V letošním roce může široká veřejnost využívat nově vyznačené cyklotrasy v našem regionu. Jaké trasy, pro jaká kola, kudy vedou, co je na nich k vidění, existuje mapa atd. Na všechny tyto otázky bychom vám rádi uprostřed turistické sezóny odpověděli.
Obce v mikroregionu Zálesí, které by bylo účelné vzájemně propojit cyklotrasami:
Budíkov, Bystrá, Čejov, Horní Rápotice, Kaliště, Kejžlice, Komorovice, Mladé Břiště, Sedlice, Senožaty, Vystrkov, Želiv, Humpolec.
Všechny obce o toto propojení, které je v poslední době velice turisticky atraktivní a v ostatních regionech ČR prokázalo příliv turistů, velice usilovaly. Bohužel je třeba říci, že cykloturistům je nutné nabídnout také něco atraktivního po cestě, tzn. např. otevřené památky, informační centra, restaurace a obchody i o víkendu. Naštěstí naše Vysočina je tolik přírodně pestrá a atraktivní, že vyváží tyto nedostatky, které se snad časem změní.
Toto turistické značení ukazuje směr v terénu, nikoliv kvalitu terénu, převýšení, apod. K tomu slouží speciální edice map KČT nebo jiných. Pro mikroregion Zálesí to je speciální mapa Shocart „Mezi třemi vrchy“. Cykloturistická mapa KČT 1:100 000 č.18 Táborsko a Pelhřimovsko, která je součástí celorepublikové edice, není zatím ještě vydaná, ale je v přípravě. Zatím v naší oblasti není relativně ještě mnoho cyklotras, ale i to se časem jistě změní. S budováním jsme v našem regionu ve srovnání s jinými regiony v ČR začali poměrně pozdě.
Turistické značení v ČR je hodnoceno jako jedno z nejlepších v Evropě.
Zřizovatelem značených cyklotras jsou obce, mikroregiony, kraje, atd.
Snahou KČT je, aby značené cyklotrasy nebyly pouze uzavřené okruhy, ale tvořily vzájemně propojenou síť po celé ČR s návazností na cyklotrasy v sousedních státech.
KČT kontroluje a udržuje cyklotrasy od roku 1999, v terénu se tyto trasy značí od roku 1997, schváleným dopravním značením – viz. obrázek (příloha č.3 k vyhlášce č.30/2001 Sb).
K vyznačování slouží tři druhy cykloznaček, které bývají v terénu umístěny na speciální sloupky nebo pod běžné dopravní značky. Cykloznačky by měly být před každou křižovatkou a významných bodem trasy.
V roce 2000 bylo vyznačeno cca 10.000 km cyklotras v ČR a v lednu roku 2004 to bylo již 22.737 km. Pro srovnání pěšších tras, které mají mnohem větší historickou existenci (od května 1889) je vyznačeno cca 38.500 km.
Regiony si uvědomují významnost cyklotras pro zvýšení turistického ruchu a tím přísunu peněz např. do služeb apod. Cyklistika je stále populární volnočasová aktivita lidí.
Vyznačení 1 km cyklotrasy stojí v průměru cca 3.500,- Kč. Roční údržba 1 km cyklotrasy stojí v průměru cca 250 – 300,- Kč. KČT má celkem cca 250 vyškolených značkařů (pěší+cyklo). V červenci 2004 proběhla kontrola stávajícího značení a přesto, že značení neslouží ani rok, již byly některé značky poškozeny a bude je třeba opravit či vyměnit. Apel na nás všechny, Pokud si značení zničíme, nebude nám sloužit, to je prosté. Prosba na všechny, pokud na svých cestách narazíte na poškozenou značku, či Vám někde bude značka chybět (orientace, bezpečnost apod.) napište, informaci rádi předáme zodpovědným značkařům.
Cyklotrasy v regionu:
číslo cyklotrasy: 161
popis trasy: Humpolec – Hněvkovice – Sedlice – Želiv – Křelovice – Senožaty
délka: 27 km
číslo cyklotrasy: 1211
popis trasy: Senožaty – Kaliště – Lipnice n. Sázavou
délka: 24 km
číslo cyklotrasy: 1214
popis trasy: Hadina – Světlice – Kejžlice – Bystrá
délka: 8 km
číslo cyklotrasy: 4155
popis trasy: Vilémov – Habry – N. Ves – Lipnice – Humpolec
délka: 52 km
číslo cyklotrasy: 5210 v terénu k 12. červnu 2004 nevyznačeno, bude do konce roku 2004
popis trasy: Humpolec – Bystrá – Staré Břiště
délka: 7 km
číslo cyklotrasy: 5211 v terénu k 12. červnu 2004 nevyznačeno, bude do konce roku 2004
popis trasy: Staré Břiště – Velký Rybník – Kletečná – hráz Velké přehrady – Sedlice
délka: 9 km
Na druhé straně formátu nalezneme doporučené trasy, včetně vyčerpávajícího grafického zpracování (délka, převýšení atd.). Také je zde popis všech zajímavých turistických míst ve zkratce. Nechybí ani aktuální informace na firmy zabývající se cykloservisem. Informační střediska ve všech městech a obcích jsou také k dispozici.
K absolutní dokonalosti už chybí jen ten seznam možných občerstvení – restaurace, pohostinství, obchody a obchůdky, ale takový seznam by jistě neměl tak trvalou hodnotu a v podobných mapách se netiskne.
Jak nám sdělil pan místostarosta Brzoň, intenzivně se pracuje na žádostech o dotace na další značení tras. Takže cyklisté a cykloturisté se mají na co těšit.