Auta, která většinou známe už jen z filmů. Milovníci veteránů si v sobotu třináctého dubna přišli na své. Na Horní náměstí v Humpolci na Pelhřimovsku přijely stroje, které psaly dlouhou automobilovou historii. Pátý ročník Spring Classic přivedl do města víc než stovku posádek.
Dlouhá startovní listina slibuje skvělou podívanou, vždyť průměrný rok výroby vozů přihlášených do kategorie Classic se zastavil na datu 1973. Diváci na humpoleckém náměstí obdivují legendární i méně známé značky. Například Jaguar, MG, Mercedes-Benz, Austin Healey, Porsche, Alfa Romeo, Ford, Lotus, Datsun, Škoda, Tatra nebo Triumph.
Ke stálým účastníkům setkání veteránů Sping Classic patří například Vladimír Lošek z Českých Budějovic ve svém nablýskaném vozíku Triumph z roku 1960 a jen tak mezi řečí prozradí, že jeho auto pochází z Kalifornie. „Mám ho asi od devadesátých let, veteránských jízd se účastním čtyři roky,“ dodává.
Součástky na opravy vozu si nechává posílat z Anglie. „Pro mě je Spring Classic společenská událost, kde se potkávají lidé se stejnou krevní skupinou,“ vysvětlí. A co ho na starých autech tak láká? Nejenom to, že mají svoji historii. „Tohle auto ještě nemá ty všelijaké vymoženosti, jako posilovače řízení, takže řidič musí s takovým vozem opravdu umět jezdit. Tohle auto prověří, co ve vás je,“ zdůrazní Vladimír Lošek.
Podobně to cítí Ivan Janeček, rovněž z Budějovic. Nablýskaný Saab pořídili Janečkovi v Tuzexu koncem šedesátých let. „Jízda v tomhle autě je pro mě zábava,“ říká Ivan Janeček.
Plné náměstí historických vozítek láká diváky bez ohledu na věk. Kluci osahávají blýskavé kapoty, starší se dohadují, kolik takový historický koráb silnic spotřebuje a docházejí k názoru že „žere jako tank.“
Za volantem starodávného auta nemusí sedět jen muži. „Já nejsem účastník závodů, ale přijela jsem podpořit kolegy, co mají rádi historická auta,“ vysvětluje Lucie Joklová z Humpolce. Na náměstí přijela v nádherném černém voze Praga Picollo z roku 1932.
Lucie Joklová upřesňuje, že auto se v jejich rodině dědí. Její dědeček František Jokl založil v Humpolci Klub veteránů. „Řídit tak staré auto je samozřejmě těžší než to moderní. Jezdí se s meziplynem a musíte to umět,“ dodává žena.
Trasa dlouhá téměř 230 kilometrů vede podle hlavního organizátora Pavla Kacerovského z ČK motorsport historické vozy z Jindřichova Hradce přes Černovice a Pacov do Humpolce, odkud se posádky po obědové pauze vracejí přes Pelhřimov, Počátky, Kamenici nad Lipou a Žirovnici zpátky do centra rallye.
Cíl je opět na jindřichohradeckém náměstí. Na trase závodníci plní dané úkoly. „Divácky atraktivním bude test přesnosti na Masarykově náměstí v Pelhřimově. Úkolem účastníků bude projet vytyčeným úsekem kolem kašny podle stanoveného rychlostního průměru a získat co nejméně trestných bodů,“ upřesňuje Pavel Kacerovský.
Na závodech veteránů se soutěží ve dvou kategoriích. Classic – klasické automobily vyrobené do roku 1994 a Exclusive – sportovní automobily vyrobené v letech 1995 až 2024. Akce ovšem není pro šetřily. Startovné činí víc než deset tisíc korun.
Foto a video zde: https://pelhrimovsky.denik.cz/zpravy_region/veterany-humpolec-spring-classic-namesti-jizda-zavod-stejna-krevni-skupina.html