Brod si vybral trasu obchvatu, která zasáhne vesnice a nelíbila se ŘSD

42

Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy ji dlouhé měsíce odmítaly. Je podle nich drahá, má negativní vliv na životní prostředí a zasahuje do katastrů několika obcí. Přesto havlíčkobrodští zastupitelé právě tuto variantu jihozápadního obchvatu vybrali jako ideální řešení.

Budoucí spojnici silnic na Jihlavu a Humpolec řešili zástupci havlíčkobrodské radnice intenzivně tři roky. Během posledních dvou let, kdy se probírá nutná změna územního plánu, se do celé záležitosti vkládají emoce i vzájemné osobní sympatie a antipatie sousedů.

Že jihozápadní obchvat povede od nového kruhového objezdu u Selské jizby, kde začne i obchvat jihovýchodní, bylo jasné dlouho dopředu. Shodu se ovšem dlouho nedařilo najít v otázce vedení obchvatu kolem místní části Šmolovy a sousedního sídliště Lipka.

Zastupitelé Havlíčkova Brodu nedokázali vybrat ani jednu ze čtyř navrhovaných tras jihozápadního obchvatu města.
Brodský podnikatel Zbyněk Špinar ukazuje, kudy by mohl vést jihozápadní obchvat města. Právě on patří k nejhlasitějším odpůrcům dvou ze čtyř zvažovaných tras. Fotit se vůbec nechtěl, nakonec svolil s takovým snímkem, kde mu nebude vidět do tváře.
Po silnici 34 skrz Šmolovy u Havlíčkova Brodu projedou denně tisíce aut.
Po silnici 34 skrz Šmolovy u Havlíčkova Brodu projedou denně tisíce aut. U hlavní silnice je autobusová zastávka a děti zde musí rušnou dopravní tepnu přecházet. I proto se velká část místních obyvatel nechce smířit s tím, že by obchvat osadu neobkroužil.

Zastupitelé v pondělí večer jasnou většinou 21 z 25 hlasů nakonec zvolili variantu číslo 4. Ta od Selské jizby míří jižně od Šmolov a na stávající silnici na Humpolec se napojuje až u Michalovic. Tímto rozhodnutím tak město vyhovělo zejména hlasitým odpůrcům variant 2 a 3, které měly sídliště Lipka obkroužit ze dvou stran.

Právě zvolenou variantu však Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i ministerstvo dopravy po mnoho posledních měsíců braly jako nejméně vhodnou. Podle starosty Jana Tecla (ODS) se to však změnilo po schůzce nejužšího vedení města s ministrem Martinem Kupkou a ředitelem ŘSD Radkem Mátlem v polovině srpna.

„Slíbili nám podporu té varianty, kterou zvolíme. Deklarovali, že proti rozhodnutí zastupitelstva nepůjdou. Všechny čtyři varianty jsou podle nich řešitelné a mají zelenou, jsou na stejné startovní čáře,“ informoval zastupitele starosta Tecl.

S Lípou a Michalovicemi dosud nikdo nejednal

Ačkoliv na samém konci srpna měli k celé záležitosti zastupitelé neveřejný seminář a o stanovisku ministerstva i ŘSD od té doby věděli, hlavně zástupci KSČM hráli velice překvapené.

Čtyři možnosti

Varianta I – Od kruhového objezdu u Selské jizby na silnici 38 vede ke Šmolovům. Pod průmyslovou zónou na severu místní části obchvat ukončí kruhový objezd. Doprava by pak proudila skrz Šmolovy stejně jako dnes.

Varianta II – Od Selské jizby by silnice vedla ve stejné linii jako ve variantě I. Obchvat by pak dále překřížil silnici 34 mezi Šmolovami a Občinami. Lipku a Šmolovy by obkroužil ze západu asi 150 metrů od zástavby.

Varianta III – Prakticky totožná jako varianta II. Obkroužení Lipky a Šmolov by šlo ještě o pár desítek metrů dál od zástavby.

Varianta IV – Od Selské jizby by obchvat mířil na Michalovice. Na stávající silnici by se napojil těsně před touto obcí. Šmolovům by se vyhnul, ale prošel by katastry Lípy a Michalovic. Na trase je několik mostů.

