Kdybych já byl krásný jako Dionysos. Tento povzdech posloužil galerii 8smička v Humpolci k názvu výstavy věnované Janu Zrzavému. Záměrem kurátorů nebylo postihnout rozsáhlé dílo tohoto malíře, ale ve skicách, kresbách a obrazech přiblížit jeho osobní vývoj. V podtitulu výstavy s ním nabízí setkání.
Jan Zrzavý je autorem často reprodukovaných jihočeských a vysočinských krajin, ilustroval Erbenovu Kytici i Máchův Máj, vytvořil scénografii pro opery Libuše a Čertova stěna v Národním divadle. Stal se klasikem, přestože žádnou uměleckou školu nevystudoval.
Výstava v Humpolci se snaží zachytit malířovu osobní cestu. Galerie o něm mluví jako o samotáři uprostřed davu obdivovatelů, který si v sobě nesl od dětství osten jinakosti. „Žil sám, často v určitém samotářském zátiší. Někdy jako mnich, někdy jako poustevník. Celou jeho tvorbu protíná linka autoportrétů,“ podotýká kurátor Miloš Doležal.
Ve značně konzervativním středoevropském prostředí bylo pro malíře těžké žít jako gay. „Vyrůstal ještě za rakousko-uherského mocnářství, kde se těžko můžete přiznat k sexuální orientaci. Navíc má zmatek i ve svém duchovním hledání,“ doplnil Doležal.
Dialog napříč časem
Zrzavý je rodákem z Vysočiny, narodil se v Okrouhlici na Havlíčkobrodsku, dá se označit za bytostně českého malíře, životem ve Francii i Itálii byl ale propojen s evropskou kulturou. V Humpolci mimo jiné vystavují po dlouhé době jedno z jeho raných děl. „Obraz s názvem Diana z roku 1913 je ze soukromé sbírky a nebyl zhruba padesát let k vidění na veřejnosti,“ upřesnil kurátor Martin Herold.
Kurátoři výstavu doplnili díly necelých dvou desítek tuzemských i zahraničních výtvarníků, s nimiž malíř vede dialog napříč časem. „Zveme nejen ty, kteří tvořili se Zrzavým spřízněné dobové kruhy, ale i současné tvůrce, kteří jsou Zrzavého tvorbou ovlivněni, pracují na podobných tématech a kladou si podobně palčivé otázky,“ doplnili kurátoři.
Malování je vášeň, nejsilnější a nepřemožitelná, říkal Zrzavý. Přesvědčit se o jeho slovech mohou návštěvníci humpolecké výstavy do konce září.