Snaha dostat se přes frekventovanou dálnici mezi Brnem a Prahou se stala osudným chráněnému rysu ostrovidovi. Srazilo ho auto. Ochranáři se domnívají, že sražený jedinec pocházel z šumavské populace ohrožených rysů a na východ podle všeho migroval.
Mrtvého rysa našli na dálnici D1 poblíž Koberovic u Humpolce začátkem října. Automobil ho srazil na osmdesátém kilometru trasy ve směru na Brno.
Odborníci se nyní snaží zjistit, odkud se tato vzácná šelma až na Pelhřimovsko dostala. V Česku totiž žije jen několik nepříliš početných rysích populací.
"Podle dostupných informací se nejspíš jednalo o dospělého migrujícího jedince. Jednou z hypotéz je, že šlo o rysa z šumavsko-bavorsko-rakouské populace, který se rozhodl hledat nové teritorium hlouběji ve vnitrozemí a při svých potulkách narazil až na naši největší dálnici," přiblížil mluvčí Hnutí Duha Jan Piňos.
Rysa na dálnici našli údržbáři, kteří také zajistili jeho odvoz. "Po zhodnocení všech okolností a prohlédnutí místa srážky je myslím jisté, že rys přicházel od jihu podle Želivky," uvedl vedoucí Správy CHKO Ždárské vrchy Václav Hlaváč.
Losa museli uspat a přes dálnici převézt
Podle ochranářů jde jen o další důkaz skutečnosti, že dálnice často představují pro velké savce nepřekonatelnou bariéru. Jednou z největších pro živočichy z celého Česka je právě D1. "Byla totiž stavěná v době, kdy se problém průchodnosti pro živočichy vůbec neřešil," podotkl Hlaváč.
Podle experta na ochranu velkých šelem Miroslava Kutala představují silnice bez vhodně umístěných podchodů a nadchodů pro rysy spolu s pytláctvím největší hrozbu. "Rysi jsou navíc zvířata s velkými prostorovými nároky. D1 znemožňuje propojení dvou populací rysa ostrovida u nás – šumavské a beskydské," objasnil.
O tom, že nejen tyto vzácné šelmy mohou mít s přechodem problém, svědčí i starší případ.
"Vedle rysů se ji pokoušejí překročit například i losi. Známý je případ z června roku 2001, kdy se migrující los několik dní neúspěšně snažil dálnici překonat. Nakonec musel být uspán a následně převezen na druhou stranu," připomenul Piňos.
Dle mínění Václava Hlaváče, který současně působí také jako vedoucí krajského střediska Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, ale současná modernizace D1 dává šanci na zlepšení.
Uzavřená dohoda mezi ministerstvy slibuje vznik dvou "zelených mostů" a úpravu těch stávajících tak, aby zvířata mohla rušnou spojku bezpečně překonat.
"Celá dálnice by měla být nově oplocená a na vybraných místech by mělo být dle zřízeno 5 nových bezpečných průchodů pro živočichy. Toto řešení sice nenaplní současné standardy pro stavby nových dálnic, určitě ale přinese zásadní zlepšení současné neutěšené situace," uzavřel Hlaváč