V neděli 16. března se definitivně zavřely brány za největším motoristickým svátkem jara. Čím letošní – už 73. ženevský autosalon překvapil a čím zklamal?
Celosvětová krize automobilového průmyslu se dotýká všech výrobců automobilů.
Doby kdy automobilky na autosalonech prezentovaly množství
nejroztodivnějších futuristických studií pominuly. Výrobci mají hlouběji do
kapsy a proto také omezují v rozletu své designéry. V Ženevě tak bylo možno
spatřit především velmi umírněné studie, které se nedívají dále, než do příštích
pěti let.
Škoda
Velkolepě pojatý stánek mladoboleslavské automobilky vytvořil důstojnou
kulisu pro představení rallyové fabie
WRC. Přiznivci Škodovek se tak konečně dočkali
sportovnější verze nejmenšího modelu automobilky s okřídleným šípem ve znaku.
Přiznejme si, že uvedení Škody Fabie
RS, bylo velkou událostí spíše pro českého
automobilového fanouška. Nejzajímavější na celém „eR-eSu“ je použití dieselového
motoru, což je pro automobil provázející uvedení vozu se specifikací WRC dosti
neobvyklé.
VW a spol.
Ostatní automobilky koncernu VW se také nenechaly zahanbit. Audi představilo
modernizovaný model A3. Větším lákadlem co do atraktivity i rozměrů byla studie
velkého kupé Audi Quattro
Nuvolari. Pro automobilku, jejíž modely a
jednotlivé modelové řady se od počátku devadesátých let příliš nezměnily
(nepočítáme-li diskutabilní design Audi TT), bylo Audi Nuvolari příjemným
zpestřením. Studie ingolstadtské automobilky poukázala na jeden zajímavý fakt:
koncern VW už druhým rokem pravděpodobně lehce „koketuje“ s myšlenkou na výrobu
velkého kupé. Vzpomeňme na vydařenou studii v podání Škodovky pojmenovanou
Tudor. Možná se dočkáme ještě dalších studií podobného ražení v podání dalších
automobilek koncernu. Uvidíme, které z nich to bude nejvíce slušet.
VW dávno opustil tradici výroby lidových vozů, do ženevy tentokrát přichystal
premiéru velkého „em-pé-véčka“ touran. Další, stejně jako v případě touranu,
evropskou premiérou bylo představení Volkswagenu Beetle Cabriolet.
Jako
dosti nepochopitelná se jevila „studie“ luxusní dodávky Business mající suplovat
limuzínu, postavená na bázi před nedávnem uvedené nové generace VW
Transporter. Mimo toho, že se strefuje především do
vlastních řad – VW Passat, či Phaeton, je dosti nepravděpodobné, že by podobné
vozidlo zaujalo i sebezhýčkanějšího manažera.
Fiat
Krizí zmítaná automobilka představila ve Švýcarsku dvě studie –
Idea a
Gingo,
které stejně jako obě představené studie Marrakesh
a Simba
prezentovaly momentální bezmoc turínského výrobce. Lehkost a nápaditost se
z designu Fiatů zlehka vytrácí, a to i přesto, že se na ztvárnění modelu
podílelo studio Italdesign-Giugiaro.
Alfa Romeo přivezla k ženevskému jezeru hned tři novinky. Asi
nejzajímavější z nich – koncept
Kamal však svým zaměřením příliš Alfu nepřípomíná.
A nebyla červená!
O poznání veseleji bylo u Lancie. Luxusní a elegantní sériové modely Lancie
bývají ozdobou každého autosalonu. Automobilka i poté, co se přeorientovala na
movitější klientelu, nezapomněla na svůj nejmenší model Lancia „Y“. Vytříbený a hravý
design „ypsilonce“ sluší a lze jen litovat toho, že v ČR zastoupení této
automobilky nemáme.
Ford
S oslavami stoletého výročí založení to automobilka, alespoň v evropě,
prozatím příliš nepřehání. Svou premiéru si tak v Ženevě odbyly modely
C-Max a nádherný
StreetKa,
které budou co nejdříve uvedeny do prodeje. Připomeňme však, že coupé-cabrio
odvozené od Fordu Ka jsme mohli, stejně jako studii C-Max, spatřit již na
loňském pařížském autosalonu. Studie, nebo spíše variace na sériové modely,
jsme u Fordu potkali dvě. První z nich, „fusion +“ je jakousi lépe vybavenou
variantou svého sériového příbuzného. Jako zajímavější se však jeví druhá ze
„studií“ – Ford Fiesta
FRC – jakési WRCčko odvozené od druhého nejmenšího
modelu automobilky. Největším lákedlem, které trůnilo uprostřed stánku, byl
Ford
GT40. Legendární sportovní vůz 60tých let, bude od
příštího roku vyráběn v ročních sériích čítajících 1000 exemplářů.
Zklamáním
(možná největším na celém autosalonu) byla absence nového Fordu Mustang, který
byl jednou z najzářivějších hvězd lednového autosalonu v Detroitu. I přesto, že
se tato legenda na evropský trh pravděpodobně nikdy nedostane, ženevský
autosalon by si po dlouhé době opět povedeného „mustanga“ rozhodně
zasloužil.
