rozhovor s ředitelem Správy a údržby silnic Pelhřimov
29.12.1999 jsem psal pro ještě starého Humpoláka článek o systému údržby našich
silnic. Dnes je polovina února 2002. Počasí venku již tři týdny vypadá spíše
jarně, ale kochám se nadějí, že zima ještě ukáže, kdy je její právoplatný konec.
Po přečtení článku, jsem se rozhodl, že ho zařadím i do nového Humpoláka, protože
informace z něj jsou stále aktuální a bylo by škoda, aby zapadli ve smetišti
dějin.
Vjezd do areálu SÚS Pelhřimov | Křižovatka na Havlíčkově nám. v Humpolci, která umí být pěkně zákeřná. |
Také jezdíte nějakým dopravním prostředkem po pozemních komunikacích?
Potom vás jistě budou zajímat informace, získané na Okresní správě a údržbě
silnic v Pelhřimově.
Jsme asi jediní v republice, kteří takové informace na internetu mají.
Silnice v našem okrese jsou jako všude jinde
v naší republice ze zákona 104/1997 rozděleny do třech úrovní
nebo chcete-li kategorií, dle pořadí důležitosti.
Dálnice mají nejvyšší prioritu (mimo kategorie), musí být ošeřené do 2 hodin,
I. nejdůležitější silnice /červená barva/ musí být upravená
do 3 hodin
II. /modrá/ do 6 hodin
III. nejméně důležité silnice /žlutá/ do 12 hodin
Ofocená mapka ukazuje rozdělení komunikací v Pelhřimovském okrese. Pro orientaci: úhlopříčná červená linka je silnice č. 34 (Humpolec – Pelhřimov – Kamenice nad Lipou) |
Ještě jednou tatáž mapka s detailem na okolí města Humpolec. Pro orientaci: červeně je spojen Humpolec a Pelhřimov, z obou měst pak vede modrá linka do Křelovic … |
Za celým staráním se o zimní komunikace stojí tzv. Operační plán. Je to celkem dost objemná složka, kde je velmi podrobně popsána technologie údržby všech svěřených komunikací. Tento plán schvaluje početná skupina lidí ve které jsou např. zástupci ze všech důležitých stran (zainteresovaných) např. OÚ Pelhřimov, Policie ČR, ICOM Transport – dominantní dopravní společnost (BUS), životní prostředí atd. Dle doporučení ministerstva by měli silničáři vyjíždět ve všední dny v pět hodin ráno, silničáři z našeho okresu vyjíždějí již ve tři hodiny, aby byly silnice do prvních autobusových linek pokud možno sjízdné. (II. a III. kategorie silnic se tedy od 23,00 do 03,00 hod. nesype.) Pro vaší představu, řidič na úseku 36 km najede 57 „prázdných“ kilometrů (vracení pro plnění apod.) a údržba tohoto úseku mu trvá min. 4,5 hodiny. |
|
Zde můžete vidět další mapu s vyobrazením a očíslováním jednotlivých tras pro údržbové vozy. Sešit položený na mapě je tzv. "Operační plán". |
Solí se ošetřuje v podstatě pouze silnice na z Pelhřimova na Jihlavu a Prahu,
dále silnice č. 34 (z Pelhřimova na Kamenici, Humpolec a dále na Havl. Brod až
na hranice okresu) a dálnice D1, kterou ošetřuje přímo ředitelství silnic a dálnic.
Na údržbu všech ostatních komunikací se používá jemná štěrková drť. Veřejné místní
komunikace ve městě ošetřuje městský úřad, soukromé by měli jejich majitelé.
K prosinci roku 1999 již silničáři pelhřimovského okresu použili 1000 tun soli
za 2 mil. korun, 12 000 tun drtě za 1,5 mil. korun. Průměrně se za zimu
použije cca 25 000 tun (tzn. za 5 měsíců) … takže laskavý čtenář snadno nahlédne,
že máme pomalu vybráno a to je teprve konec prosince!
A pozor! V době, kdy píši tyto řádky ještě není schválen státní rozpočet, který
se také „bytostně“ týká této problematiky, protože v roce 1999 byla na správu
silnic v našem okrese dotace 80mil. Kč. Na rok 2000 by tato dotace měla být zkrácena
o 20%. Pro srovnání v roce 1989 byla dotace 50mil. Kč. K prosinci 1999 již bylo
vyčerpáno cca 40 mil Kč na zimní údržbu … doufám, že je vám jasné, že z tohoto
rozpočtu se musí uhradit nejen zimní údržba (sypání, schrnování, stavění a bourání
sněhových zábran atd.), ale také letní údržba a oprava komunikací.
K tomu všemu si připočtěte problémy se zaměstnaností lidí, tzn. na krizové situace
třeba velké množství řidičů (pozor, nestačí obyč. řidičák na nákladní auto) a
po týdnu pro ně nemít práci … Nebo pokud zrovna napadne sníh a někdo z řidičů
onemocní.
Velký problém ani tak ne pro silničáře, jsou nově vznikající sklady a překladiště
v různých objektech ve vesnicích na Českomoravské vysočině. Kamiony v zimě mají
velké problémy se do takových vesnic vůbec dostat. A když už jsme u těch kamionů
… že cizince z „teplých krajů“ překvapí zima a nemají řetězy, jsou špatně naloženi,
bez vyprošťovacích prostředků a kolikrát nemají ani zimní oblečení to ještě jde
pochopit, ale pokud toto vidíme i u našich řidičů, je to známka absolutní neprofesionality
až hazardérství.
Ve městech brání kvalitní údržbě silnice i špatně zaparkovaná auta.
A neodpustím si ještě poznámku o naší „české povaze“. Údržba komunikací se také
velice rychle obrací proti těm, kteří se nám o sjízdnost silnic starají. Najdou
se totiž mezi námi i takoví, kteří jsou schopni žalovat silničáře za to, že kanínky
na silnici způsobily rozbití okna či dokonce havárii …
Je to samozřejmě těžká věc. Silničář projede silnici a při větru je vše za několik
minut, jako by tam nikdy nebyl. Všichni jsme si za posledních 14 dní (2/2 prosince
1999) užili fajn zimu a mohu ze své zkušenosti říci, že silničáři se starali.
Mějte na paměti, že např. drahý vůz, ani cokoli jiného vás neopravňuje v případě
nehody nebo jen zácpě pro nesjízdnost k jakémukoliv napadání jiných lidí. Za styl
jízdy si může každý sám!
Měli bychom si všichni předtím, než začneme nadávat, že není shrnuto nebo posypáno,
sami u sobe shrnout a posypat …
(s použitím informací z návštěvy na Správě a údržbě silnic Pelhřimov, děkuji tímto
za jejich poskytnutí)