V pondělí 10. října došlo k slavnostnímu otevření obchvatu Chýnova. Komunikace, která měří 3,6 kilometru a stála 262 milionů korun, budí rozporuplné pocity. Místní obyvatelé na odklon kamionové dopravy čekali řadu let, najde se i řada kritiků.
Ačkoliv si městečko na Táborsku ulevilo od dopravní zátěže, řadu motoristů nenechává stavba realizovaná Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) chladnými. Na křížení od Plané nad Lužnicí už došlo k několika dopravním nehodám.
Obchvat v číslech:
Délka: 3550 metrů
Počet stavebních objektů: 37
Podchody pro pěší: 2 v celkové délce 9 metrů
Protihlukové stěny: 2 v celková délka 1354 metrů
Vodohospodářské objekty: 8
Objekty elektro: 8
Trubní vedení: 4
Zemní práce výkopy: 127 000 m3
Násypy: 147 000 m3
„Výhled do křižovatky u Záhostic je tragický, v silném provozu člověk nemůže téměř přejet. Když přijíždí lidé od Turovce, byli zvyklí, že jsou na hlavní, teď se tu několikrát bouralo, nejen osobní auta, ale i motorkář,“ zní hlasy kritiků. Dokonce vznikla petice za snížení rychlosti na obchvatu a preventivní měření rychlosti, kterou lze podepsat v drogerii na náměstí.
Chýnovští jsou však povětšinou spokojení, komunikaci chtěli desítky let. „Doprava v centru se zklidnila, úplně v pohodě přejdete po přechodu z náměstí k lékárně či restauraci. Většina aut jen projíždí po obchvatu a centru se už vyhýbá,“ pochvalovala si místní žena.
Při otevření si řešení pochvaloval i starosta Ondřej Jaroš. „Je to obrovská úleva. Zásadním benefitem je odklonění nákladní dopravy, která centrum města neskutečně zatěžovala,“ řekl.
Podle posledního měření projelo Chýnovem 15 tisíc aut denně, z toho asi 2500 kamionů. Silnice I/19 propojuje Plzeň, Tábor a Pelhřimov a prostřednictvím silnice I/34 se u Humpolce napojuje na dálnici D1.