Obyvatelé Humpolce si nově mohou nakoupit doslova kdykoliv. V prodejně COOP s nonstop provozem v Kamarytově ulici si přes den zákazníci nakoupí jako v běžném obchodě, po standardní otevírací době se už ale obslouží sami díky využití kombinace platební karty, bankovní identity a speciální aplikace v mobilních telefonech. Před krádežemi obchod pomáhá střežit umělá inteligence.
„Koncept automatizovaného provozu se ukazuje být řešením pro celou řadu druhů prodejen. Máme zkušenosti s jeho úspěchy na vesnicích, ve středním či malých městech. Pro zákazníky tento koncept znamená, že si nakoupí jednoduše a kdykoliv. Nově tedy nebude problém si pro obyvatele Humpolce si třeba v neděli večer zaběhnout pro zapomenutou položku nebo si nakoupit čerstvé potraviny při pozdějším návratu z práce“ říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP.
Humpoleckou prodejnu provozuje COOP družstvo Havlíčkův Brod a jde o teprve druhou prodejnu tohoto druhu otevřenou na Vysočině. Podle Jaroslava Stehna, finančního manažera COOP družstva Havlíčkův Brod, je cílem otevření automatizované prodejny především nabídnout zákazníkům zcela novou úroveň komfortu. „Zákazníci se díky technologii automatizovaného prodeje už nemusí přizpůsobovat otevírací době a to je poměrně zásadní výhoda. Pro naše družstvo jde o pilotní projekt, rádi bychom do budoucna koncept vyzkoušeli i na dalších typech prodejen. Na Vysočině je například řada obcí, kde by technologie mohla přispět k udržení rentability venkovských prodejen,“ vysvětluje Jaroslav Stehno.
COOP v rámci svého konceptu automatizovaných prodejen vsadil na jednoduchost. Samotný vstup do prodejny je podmíněn vlastnictvím bankovní identity a stažením speciální aplikace DoKapsy od ČSOB v mobilním telefonu. Aplikaci mohou využívat i ti, kdo nejsou klienty banky ČSOB. Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, s kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů.
„Bankovní identitu má dnes prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. Takže to pro zákazníky není nic nového. Navíc si musí jen stáhnout aplikaci, která generuje kódy pro vstup do prodejny. Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům a na stranu druhou zajišťujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let a můžeme tedy v automatizovaném režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětluje Lukáš Němčík.
Celkem jde už 29 automatizovanou prodejnu a COOP jich nyní plánuje do konce roku otevřít dalších osmdesát.
U všech prodejen je těžké vyvážit personální náklady a co největší komfort pro zákazníky z hlediska otevírací doby. „Oba problémy pomáhá řešit automatizovaný prodej. Je pro nás ale samozřejmostí, že myslíme i na zákazníky, kteří prodejnu navštíví v běžné otevírací době, ta se prakticky nemění a poskytuje zákaznický komfort díky ochotnému personálu,“ dodává Jaroslav Stehno.
Podle dosavadních zkušeností automatizovaný provoz generuje až 15 % obratu prodejen a zákazníci si na jeho využívání zvykli velmi rychle. Nonstop provozu je částečně přizpůsoben i sortiment s rozšířenou nabídkou balených produktů. Nenaplnily se také částečné obavy z vyššího množství krádeží nebo případů vandalismu. Použitá technologie totiž zákazníky spolehlivě identifikuje a na rozdíl od běžného provozu je případný nepoctivý zákazník velmi jednoduše dohledatelný. Automatizované prodejny jsou navíc napojeny na pulty centrální ochrany. Humpoleckou prodejnu pomáhá hlídat i uměla inteligence, která umí rozeznat nestandardní chování. Umělá inteligence například pozná, pokud je zboží umisťováno jinam než do nákupního košíku a automaticky na to upozorní obsluhu pultu centrální ochrany.
„Automatizovaný provoz už dávno nevnímáme jenom jako nějaký marketingový či technologický experiment. Důkazem je skutečnost, že nyní otevíráme takové prodejny prakticky každý měsíc a do konce roku by jich mělo být v provozu více než 120,“ uzavírá Lukáš Němčík.
Jak probíhá nákup
1 Stáhněte si mobilní aplikaci DoKapsy od ČSOB (aplikace je určena i pro ty, kteří nemají u ČSOB účet)
- Zaregistrujte se do aplikace
- Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
- Vezměte si košík a nakupujte
- U pokladny naskenujte zboží
- Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem
- Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace
Co je bankovní identita (BankID)
Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.
Bankovní identita v Česku:
- 5,5 milionu unikátních uživatelů
- 1,3 milionu unikátních přístupů od spuštění služeb
- 7 zapojených bank
- Využívána pro přístup k digitálním službám státu a soukromých firem
Jak je prodejna zabezpečena proti krádežím
- Každý zákazník je jednoznačně identifikován prostřednictvím bankovní identity
- Prostor automatizované prodejny je kompletně pokryt kamerovým systémem
- Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován
- Umělá inteligence rozpozná automaticky nestandardní chování zákazníků, tedy třeba situace, kdy si zákazník zboží ukládá jinam než do košíku