to sice utopie, ale udělat nájezd na dálnici u Humpoláku (rybník, Jiřice, PPL), dle ŘSD již nejsou vzdálenosti mezi nájezdy striktně dané….
J. Kolman
Dělat obchvat Světlá na Sázavou – Pelhřimov je vyhazování peněz. Už jenom zničit Hozopil za Čejovem by bylo trestuhodné a auta z HB po 34 budou stejně budou jezdit… :/
Ono trestuhodný je i ten současný průtah Humpolcem a vesnicemi na trase – CB-D1-HK
To máte pravdu, ale to humpolecký obchvat , který je ve schváleném územním plánu neřeší….
A CO TO TEDY RESI ???
Podstatné je to, co řeší 33 let od převratu ti komici, co si hrají na politiky. Doprava přes Humolec to rozhodně není, tu jen domrvili tou zužovací akcí. Tak zase nezapomeňte zakřížkovat učitele a doktory, aby to pokračovalo v zajetých kolejích.
zadny ze zastupitelu to neprojektuje. na to maj nicotny vliv. kdyz jsem chtel u nas v obci pred skolu retarder, neslo to. pry krajska silnice – nelze.
Nebojte, nikdo je volit už nebude. Po super akci se Spolkáčem a řadou dalších, kdy akorát nasrali lidi, jim to lidé v komunálech snad vysčítají.
Ahoj cenzore jak budeš posuzovat toto? Má to něco společného s článkem?
Tak
a) i když jsem býval vždycky rezolutně proti, tak pokud sem budete cpát tu svou politickou spamovou agitku o volbách pod články, které s politikou, radnicí, nebo dokonce Humpolcem nemají nic společného (jako je třeba tento), budu to bez milosti cenzurovat a mazat
b) ci Vy si myslíte o nezávislosti Humpoláka je mi úplně u zadele
c) pokud se Vám to nelíbí, nechoďte sem, nepisště sem. Myslím si že většina lidí si hodně oddychne
Kritiku kolem spolkového domu trochu nechápu. Kdyby ho zastupitelé nekoupili, bude tu skupina lidí křičet, že město nemá sál, že to měli koupit a kdesi cosi. Samozřejmě, že kašlou na lidi, co chudáci studenti,že taneční nemohou v Humpolci být a pod. Kde budou plesy a že spolkový dům patří k Humpolci.
Tak se to koupilo. A kritika je tu zase.Jedinou chybu vidím na straně vedení města, že více nebojovalo za snížení ceny za kterou to koupili. 28 milionů opravdu je cena minimálně o deset mega nadnesená.
No a na těch nových zastupitelích bude nalézt smysluplné využití co s domem dál..
Nadnesena cena? Za takovy objekt v tomhle stavu? Neblaznete. Kazdej druhej rodinnej barak v HU stoji dneska 7 mega. Lze to taky nahlizet tak, ze za tuhle cenu by HU nic podobneho nepostavil.
Ahoj cenzore, mohu se zeptat , zda tento příspěvek má relevantní souvislost z obchvatem Havlíčkova Brodu?? budeš stejně nekompromisní???
Tak popravde, uz jsem mel najete tlacitko “CENZUROVAT”, ale za tu Vasi relevantni souvislost Vam jeste dam sanci.
Muzete si dal plkat na Humpolaku, co se Vam zobrazuje na LCD displayi. Nebo mozna mate panel tvoreny LED diodami? V HD rozliseni? No, to je jedno. Berte to jako zpetny feedback. Nebo jako zkusebni test.
Ale neprehanejte to, nebo z Vas udelam exemplarni priklad a bude nasledovat zaverecna finalizace. Vasi cilovou destinaci se pak stane hospitalizace v nemocnici.
😀
Ahoj cenzore.
Letos v lednu jsem navštívil sveho kamaráda v Sydney.
Jsem si po čase udělal malej vejlet do modrých hor.
Naučil mě zachazet s boomerangem.
To je ti taková zajímavá věc ten boomerang…
Hodíš to jedním směrem s tím nejlepším úmyslem a vono se ti to vrátí zpátky druhým směrem ve chvíli když to nečekáš…., a dá ti to herdu do zad div ti to dech nevyrazí…
No nic..
Tak teda díky za tu finalizaci.
Zatím ještě nebudu přejmenovávat Humpoláka na Hugoláka…
A dobrou necenzurovanou…
H.
No vidíte a už zase spamujete. 🙂 Nestačio mi sem napsat ten vzkaz cenzorovi jednou? Ne, Vy to sem hned musíte napsat několikrát.
Humpoláka si přejmenovávejte na co chcete, myslím si že je to každýmu jedno. A jinak ano, příspěvky u tohoto článku jsou sice trochu off topic, ale mě osobně příjdou mnohem normálnější než ty Vaše hemzy co jsem Vám tady smazal.
Ale mám pro Vás dobrou zprávu. Teď se tady na Humpolákovi 14 dní neobjevím, takže to tady můžete zasírat těma Vašema hovadinama jak chcete. Pokud tedy za mě cenzorskou nepřevezme někdo z kolegů v redakci. Ale dost pochybuju, že ti by ty Vaše plky vůbec četli.
Axle, nech mi prosim pana H.
Na hrani.
Je zabavny.
Ja to po nem pak uklidim, slibuju 😀
Obchvaty se vetsinou potykaji s par chalupniky co tomu hazeji klacky pod nohy.
Bohužel máte pravdu. Ale pokud stát požaduje vykoupení, musí nabídnout adekvátní částku, je to o tom
A často to bývá tak že obvyklá cena neuspokojí a dotyčný to chce řádně podojit.
Pokud jste četli pozorně článek, tak ani za 50 násobek ceny, vlastníka pozemku nepřesvědčí. Všichni chtějí být slavní jako p. Havránková u D11. Takže se bude vyvlastňovat.
Vyvlastňování má být až ta poslední možnost. Už jen to slovo je nějak spojeno s komunisty a bolševizmem, tak opatrně 🙂
Pravda, insekt nedal skoro nic a nebo vubec nic.