Když ráno oznamoval ředitel British Airways konec letů slavných nadzvukových letounů Concorde, řekl, že jejich další osud bude jen v muzeích a hangárech. Záhy se ale objevila nová naděje.
Concordu společnosti British Airways upadla koncem roku 2002 během letu z Londýna do New Yorku část směrovky. (4. prosince 2002) | ||
| ||
veškeré dokumenty. Nevylučuje totiž, se letadla pokusí provozovat ve své firmě
Virgin Atlantic.
Pokud Branson zjistí, že jeho letecká společnost s jejími nižšími náklady by
stroje dokázala provozovat se ziskem, slíbil, že je převezme.
Připomněl, že British Airways dostala letadla od vlády za jednu libru a že
tehdy britská vláda slíbila, že kterákoli jiná britská firma by je mohla mít za
stejný symbolický poplatek. To se týká i odbavovacích terminálů.
„Možná, že z toho nic nebude, ale věřím, že je nutno učinit vše, aby Concorde
jako důležitý symbol britské technické dovednosti létal,“ řekl Branson.
Concordy půjdou do penze v listopadu
Nadzvuková dopravní
letadla Concorde by letos měla zmizet z oblohy. Jejich jediní dva provozovatelé
– aerolinky Air France a British Airways – se s nimi chtějí rozloučit na konci
října, o několik let dříve než dosud plánovali. Provoz na lince New York – Paříž
(Londýn) je totiž v době letecké krize značně prodělečný.
Air France v tiskové zprávě dokonce oznámily, že poslední let jejich Concordu
se může uskutečnit už na konci května. Později mluvčí toto sdělení zmírnil
s tím, že bude záležet na vývoji poptávky po létání nadzvukovým strojem.
„Situace v posledních měsících vyústila v pokles obchodních letů, které mají
rozhodující vliv na výhodnost provozu Concordů,“ konstatoval výkonný ředitel Air
Frace Jean-Cyril Spinetta.
2,5 milionu pasažérů, chystají do ukončení provozu nadzvukové chlouby speciální
nabídky. Nabídnou například letenku za 1999 liber (2900 euro).
Končit se mělo z technických důvodů
Francouzi i
Britové už dříve oznámili, že chtějí vytvořit zvláštní tým pro posouzení
bezpečnosti dalšího provozu těchto letounů.
Podle francouzského listu Libération má expertní skupina zvážit a případně
přehodnotit datum zastavení provozu Concordů. Obě letecké společnosti však zatím
svorně tvrdily, že jejich odstavení ještě není na pořadu dne.
V případě, že by nedošlo k žádné vážné nehodě, mělo být 12 letounů Concorde v
provozu ještě několik let. U sedmi strojů britských aerolinek se předpokládalo
odstavení v roce 2009 a u pěti letounů patřících Air France o dva roky
dříve.
První Concordy začaly na pravidelných linkách spojujících Londýn a Paříž s
New Yorkem létat v lednu 1976.
Důvodů k jejich předčasnému stažení je ale celá řada. Letecká doprava se
od atentátů ve Spojených státech v září 2001 potýká s velkými problémy, které se
nevyhnuly ani slavným nadzvukovým strojům.
Ty se vrátily na oblohu dva měsíce po teroristických útocích v USA, když
předtím 15 měsíců stály v hangárech a prodělávaly nákladné úpravy po havárii
Concordu u Paříže, při níž v červenci 2000 zahynulo 113 lidí.
Concordům se však po návratu zdaleka nepodařilo nalézt svůj ztracený lesk a
především množství dříve věrných bohatých klientů.
Provoz Concordů se navíc prodražuje i kvůli stoupajícím cenám pohonných hmot,
kterých tento letoun spotřebuje oproti velkým podzvukovým dopravním strojům
nesrovnatelně víc.
Navíc údržba dosluhujících strojů je nesmírně nákladná – podle aerolinek
představuje víc než polovinu provozních nákladů, zatímco u klasických
podzvukových dopravních letounů je to zhruba deset procent.
Concordy se nevyrábějí už přes dvacet let a dva rezervní stroje, které slouží
coby zásobárna náhradních dílů, jsou prý už doslova vykuchány.
Od opětovného uvedení do provozu se navíc stalo celkem devět různých
incidentů, které narušily běžný provoz. Povolení k létání přitom obdržely
Concordy od francouzského řízení letového provozu jen na tři roky.