Hlavní silnice I. a II. třídy jsou na Vysočině chemicky ošetřeny, mokré a s přihlédnutím k lokálním aktuálním podmínkám sjízdné, silnice III. tříd mohou být namrzlé s uježděnou vrstvou sněhu, ale s maximální opatrností sjízdné. Dálnice D1 stále v některých úsecích stojí, komplikací jsou kamiony parkující ve všech jízdních pruzích. Během posledních dvou dnů byly do terénu pro zajištění sjízdnosti regionálních silnic vyslány veškeré kapacity Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, bez přerušení operují především na dálnici D1 vozy Střediska správy a údržby dálnice, v terénu jsou stále složky Integrovaného záchranného systému Kraje Vysočina – hasiči i policisté.
„Analyzovali jsme společně s hasiči a policií většinu příčin, které vedly ke kolapsu dopravy na dálnici D1. Na objízdných trasách, ale i na jiných místech regionu. Husté sněžení a teploty pod nulou jsou jen jednou z komplikací, která však byla avizovaná a očekávaná. Pokud se k těmto okolnostem, které jsou pro toto roční období na Vysočině charakteristické, přidá nezkušenost a nervozita řidičů, zúžení na dálnici D1 na 91 – 104 km, kde není možné vést plynulý provoz ani v běžných podmínkách a neprojedou zde dva kamiony vedle sebe a autobus v tomto úseku neobjede stojící kamion, jsou zásadním problémem kamiony nerespektující pokyny k nepředjíždění. Řidičům také chybí více naváděcích informačních tabulí, které by účinně regulovaly pohyb dopravy před tvořící se kolonou, opakovaně poukazujeme na absenci odstavných parkovišť na D1 – opakovaně řešíme situace, které vznikají řetězením jmenovaných problémů,“ vyjmenovává některé z komplikací hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek, který ještě tento týden odešle dopis ministrovi dopravy Danu Ťokovi s naléhavou výzvou k okamžitému řešení stavu dálnice v zúženém úseku a žádostí o úpravu legislativy. S argumentací hejtmana Kraje Vysočina souhlasí i ředitel Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina Jiří Němec: „Jednoznačným důvodem, proč nemohly složky IZS efektivně selektovat ve zúženém úseku Humpolec – Větrný Jeníkov osobní a autobusovou dopravu od kamionů, je nezajištění dálnice v tomto úseku na zimní provoz na Vysočině.“ „Každý sypač měl na dálnici D1 vlastní policejní hlídku, která mu zajišťovala průjezd. Bylo to poprvé, kdy jsme k tomuto opatření přistoupili, přispělo k bezpečnějšímu a rychlejšímu nasazení údržby na krizové úseky,“ říká ředitel Krajského ředitelství Policie kraje Vysočina Miloš Trojánek s tím, že do terénu byla nasazena padesátka policistů.
Údržba silnic na území Kraje Vysočina byla zajišťována veškerou dostupnou technikou jak krajské správy a údržby silnic, tak ŘSD. Po celou noc byla v provozu obousměrná objízdná trasa po silnicích I. tříd Jihlava – Havlíčkův Brod – Humpolec, kdy se podařilo udržet na tomto tahu plynulou dopravu. V poledních hodinách 13. 12. 2018 je avizováno rozjetí kolony v úseku dálnice D1 na 62 – 73 km směr Brno. Je však třeba počítat s tím, že ke zpomalení rozjeté kolony opět dojde na 91 km, kde je silnice dálnice sice sjízdná, ale kolony opět zpomalí zúžení.
Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek bude požadovat po odpovědných resortech přípravu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kde bude trvat na formulaci ustanovení zákazu jízdy kamionů po dálnicích v levém pruhu v případě, že si to vyžádá aktuální dopravní situace. Podrobnosti tohoto opatření budou pečlivě diskutovány. „Opatření bude třeba hledat i pro komunikaci mezi poskytovateli veřejné dopravy, tak abychom věděli, kde nám stojí školní i dálkové autobusy, jaké mají zpoždění, v jak naléhavé situaci se nacházejí, popř. generovat způsob pomoci,“ doplňuje hejtman Vysočiny Jiří Běhounek. „Během noci jsme pomáhali zprůjezdnit D1, v kolonách uvízlo i několik autobusů, jejich pasažérům jsme poskytli základní občerstvení,“ specifikoval pomoc krajských hasičů ředitel Jiří Němec a doplňuje, že v uplynulých 48 hodinách bylo na Vysočině nasazeno celkem 456 hasičů, kteří zasahovali u 228 technických pomocí a při 17 dopravních nehodách.