Opel
V Russelheimu se po „hubenějších“ letech opět rozhodli vytáhnout do boje.
Opel
Signum – pohledný rodinný kombík s ambicemi MPV je
charakteristický dynamickým designem a nápaditým pojetím interiéru – rozhodně
patřil k tomu lepšímu, co jsme mohli na autosalonu v Ženevě spatřit. Druhým
lákadlem expozice Opelu byla studie
GTC, která by mohla nahradit astru kupé.
Francouzi
Renault se protentokrát trochu mírnil a dal svým dvěma novinkám přece jen o
něco civilnější kabát. Na méganu
Coupé-Cabriolet a novém scénicu
toho z futuristických křivek a zlomů „klasického“ méganu moc nezbylo.
Citroën již předem s velkou slávou oznamoval představení nového „prcka“
C2, aby pak na svém stánku vystavil pouze jeho
sportovní variantu. Z toho, že i v oficiálních materiálech automobilky
nenalezneme fotografie interiéru, lze usuzovat, že si na „cé-dvojku“ budeme
muset ještě chvíli počkat.
Peugeot se na Ženevu připravil z francouzských výrobců nejlépe. 307čka
Coupé-cabrio vypadá přece jen o něco vyváženěji, než její
sestřenice odvozená z 206ky. Pravděpodobně Volkswagenem Business se u Peugeotu
inspirovali při tvorbě 807 Grand Tourisme. Množství chromu a kůže však
neohromilo. Hlavním lákadlem stánku bylo „svalnaté“ buggy pojmenované Hoggar.
Dvoumotorová „bugina“ jako by se právě vrátila z poslední etapy rallye
Pařiž-Dakar.
Mazda
Japonský výrobce představil studii MX Spotrif – pětidveřovový hatchback
dynamickách linií. Sériová Mazda 2 pak dokazuje, že pohledná větší sestřenice
„šestka“ se mazdě nepovedla náhodou.
Daewoo
Korejský výrobce přivezl novou nubiru, s
jejímž hranatým designem vypomohl Pininfarina. Na našem trhu si své zájemce bude
hledat koncem letošního léta. Pro dlouhány malý tip: neuvěřitelný prostor pro
nohy cestujících na zadních sedadlech. Svůj stánek korejský výrobce ozvláštnil
konceptem Scope.
Nissan
Nissan 350Z si konečně odbyl evropskou premiéru a může dobývat srdce a
především peněženky zákazníků na starém kontinentu. Studií, která v porovnání s
odvážným designem sériových Nissanů vzbuzuje spíše rozpaky, je Nissan
Evalia.
Rolls-Royce a Maybach
Pravděpodobně nejočekávanější evropskou premiérou byl luxusní Rolls-Royce
Phantom. Nový model značky svým majestátním a hrdým
výrazem ohromí a zaujme. Snad shodou okolností, snad naschvál se stánky
Rolls-Royce a Maybachu ocitly vedle sebe. V porovnání s neforemnými tvary
mastodonta Maybach
62 od Mercedesu vypadá R-R důstojně a bude
pravděpodobně důstojnějším reprezentantem svého majitele.
Ze zajímavých studií netradičních výrobců jmenujme například EDAG Cinema 7D.
Německá firma zabývající se i designem představila vizi MPV budoucnosti.
Sedmička v názvu říká, že je určen pro 7 osob, obrovská prosklená střecha jim má
zprostředkovat za jízdy zážitky jako v kině. Dalším zajímavým vozidlem,
protentokrát využívající k pohonu zemní plyn byl Rinspeed
Bedouin.
Studie na pomezí kombi a pick-upu vycházející z Porsche 996 turbo však díky
množství nejrůznějších doplňků a zvolenému laku ve výsledku nejvíce připomínalo
střelnici polepenou nekonečným množstvím flitrů.
Jediní, koho se automobilová recese nedotkla, jsou výrobci luxusních
supersportů. V Ženevě tak nemohli chybět rudé Ferrari, tisícikoňová bugatka, či
Pagani.
Veselo bylo protentokrát u Lamborghini, pro ty, kterým je dvanáctiválcové
Murciélago příliš velké, je určeno nové desetiválcové Gallardo.
Neméně zajímavá byla „italská kolonie“. Designéři z apeninského poloostrova
se protentokrát vrhli na sportovní vozy. Od nejmenších, jako byl Pininfarina
Enjoy až po největší – ItalDesign Corvette Moray.
Z dalších premiér ať už sériových vozů, či studií jmenujme: Saab 9-3
Convertible, Subaru coupe, Chrysler Crossfire, Volvo VCC, Lexus RX330,
Mitsubishi CZ2 Cabrio, či Mitsubishi Tarmac Spyder.
Na závěr malá připomínka. Je s podivem, co občas dokaží výrobci na
autosalonech prezentovat. Opel Signum byl sice ozdobou stánku Opelu, rozdíl ve
spárách na karoserii však u jednoho z vystavených exemplářů činil dobrý
centimetr. Největší šok však čekal na příznivce rudých hřebců z maranella,
hýčkaný klenot expozice – Ferrari Enzo nejen, že byl lehce poškrábaný – to
ke sporťákum tak trochu patří. Nedoléhající kapota motoru však už k takovým
vozům patří o něco méně.