Zhruba 70 let dělí dvě významné etapy komunikace v letecké dopravě. Zatímco v únoru 1931 mohli pasažéři tehdejší Luft Hansy na lince z Berlína do Vídně poprvé poslat, za jednu říšskou marku od slova, radiotelegram o délce zhruba jedné věty.
Nynější nabídka leteckých společností může brzy zahrnovat také internetové připojení. Poprvé mohli své e-maily vysokorychlostnímu bezdrátovému internetu svěřit cestující Lufthansy 15. ledna 2003. Tento přelomový okamžik nastal na palubě letadla Boeing 747-400 „Sachsen-Anhalt“, během letu na trase z Frankfurtu do Washingtonu.
Do 15. dubna zdarma!
Těm, kteří nehledí úzkostlivě na náklady, se otvírá nový obzor, další možnost, jak trávit dlouhé pracovní cesty s laptopem na kolenou. Během tříměsíčního zkušebního provozu poskytne Lufthansa službu, komerčně nazvanou FlyNet, plošně všem zájemcům na trase Frankfurt – Washington (lety LH 418, 419) k vyzkoušení zdarma. Testovací fázi zajišťují největší společnosti jako Siemens, BASF, Software AG a Boehringer Ingelheim, které prověřují přístup k vlastnímu firemnímu intranetu a mail serverům přes bezpečné, firewallem chráněné VPN připojení (Virtual Private Network).
Speciální aplikace pracuje díky vysokorychlostnímu širokopásmovému připojení o rychlosti až 3 megabity za vteřinu pro downloady a 128 kb/s pro odesílání dat (ta se v budoucnu má zvýšit až na 750 kb/s). FlyNet garantuje bezchybný přenos informací do korporátních komunikačních sítí i ve výšce deset tisíc metrů a při rychlosti letu do 900 km za hodinu. V celosvětovém měřítku je první podobnou službou, nabízenou na pravidelné lince.
Technologicky ambiciózní projekt je výsledkem spolupráce Lufthansy a Connexion by Boeing, započaté v polovině června 2001. Po ukončení zkušební fáze (15. dubna 2003) bude následovat další důležitá etapa, završená vybavením všech pětapadesáti letištních salonků Lufthansy po celém světě a všech letadel na dálkových trasách internetovým připojením WLAN. Lufthansa podle vlastních údajů nyní vlastní osmdesát letadel typu Boeing 747-400, Airbus A330 a A340.
Ta technika!
Portál FlyNet poskytuje celou řadu aktuálních informací včetně finančních, sportovních, kulturních, zpráv ze společnosti, z oblasti cestování, zdraví nebo o produktech provozovatele. K dispozici jsou také regionální informace z míst, kam dosáhne palubní satelit. Tato informace vyvolává dojem, že jde o nefalšované on-line spojení, ne jen o zobrazování stránek z občas aktualizované cache paměti.
Až do poloviny roku 2004, kdy Lufthansa očekává, že bude portál FlyNet k dispozici během celého rutinního leteckého provozu, zůstane použití zmíněného portálu bezplatné. Připojení k internetu na pravidelných linkách bude ovšem zdarma jen po dobu testování. Kolik by služba měla v budoucnu stát? Momentálně se hovoří o částce 30 až 35 eur za každý úsek letu. Cestující budou moci za surfování po Internetu sbírat bonusové míle v programu Miles&More. Připojení k internetu lze uskutečnit prostřednictvím nejběžnějších internetových prohlížečů, jako jsou Microsoft Internet Explorer nebo Netscape.
Pokud cestující během letu narazí na nepřekonatelné problémy, nemusí si hned zoufat. Každého letu se zúčastní tým tří vyškolených asistentů, díky speciálním uniformám snadno identifikovatelných. Pro ty, kdo nepohrdnou jedinečným zážitkem ze surfování v oblacích, ale nechtějí transportovat další kila navíc, připravily dokonce aerolinky 50 „erárních“ notebooků.