V nočních hodinách bylo na řešení mimořádné situace nejen v dopravě nasazeno v Kraji Vysočina téměř šest stovek hasičů, policistů a pracovníků silniční údržby. Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek jim dnes vyslovil veřejné poděkování. Pracovní skupina Doprava krizového štábu kraje se sejde opakovaně po Novém roce a znovu vyhodnotí s odstupem času veškeré aspekty mimořádné dopravní situace.
- Jitka Svatošová, tisková mluvčí Krajského úřadu Kraje Vysočina
Já si myslím že zase silničáři byli zaskočení .Já onen den jsem vyjel z Jihlavy na Humpolec po staré silnici ve 14 hodin a právě začalo sněžit .Nedojel jsem daleko jen do kopců u Bílého Kámena .-neošetřeno!!! Tak jsme to scouvali zpět do Jihlavy a Jihlava už byla zacpaná jedna mydlina .Po hodině jsem se dostal na výpad na PE. a KATASTROFA neošetřeno!!! Silničáři předem neposolily ,a pak už bylo pozdě !!. Potom silničáři jezdily jako diví ale sypaly jen aby se neřeklo. Vypadalo to že místo soli cukrují!!!
Silničáři ….neposolili , silničáři jezdili…….sypali…… , taky nejste ideální !
Nejste náhodou silničář,že se jich zastáváte_?????
Jestli jste to nepochopil, tak se zastávám jazyka českého a ne silničářů,,,,,
😀 😀 😀
Doporučuji přečíst Plán zimní údržby silnic, kde se píše doslova: zmírňování závad ve sjízdnosti komunikací, které VZNIKLY (ne že vzniknou) zimními povětrnostními vlivy.
Jsou tam také lhůty na ZMÍRNĚNÍ (ne odstranění) závad ve sjízdnosti.
Silnice Jihlava – Humpolec mám pocit, že se nesolí a udržuje se posypem. Prostě musím počítat s větší časovou rezervou na cestu. Mě osobně se ještě nikdy nestalo, že bych u nás na Vysočině nedojel do cíle. Samozřejmě vyjma zablokovaných silnic náklaďáky.
Jsem si jistý, že na 99% za zacpané silnice mohou právě nákladní vozidla.
Na silničáře bych fakt nenadával. Ono to preventivní solení před příchodem sněžení je ošemetné. Když vydatně chumelí, tak je v celku jedno, jestli už je nasoleno – stejně je z toho klouzavá břečka, která se musí stáhnout.
Mě osobně se lepší jezdí po 3. třídách, kde vím, že kamion nepotkám a vím, že dojedu. Třeba o hodně déle, ale dojedu.
Kdo jezdí v zimě třeba do Rakouska, tak vidí, že tam si dovedou poradit s daleko větším množstvím sněhu. Ale bylo by nefér srovnávat jejich vybavení s tím naším. Především co do počtu, protože sypače a pluhy jsou snad i srovnatelné.
Jasně to znám, rozsvítí se semafor a příkazová šipka na parkoviště. kamiony se tam seřadí projedou silničáři z technikou a pak jedou kamiony (v jednom pruhu). Nikde neexistuje aby stáli jen dva kamiony vedle sebe a nenechali mezi sebou dostatečný odestup.
Údržbě často brání kamiony a neukáznění řidiči. Komplikace, které jsme osobně s nadílkou sněhu měly, byly způsobeny uvízlými kamiony v kopcích, kteří se snažili objet ucpanou D1 a nakonec zablokovali trasu směr Želiv a Pelhřimov.
Jihlava-Humpolec se nesolí,ale mohla být protažená protože tam neprojely ani osobáky. A tam žádné překážející kamiony nebyly.!!!!!
Osobák projede skoro všude, mám lopatu, řetězy a ani jsem to nemusel použít a projel jsem to. Situace co byla ve středu odpoledne, nebyla tak hrozná pamatuji i horší.
Já navrhuji značku ,,zákaz vyjíždění když chumelí“