Už skoro dva měsíce je v Jihlavě uzavřený Jihlavský tunel. Důvodem jsou rozsáhlé opravy. Minulý týden Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) přišlo i s informací, že řidičům se uleví už zítra, 14. června, kdy měla skončit všechna omezení a tunel se měl opět otevřít. Radost ale byla předčasná.
Jihlavský tunel měří 304 metrů a je součástí silnice I/38, po níž auta projíždějí okolo krajského města ve směru od Havlíčkova Brodu na Znojmo a na Pelhřimov. Silnice zároveň slouží jako přivaděč k D1. Kvůli opravě tunelu jsou neprůjezdné skoro dva kilometry hlavního tahu mezi Jiráskovou a Pelhřimovskou ulicí.
Jak o víkendu novináře informoval Martin Buček z ŘSD, tunel se pro řidiče opět otevře asi až na začátku příštího pracovního týdne. „Oprava Jihlavského tunelu je téměř hotová. Nicméně po dohodě se zhotovitelem a Policií ČR využijeme stávající dopravní omezení navíc k opravě konstrukčních vrstev vozovky silnice I/38 ve stávajícím uzavřeném úseku, které by bylo třeba řešit, s ohledem na zjištěný stav, v následujícím období,“ uvedl Martin Buček. ŘSD předpokládá, že všechna omezení, která jsou spojena s opravou tunelu skončí od 21. června. „Samozřejmě v závislosti na postupu prací,“ dodává Buček.
LED technologie
Jihlavskému tunelu, který je jednotubusový, má dva jízdní pruhy a měří 304 metrů, po 18 letech fungování dosluhovala například osvětlovací soustava, dopravní a požární systém a bylo potřeba upravit svodidla nebo doplnit tlumiče nárazů. „Některé jeho technologické části jsou na konci životnosti, například hlavní osvětlovací soustava,“ vysvětlil již dříve Martin Buček z ŘSD.
Zakázku za 53,7 milionu korun bez daně dostala od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) firma Energovod CZ. Opravuje stavební a technologické části tunelu. „Včetně těch nejdůležitějších, jako je dopravní značení, řídicí systém a osvětlení, které zde nově bude instalováno v technologii LED,“ řekl Ondřej Kudla za zhotovitele. Tunely po určité době opravit potřebují, i kvůli působení výfukových plynů z mnoha aut v uzavřeném prostoru. „To tvoří velmi agresivní prostředí, ve kterém ta technologie degraduje daleko rychleji než na otevřené silniční trase,“ řekl.
Do centra pouze osobáky
Pro řidiče osobních aut jsou po dobu opravy tunelu stanoveny oficiální objízdné trasy, tranzitní těžká doprava musí Jihlavu objíždět přes dálnici D1, Humpolec a Pelhřimov. Městem tedy projedou jen osobní auta. Na dodržování těchto opatření dohlíží policisté. Blokové pokuty se pohybují okolo dvou tisíc korun.