Vysoký podíl podnikatelů, firem a velkých zaměstnavatelů, dostatečný počet kvalifikovaných
zaměstnanců a vysokých podíl učňů a studentů v odborném vzdělávání. To jsou faktory, které
mají vliv na skutečnost, že Humpolec je dlouhodobě nejlepším městem pro podnikání. Svoji
pozici na špici v České republice potvrdil i letos. V devátém ročníku výzkumu Město pro byznys
mu patřilo druhé místo.
Humpolec září v konkurenci 205 obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního
města Prahy. „Považuji za fantastické především to, že si Humpolec drží konzistentní výsledek.
Třikrát vyhrál a pětkrát byl druhý,“ uvedl starosta města Mgr. Jiří Kučera bezprostředně po
vyhlášení výsledků, které se uskutečnilo 19. dubna v Praze.
Letošní ročník navíc přinesl velký úspěch i pro další města z Kraje Vysočina, neboť výsledky
krajského kola ankety kopírovaly výsledky kola celostátního. Také v Praze obsadil první místo
Pelhřimov a bronz získala Jihlava. „Vysočina i v minulosti figurovala v popředí a nyní se jen
potvrdil její potenciál. Skvělé je také to, že v první trojce jsou dvě města z jednoho okresu. Tak
tomu bylo i loni, kdy Humpolec vyhrál a Pelhřimov byl třetí,“ zavzpomínal Jiří Kučera.
Srovnávací výzkum Město pro byznys hodnotí celkem 34 různých kritérií ve dvou oblastech –
podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy – a získává necelých dvacet tisíc dat
z nezávislých zdrojů, jako je například Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR,
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR či CRIF
– Czech Credit Bureau.
V hodnocení podnikatelského prostředí v každém městě hraje svou roli třeba podíl podnikatelů,
podíl firem, konkurence na pracovním trhu, průměrný měsíční plat, změna počtu obyvatel a počet
učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání. V hodnocení přístupu veřejné správy se
bere ohled například na úspěšnost získávání dotací, podíl kapitálových výdajů obce, hospodaření
obce – iRating, úřední hodiny městských úřadů, služby městského informačního centra, poplatky
za stánek, předzahrádku či ze vstupného, cena vodného a stočného i na daň z nemovitosti pro
podnikatele.