V sobotu 6. července 2013 zazní v želivském klášteře již druhý z řady koncertů letošního letního hudebního festivalu Musica Figurata. S koncertem pro smíšený sbor Alfreda Schnittkeho vystoupí Pražští pěvci, kteří získali osm prvenství v mezinárodních soutěžích a pravidelně vystupují na mnoha hudebních festivalech.
Alfred Schnittke: Koncert pro smíšený sbor na texty z Knihy
nářků Sv. Řehoře – Pražští pěvci,
umělecký vedoucí Stanislav Mistr
Tento
koncert je dílem hluboké mystické krásy a představuje jeden z vrcholů festivalu Musica Figurata v celé jeho
čtyřleté existenci. Ačkoliv je
Alfred Schnittke skladatelem moderním, jeho „Koncert pro sbor“ je dílem posluchačsky
velice přístupným a krásným i pro hudební laiky. Tichá kontemplativní místa
střídají zářící harmonie, vycházející z tradice ruské pravoslavné sborové
tvorby. Do Želiva přijede tento koncert nahrávat
i Český rozhlas.
V tomto
díle se přes tisíciletý most setkávají dva velikáni, Sv. Řehoř z Nareka a Alfred
Schnittke. Úchvatný celek koncertu vychází z textové předlohy, kterou se
stala 3. kapitola z Řehořovy Knihy nářků.
Sv. Řehoř z Nareka byl arménský světec, básník, mystický filosof a
teolog. 10. století. Jeho Kniha nářků je
považována za klenot křesťanské literatury a byla přeložena do mnoha jazyků.
Stala se rovněž základem ve vzniku arménského literárního jazyka. Sám Řehoř nazýval svou knihu „encyklopedií
modliteb pro všechny národy“ a doufal, že bude lidem po celém světě sloužit
jako průvodce modlitbami.
Alfred Schnittke byl rusko- německý židovský skladatel, který
v bývalém SSSR v 60. letech 20. století vytvářel alternativní linii
k hlavnímu proudu sovětské hudby. Byl představitelem hudby, která
v sobě integruje různé hudební styly a epochy. Prošel různými kompozičními
systémy, až nakonec opustil racionální hudební struktury a přešel
k vlastnímu hudebnímu způsobu vyjadřování, které nese název polystylismus.
V jeho skladbách se mísí styly minulé i současné ve velmi těsném sousedství.
Cílem polystylismu bylo sjednotit hudební prostor a překročit hranice
jednotlivých stylů a epoch, ponechat vedle sebe citace různých skladatelů,
poukázat na svár elementů a ve všech přeryvech a dramatech nechat zaznít pasáže
smíření, klidu a syntézy. V Koncertu pro sbor z let 1984 – 1985 se projevuje
jemnější duch Schnittkeho hudby záměrně čerpající z pravoslavného zpěvu, aniž
by skladba postrádala moderní styl.
Smíšený
sbor Pražští pěvci vedený
Stanislavem Mistrem získal 8 prvenství v mezinárodních soutěžích.
Několikrát vystupoval na MHF Pražský podzim, např. v roce 2005
v Planetách Gustava Holsta, nebo v roce 2004 spolu s Paco Peňou
a ansámblem v jeho flamencovém Requiem.
Současné
provedení tohoto díla slibuje nezapomenutelný posluchačský zážitek umocněný
krásným kontemplativním prostředím želivského kláštera.