Wi-Fi
Technické řešení stroje, pojmenovaného podle jedné z německých spolkových zemí „Sachsen-Anhalt“, zajistila Lufthansa Technik, která je kromě fyzické přestavby letových komponent odpovědná i za údržbu upraveného Boeingu 747-400 a jeho další provozuschopnost. Informační struktura pochází z dílny Lufthansa Systems, která pro mateřské aerolinie sehrála roli IT providera. Kompletní řešení chápejme jako kombinaci síťového propojení přímo na palubě letadla, propojeného linkem na internet.
První komponentu, on-board network, dodaly Cisco Systems. Je postavená na bázi Wi-Fi (IEEE 802.11b) standardu. Použitá technologie zaručuje flexibilní bezdrátovou konektivitu, bez potřeby instalace kabeláže, která by celé dílo zdražila a neúnosně zvýšila hmotnost nebeského stroje. Wi-Fi v této chvíli nabídla nejjednodušší cestu, jak nechat běhat data v prostoru letícího Boeingu. Jednotlivé části kabiny a sedadla v Business Class a First Class jsou opatřena ethernetovou přípojkou.
Systém širokopásmového připojení byl fyzicky realizován společností Lufthansa Technik v Hamburgu a do vybraného stroje „Sachsen-Anhalt“ namontován během tazvaného D-Checku (nejdůkladnější prohlídky stavu během životnosti letadla) v březnu 2002. Během instalace bylo samozřejmě nutné vzít v úvahu všechny problémy, plynoucí z omezení v letovém provozu. Nezapomeňme, že se pohybujeme v prostředí, kde se podle obecného mínění jedno zazvonění mobilního telefonu může rovnat nedozírné katastrofě.
Satelitní link
Jak už bylo zmíněno, jedním z průkopníků byla firma Connexion by Boeing, poskytovatel mobilních informačních služeb, vysokorychlostního internetu a datových přenosů v leteckém provozu. Tento starostlivý rodič má na svědomí především satelitní spojení se světem. Přímo za „pahrbkem moudrosti“ (pilotní kabinou) Boeingu 747-400 je umístěno jádro celé té parády – plochá přijímací a vysílací anténa. Zjednodušeně lze říci, že zastává stejnou funkci jako obyčejný satelitní „talíř“ pro příjem televizního signálu. Technicky vzato ale nejde o totéž, protože na rozdíl od vašeho pokojového miláčka podporuje letecký navigační systém.
K odletu se můžete dostavit obtěžkáni vlastní technikou nebo se spoléhat na zápůjčku notebooku Fujitsu Siemens Lifebook S-6010. Nebojte se, nejde o žádné ořezávátko, které by vám přineslo psychickou újmu. To Lufthansa dokladuje připojenou konfigurací: Pentium III-M, 13,3″ displej, CD-RW/DVD mechanika, slim case, 1,7 kg, akumulátor na 6 hodin provozu. Počítač vám předají v nabitém stavu, očištěný od lokálních dat předchozích uživatelů.
Firemní meeting v oblacích?
Wi-Fi řešení poněkud degradovalo závody předních výrobců o první model letounu s opravdu integrovaným internetem na palubě. Zatímco na prknech konstruktérů se představují dokonalé varianty budoucnosti, Lufthansa se rozhodla využít finančně méně náročných, již existujících technologií, instalovaných v rámci současného letového parku. Získala tak prvenství, konkurenční výhodu a možná také nehynoucí slávu
Ať si to uvědomujeme nebo ne, řešení pro Boeing 747-400 s kapacitou okolo 390 cestujících je srovnatelné s infrastrukturou středního podniku. Samozřejmě se jedná o první komerční počítačovou síť v oblacích, certifikovanou pro toto využití. V cílové rovince ale už finišují také British Airways, které ohlásily testy palubního internetu na únor 2003, v závěsu i Japan Airlines a Scandinavian Airlines System (SAS). Aspirují při dlouhých letech nuda, dlouhá chvíle nebo hromady novin a časopisů do kategorie vzpomínek pro pamětníky?