„Celé jednání ohledně jihozápadního obchvatu máme za to, že varianta číslo 4 je neprůchozí, že pro ŘSD neexistuje. Tak hovoří i písemné podklady. Teď máme dát na dobré slovo? Nevěřím tomu,“ lamentoval komunista Zdeněk Dobrý.

I když se takřka všichni zastupitelé během posledního roku více či méně k čtvrté variantě přikláněli, mnozí v pondělí večer znejistěli. „Jeví se jako varianta nejméně konfliktní, ale na druhou stranu má také nejvíce otazníků,“ prohlásil Václav Hlaváč (Společně pro Brod).

Zmínil, že tato varianta je o něco pozadu v přípravě a nebylo dosud propočítáno, zda se vyplatí po ekonomické stránce a vyhoví nastaveným kritériím. Pozastavil se rovněž nad tím, že zhruba polovinou trasy by tato varianta zasáhla do katastrů samostatných obcí Lípa a Michalovice, s nimiž ještě nikdo nejednal. Oba starostové přitom v létě brodský obchvat odmítli.

„Toto všechno by nejprve chtělo vyjasnit. Sice si můžeme schválit změnu územního plánu, ale aby nakonec ty naše schválené úseky nevedly odnikud nikam,“ zapochyboval Hlaváč.

Vyšlo se vstříc jednomu člověku, zlobí se lidé

Jednání se opět účastnila řada obyvatel Šmolov i Lipky. A těm se zastupiteli vybraná trasa příliš nezamlouvala. Vadí jim, že silnice odvede z osady jen tranzitní dopravu. Kdo ale pojede od Humpolce do Havlíčkova Brodu, i nadále bude jezdit současnou silnicí skrz zástavbu. Zároveň namítali, že čtvrtá varianta je krajně nejistá.

„S osadním výborem opět nebyla žádná komunikace. V územní rezervě je varianta 2, proč se čtyřka vůbec řeší?“ dotazoval se místopředseda výboru Jan Bezouška.

„Varianta 2 byla předjednána. Proč vlastně čtyřka vznikla? Vyšlo se tím vstříc jednomu člověku,“ zlobila se další občanka Šmolov Marta Balounová.

Narážela tím na postoj podnikatele Zbyňka Špinara, kolem jehož domu a přes jehož pozemky měla varianta 2 vést. Ten už dopředu avizoval, že by pozemky dobrovolně neposkytl a bránil by se právní cestou. „Nechceme si nechat zničit domov,“ vysvětloval v létě. Obyvatelé Šmolov soudí, že se ho vedení města buď zaleklo, nebo jsou za tím jiné důvody.

„Čtyřka je hezká a dobrá varianta. Ale pokud se podívám na variantu 2, je podle mě lepší vrabec v hrsti než holub na střeše,“ srovnal šance na obě varianty komunista Milan Plodík. Sám pak přednesl návrh na zvolení varianty 2 s obkroužením Lipky. Ten však podpořili jen čtyři komunističtí zastupitelé.

Přípravy stavby se zřejmě o pár let prodlouží

„Pouze varianta 4 bude silnicí, která odpovídá definici obchvatu. Bude sloužit ještě dávno po nás. Jakákoliv jiná varianta nemá s obchvatem nic společného,“ konstatoval Pirát Jan Kerber. Hned 20 kolegů mu v následném hlasování dalo za pravdu.

„Vybrali jsme dopravně nejkomfortnější řešení. Proces přípravy tak může dál pokračovat. Nyní je míč na straně ŘSD,“ pravil po hlasování místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).

ŘSD ovšem dle prvotního vyjádření jeho mluvčího Martina Bučka nadšené není. „Je to nejméně vyhovující řešení, které si vyžádá několik let příprav navíc,“ zhodnotil v rychlé reakci. Dopady rozhodnutí brodských zastupitelů se ovšem ŘSD bude ještě podrobně zabývat.

