Pelhřimov – Už dva měsíce funguje křižovatka na hlavním tahu silnice z Jindřichova Hradce na Humpolec. Ta měla vyřešit především dva problémy, které místní trápily. Příliš rychlou jízdu, ke které rovný a široký úsek silnice sváděl, a v neposlední řadě zajistit větší bezpečnost chodců. Nehody, při kterých byli zraněni právě chodci, totiž nebyly v tomto úseku ničím výjimečným. Zda se nová křižovatka osvědčila, jsme se zeptali vedoucího pelhřimovského dopravního inspektorátu Martina Součka.
Dříve byla křižovatka jedním z nebezpečných míst. Pomohly semafory zlepšení situace?
Od té doby, co je v provozu, zde došlo ke čtyřem dopravním
nehodám. Jednou byl sražen cyklista, jindy nestačil řidič zabrzdit za
před ním jedoucím vozidlem, které odbočovalo směrem do ulice Pod
Náspem. Jiný řidič nedal přednost v jízdě protijedoucímu vozidlu v
křižovatce. Jednou byl dokonce sražen chodec, ukázalo se ale, že
přecházel na červenou. Zatím tedy nelze konstatovat, že by v tomto
místě došlo ke snížení počtu dopravních nehod. Statisticky jsme na
stejném čísle.
Nicméně musím kladně hodnotit, že nová křižovatka zlepšila
propustnost silnic, převážně vedlejších, především v rizikových časech,
tedy ráno mezi šestou až osmou a odpoledne okolo čtrnácté až šestnácté
hodiny. V tuto dobu byl obvykle velký nápor na vjezd z vedlejších na
hlavní silnici .
Problémy ale máme s ukázněností řidičů. Velmi mne překvapilo
zjištění, že mnoho z nich jezdí na červenou, když vidí, že je
křižovatka volná. Je zajímavé, že řidiči, se kterými jsme tyto
přestupky řešili, jsou většinou místní. Leckdy projedou na červenou
nevědomky, protože si neuvědomí, že jsou zde semafory.
Budete ještě dělat nějaké úpravy?
Ještě je třeba vyřešit několik věcí. V současné době nám vrásky
přidělávají řidiči, kteří zastavují v těsné blízkosti za křižovatkou ve
směru z centra města na Jindřichův Hradec a Kamenici nad Lipou. Jdou si
nakoupit do novinového stánku nebo do obchodu, který zde je. Stojící
vozidla zužují silnici ze dvou na jeden jízdní pruh, což komplikuje
dopravní situaci.
V tomto místě ale není zákaz zastavení.
Už jsem na tento problém upozornil a budu požadovat jeho zřízení
v této lokalitě. Zákaz by měl platit od křižovatky až do odbočky k
Agrostroji.
Máme také zadokumentováno, že řidiči odbočují ve směru od
centra do Žižkovy ulice, což je zakázáno. Při výjezdu z této ulice je
zase možné odbočit jenom vpravo, lidé ale vyjíždějí i směrem vlevo. V
Husově ulici, která je nad Žižkovou, zase parkují vozy v těsné
blízkosti křižovatky. Ani zde to zatím není dopravně upraveno. Budu
požadovat umístění zákazu stání, aby bylo možno bezpečně odbočit do
Husovy a následně projet do Žižkovy ulice. U té bych pak preferoval,
aby se z ní stala ulice slepá. K tomuto se musí vyjádřit vlastník
komunikace a město.
Semafory měly mimo jiné zajistit větší bezpečnost chodců a snížit rychlost, kterou zde projížděla auta. Stalo se tak?
Bezpečné přecházení chodců křižovatka zajišťuje. Pokud si chodec
stiskne tlačítko, může přejít. Ti pomalejší si mohou na ostrůvcích mezi
jízdními pruhy odpočinout.
Křižovatka zatím nevyřešila rychlou jízdu v pozdních
odpoledních a nočních hodinách, kdy semafory nejsou v provozu. Od firmy
máme přislíbeno, že v těchto hodinách dojde k instalaci celočervené. Na
semaforech jsou snímače, které dokáží rozpoznat rychlost jízdy vozu.
Pokud řidič jede předepsanou padesátikilometrovou rychlostí, naváže mu
zelená. Když pojede rychleji, semafory ho zastaví. Toto ale zatím
nefunguje, ač jsme danou firmu už několikrát urgovali.
Převzato z okresního tisku