Auta na vodík se z laboratoří a sci-fi románů přesouvají do reálného provozu. O dopravních prostředcích, které namísto výfukových plynů vypouštějí vodní páru, se mluví už nějakou dobu. Občas se za jeho volantem nechá vyfotit některý z osvícenějších politiků, případně se v rámci experimentálního provozu zařadí do flotily státních úřadů nejvyspělejších zemí.
V Kalifornii je od nynějška vodík společníkem rodiny Jona a Sandy Spallinových při každodenních cestách jejich Hondou FCX.
Nulové emise, čistá energie – přesně taková auta tvrdé kalifornské zákony vyžadují.
Pole position pro Hondu
Honda nezaváhala a nabídla auto na vodík obyčejným smrtelníkům.
Malý, ledově modrý model FCX prošel potřebnými homologačními testy a je
k dispozici ekologicky smýšlejícím zájemcům o zapůjčení nebo koupi.
Honda FCX se tak stala prvním vodíkovým autem ve volném prodeji.
Auto pobere čtyři cestující, má slušný dojezd na jedno načepování a umí
se rozjet na rychlost, za kterou vám seberou řidičák.
Jon Spallino z Kalifornie vstoupí do historie jako první majitel
auta budoucnosti. Dojezd na jedno natankování maximálně 430 kilometrů
prozatím není nijak ohromující, pro pojížďky do práce a za nákupy a
zábavou je ale více než dostačující. Na dovolenou se s FCXem prozatím
nechystají, čerpací stanice na vodík jsou totiž vzácnější než oázy v
poušti.
Pro Spallina a jeho následovníky se chystá tzv. Hydogen Highway.
Kalifornský guvernér Arnold Schwarzeneger hodlá spustit projekt
výstavby sítě plnících stanic. "Vodíková autostráda" má být hotova do
roku 2010.
Plachý vodíkový duch
V běžném provozu lze Hondu FCX snadno přehlédnout. Netradiční
technologii totiž inženýři japonské automobilky oblékli do konvenčního,
spíše neatraktivního kabátku.
Překvapení příjde při pohledu na míry vodíkové hondy. Auto šířky a
délky přibližně Škody Fabia Combi je na ameriku, zvyklou na mamutí
SUVčka, nezvykle malé.
Obrovský přední nárazník s velkými výřezy nedostalo auto samoúčelně.
Díky nim se dostane vzduch ke třem chladičům, z nich ten největší má za
úkol uchladit palivové články uložené v podlaze.
I přesto, že fcx oproti své první verzi z roku 1999 zhubla o 50%,
stále je to ještě pořádný cvalík vážící téměř 1700 kilogramů. Není se
čemu divit, vždyť samotný motor je oproti tradičnímu spalovacímu
třikrát težší. Nesmíme opomenout ani hmotnost palivových článků a
dalších podpůrných agregátů.
Inženýrům se podařilo rozdělit zatížení na obě nápravy rovným dílem,
s jízdními vlastnostmi tedy nebude problém, auto má poháněná kola
přední nápravy.
Zelené myšlení neznamená utrpení
Na palubě auta najde posádka bohatou výbavu: elektricky ovládaná
okna, posilovač řízení, klimatizaci, CD přehravač, tempomat, nechybí
ani slušivá litá kola.
Honda FCX samozřejmě není žádný silniční dravec. Maximálně umí uhánět stopadesátkou a z nuly na stovku ji to trvá 12 sekund.
Vzhledem k vysoké hmotnosti bylo třeba náležitě dimenzovat brzdnou
soustavu. Auto má chlazené kotouče na všech čtyřech kolech a umí
brzdnou energii ukládat a znovu používat (rekuperace). Ušetřená energie
se ukládá do ultrakapacitoru – baterie uložené v kufru.
Další specialita z dílny FCX? Vodíková honda je supertichá, s plynem na podlaze nehlučí více než na 70 decibelů.
Jedinou, o to citelnější nevýhodou Hondy FCX je její astronomická
cena. Honda přiznává, že vývoj auta živeného vodíkem stojí stokrát
více, než vývoj obdobného auta s konvenčním pohonem. S cenou 200 tisíc
dolarů (5 milionů korun) se těžko stane hvezdou prodejů autosalonů
Hondy. Manažeři japonské automobilky jsou samozřejmě soudní a nabízejí
dlouhodobý pronájem vozu za cenu přibližně 500 dolarů měsíčně, právě
ten využila rodina Spalliniových.
Co ještě malou hondu, která ráda vodík a životní prostředí, trápí?
Kromě omezeného akčního rádiusu nemá ráda extrémní teploty. Velkým
problémem je prozatím nulová distribuční síť vodíku.
Zelená auta
Jak FCX funguje? Vodíková auta jsou vybavena elektromotorem a
palivovými články, které jsou zdrojem energie. Články dobývají z
vodíku, s pomocí chemické reakce s kyslíkem, elektrickou energii.
BMW má potřebu se za všech okolností odlišovat, i pohon na vodík
vyvíjí po svém. A nutí klasický spalovací motor, který v předminulém
století vymyslel pan Otto, spalovat kapalný vodík.
Na půl cesty jsou pak hybridní auta, kombinující elektromotor a spalovací motor. V této disciplíně si úspěšně vede Toyota.
Honda FCX v číslech |
|
Délka x šířka x výška (mm) |
4165 x 1760 x 1645 |
Rozvor (mm) |
2530 |
Rozchod vpředu/vzadu (mm) |
1500/1530 |
Hmornost (kg) |
1670 |
Max. výkon (kW/k) |
80/109 |
Max. kroutící moment (Nm) |
272 |
Max. rychlost (km/h) |
150 |
Dojezd (km) |
430 |
Kapacita vodíkových nádrží (l) |
157 |