V usnesení přijatém zastupiteli je rovněž pasáž o tom, že rada města začne vyjednávat o vedení obchvatu s Lípou a Michalovicemi. „Každý dobrý obchodník první nabídku odmítne, postoji starostů se nedivím. Budeme se jim snažit vysvětlit, že obchvat přinese pouze pozitiva i jejich občanům,“ podotkl Zbyněk Stejskal (ODS), další z brodských místostarostů.

Podle Honzárka by měl Brod do roka vědět, zda je vybraná varianta jihozápadního obchvatu realizovatelná. Pokud se při bližším prozkoumání vytipované trasy ukáže, že to přes veškerou snahu nebude možné, vrátí se vedení města k posouzení zbylých tří variant.

Zdroj: https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/doprava-obchvat-havlickuv-brod-trasa-smolovy-rsd-varianta.A220914_683310_jihlava-zpravy_mv

Axl

42 thoughts on “Brod si vybral trasu obchvatu, která zasáhne vesnice a nelíbila se ŘSD

  1. A Humpolec má obchvat kde?
    Kamarádi z Mlýnku jedou jen svůj byznys. Lidi je zajímají jen měsíc před volbama.

  2. Pokud se nemýlím, tak obchvat Humpolce který byl naplánovaný podél kolejí shodila Šterbová s podporou lobbysty Hendrycha, když prosadila obytnou zónu pod kolejema u rumunského pomníku.

    1. řeč je o obchvatu, který je v územním plánu – dálnice-strojírny-Hadina- směr Světlá
      kdy ten bude mimo říši snů?

          1. Jako, že má problém jezdit do PE… Světeláci jedou do Prahy na Loket a na Brno na HB a Ji asi tak.

          2. a proto se od Světlý předělávalo až do Čejova? 😉

  3. Prostě obchvat Světlá nad Sázavou – Pelhřimov je blbost a nic neřeší. Anonym co psal v 11:32 má naprostou pravdu…Škoda, že se to neprosadilo a jako náhradu chtějí vést obchvat přes nejlepší zem. pozemky co máme a zničit Hozopil a stejně to řešit dopravu 34 (HB-PE) nebude :/

  4. A za to ji patri velky dik. Obchvaty se maji mestum vyhybat ne protinat jejich okrajove casti.
    Pani Sterbova je jednou ze dvou kandidatu, ktere u ANO krizkuji.

    1. Nekřížkujte jednotlivce, jen tím snížíte hodnotu svého hlasu, jedním křížkem nahoře volte celou kandidátku, teda pokud chcete opravdu změnu.

  5. No četl jsem její dopis k obchvatu. Největší strach měla, aby náhodou obchvat nevedl blízko jejího RD. Jako řešení navrhovala obchvat silnice 34 (HB-PE) z druhé strany Humpolce…, ale to je přeci úplná blbost. Tím mě docela zklamala.

    1. Tak ještě že je ta paní Štěrbová nezávislá a kope za občany….Ha Ha. Ve chvíly kdy měl vést obchvat blízko jejího RD podél kolejí což by bylo vzhledem k tomu, že tam už jedna liniová stavba je nejrozumější a nejlogičtější, tak prosadila nesmyslnou variantu na Světlou. Ještě to posychrovala povolením výstavby RD v lokalitě kde měl obchvat vést.
      Opravdu šikovná holka! Teda pokud jde o vlastní zájmy. Jakej je potom rozdíl mezi ní a Bernardem? Oba kopou především za sebe a své zájmy a na lidi ser..ou.

      1. To je jeden z důvodů proč tu stranu nebudu volit. Paní Štěrbová se tu do politiky cpe už dlouhá léta za všechny strany co snad existují. Teď ještě v kině řekla, že je kamarádka s EU Jourovou. Tak tuším co by dělala kdyby vyhrála

      2. Vy jste ale dement. Zjistěte si nejprve informace z jednání zastupitelstva, než něco napíšete.

  6. Každý obchvat vždycky nekoho bolí, ať vede kudy chce, takze se nelze divit, ze neexistuje ideální resení. Když silnice povede okolo domu nebo bytu paní Kukrechtové nebo pana Kučery, tak věřte tomu, že podporu u nich obchvat také nenalezne.

