Téměř každý už někdy jel po dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Ale málokdo ví, že na 74,5 kilometru projíždí po dvou mostech nad sebou. Vojslavický dvojmost patří mezi technické unikáty a kulturní památky. Klene se přes řeku Želivku mezi obcemi Píšť a Vojslavice, zhruba patnáct kilometrů od Humpolce.
Unikátní most má dvě patra. Spodní část slouží místní dopravě a spojuje obce Vojslavice a Píšť na obou březích řeky, zatímco horní patro je součástí dálnice D1, která propojuje Prahu s Brnem.Původní, sto třicet osm metrů dlouhý dálniční most přes údolí řeky Želivky, se začal stavět již v roce 1939. Během války byly v roce 1942 práce zastaveny. Hned po válce v roce 1945 byly práce na mostě obnoveny.
Na konci roku 1950 byl most téměř hotový. Zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole u východní opěry. Komunistická vláda se však rozhodla dálnici nedostavět. Jediný, kdo most uprostřed divoké přírody občas využíval, byli turisté a lesníci. Když se v šedesátých letech začala dálnice po dlouhé době dokončovat, nastal u tohoto mostu velký problém.
Na původní dálnici se k mostu počítalo s velice prudkým klesáním, což si plánovaná dálnice D1 nemohla dovolit. Jediným řešením se stala výstavba nového přemostění. Otázkou bylo, co s mostem starým. Ten by se kvůli novému mostu musel zbourat a jeho likvidace by také nebyla zrovna levná. A postavit nový most vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvakrát tak delší a na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.
Nakonec byl problém vyřešen originálním způsobem, který splňoval veškeré požadavky. Těsně vedle starých pilířů byly vystavěny čtyři nové, které trčely dvanáct metrů nad starý most. Nad opěrami původního mostu byly vybudovány nové opěry a nad tím vším byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka. Starý most se podařilo zachránit a dokonce i využit pro silnici z Hořic do Vojslavic. Celé dílo bylo dokončeno roku 1976.
Silnice dnes vede jen po jedné polovině mostu, která byla pro směr dálnice do Brna. Navíc je silnice zastřešena, neboť přímo nad starým mostem vede most nový, širší. Tím vlastně vzniklo jakési horní patro mostu a původní mostovka historického mostu zůstala v patře spodním.