        1. To dlouhé á hned za hvězdičkou je stylisticky poněkud kostrbaté nemyslíte?
          K obsahu vašeho příspěvku se raději nebudu vyjadřovat…

  7. Jediný kdo zatípnul obchvat pod kolejema, byl Bernard, aby mu to nezničilo prameny vody.

    V současném místě je to tlačený Bruknerem.

    Řeči o Štěrbové jsou lži. Nevíte, jak jí pomluvit, vymýšlíte hovna.

    Už, aby bylo po volbách, těch lží o pokrytectví v Humpolci je nesnesitelně mnoho.

    Dohodněme se, že se nedohodneme.

    1. Obchvat ma odlehcit od nakladaku pendlujicich do Agrostroje, Steelu, Schenkeru . Obchvat na druhem konci mesta by byl slusne receno nelogicky.

        1. Oni ani čejáci nebudou nadšený, když povede obchvat přes Hozopil. Stojí tam hodně nových RD a těm se to líbit nebude… Přesně, když už něco ať řeší 34 HB-PE a ne nějakou silnici ze Světlé do PE.

      1. takže máme varianty proč není obchvat na HB

        A/ domek Štěrbové kdesi daleko nad kolejemi
        B/ prameniště pivovaru přímo pod kolejemi
        C/ zlý Babiš

          1. Aspoň, by se nezabírala nejlepší zemědělská půda v okolí Humpolce…Škoda.

  8. A co takhle obchvat Barunka – pivovar?
    Ty přetížené kamiony Bernarda přes náměstí jsou odporný.

  9. Obchvaty davaji smysl za obcemi. V tomto pripade 2 – 3 kilometry nad kolejemi skrz splundrovany les.

  10. Obchvat Brodu potřebují broďáci, ivšichni kdo tudy směrem od, nebo k dálnici D1 projíždějí. Jen nevím, proč se tu nediskutuje místo Brodu Humpolec. Letos vyhrála město pro byznys na Vysočině Světlá nad Sázavou. To znamená, že developeři vyhodnotili Světlou jako efektivní pro stavbu trade parku. A podle všeho to půjde rychle. Kudy budou jezdit kamiony ze Světlé na D1? Přes centr Humpolce, protože jihozápadní obchvat města, od hněvkovického mostu, kolem Brunky za Čejov je jen na papíře. A kolem roku 2014-15 město prodalo na Pražské místnímu pivovarníkovi pozemky, které leží na plánovaném obchvatu. Ukazuje se, že příslib, že tam bude výroba a skladování piva je virtuální. Neměli bychom se tedy spíš než o obchvat Brodu zajímat o to, zda pivovarník vrátí pozemky městu a zda je šance na brzkou realizaci jz obchvatu?

    1. Po problémech ve sklárnách město Arnotová a Tourek pořádně postrčili vpřed. Je to vidět nejen přímo ve Světlé, ale i při cestě z Humpolce. Parádní silnice už od Čejova. Ale jak píšete, bude po ní jezdit čím dál víc kamionů. A díky tomu, že máme obchvat jen na územním plánu, budou jezdit v Humpolci po trase D1-kruhák-Okružní-Pražská-Na Kasárnách-Kamarytova-Čejovská. A co s tím udělá město pro byznys? Bude vysílat signály? 🙂

      1. Už jsem to psal zeptejte se kamioňáků… Ze Světlé na Prahu jezdí na Loket a na Brno HB JI. Asi tak. Přes Humpolec akorát do PE nebo na 34 Obchvat by měl být na 34 HB- PE a ne Světlá – PE

        1. Potom budeme přemýšlet jestli neudělat obchvat z Ledče…Proč Světlá a Ledeč ne. A silnici 34 HB PE nebude řešit nikdo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Víkendové tipy z Vysočina: Prasopečínky, trhy, koncerty a také otevřené památky

Pá Zář 16 , 2022
Září se přehouplo do své druhé poloviny, čeká nás víkend znovu nabitý akcemi, kde se dobře najíte, pobavíte a odreagujete.  V neděli můžou milovníci elpíček a sběratelé cédéček navštívit burzu v Humpolci.
Víkendové tipy z Vysočina: Prasopečínky, trhy, koncerty a také otevřené památky

You May Like

Témata