Určitě se vám již někomu přihodilo, že jste si potřebovali vyřídit na Městském úřadu v Humpolci určitou záležitost a dveře příslušné kanceláře byly uzamčeny. Pokud se toto stane v úředních hodinách daných samotným úřadem, je to situace vpravdě k vzteku. Ovšem poslední dobou se jedná o stav nikterak vyjímečný.
Je celkem zarážející, že ačkoliv má městský úřad pouze tři úřední dny, z toho v pátek jen tři úřední hodiny, lze se ještě v tuto dobu setkat se zavřenými dveřmi. Dle informací některého z dalších úředníků “si pán (nebo paní) na chvíli odskočil(a) a hned se vrátí”. Leckdy je diskutabilní, co si lze představit pod pojmem “chvíle” a “hned”, ale ať už se jedná o 10 minut nebo o půl hodiny a dotyčný úředník má pádný důvod opustit svoji kancelář, měl by ho v úřední hodiny někdo zastoupit. Zvláště by se to pak mělo týkat tzv.poledních přestávek. Podle Zákoníku práce musí zaměstnavatel po 4.5 hodinách práce umožnit zaměstnanci pauzu. To je v pořádku. Ovšem nikde již není psáno, že na oběd by měli chodit všichni úředníci společně a uzavřít tak svá pracoviště. Obzvláště, když v uvedených úředních hodinách není vyznačena žádná polední přestávka. Úředníci by také nemuseli ze svých “živitelů” dělat tupce nechápajícně zevlující na zamčené dveře, ale mohli by mít v sobě natolik slušnosti, že by na tyto dveře umístili cedulku informující občany, že: “jsem ve vedlejší kanceláři” nebo “přijdu za 5 minut” či “z nutných důvodů zavřeno od 11:30 do 12:00”, aby se tak lidé mohli zorientovat, zda má smysl u dveří čekat, či příjit někdy později. V případě, že si úředníci opravdu chtějí s občany vytírat rektální část svého těla, mohou případně na ceduli napsat: “Jsme na obědě. Nevrátíme-li se do 17:00, zůstali jsme i na večeři”.
Mohli bychom se také zamyslet, proč má úředník dvoje pracovní hodiny: 1) úřední a 2) neúřední. To by zrovna tak obchodník mohl mít prodejní a neprodejní dny – někdy by se prostě věnoval zákazníkům a jindy by zase třeba leštil výlohy nebo přerovnával zboží. Jistě se nechá pochopit logická úvaha, že počet občanů, kteří v průběhu týdne potřebují něco vyřídit na úřadu by se jistě nezvýšil, pokud by byly úřední dny po celý týden. To znamená, že by se ani nezvýšilo zatížení úředníků tím, že by museli vyřizovat více případů. Rozšíření úředních hodin je však zřejmě utopií, když nelze zajistit přítomnost pracovníků právě v těch omezených hodinách. A tak takové případné (imaginární) jednání na městském úřadu může vypadat například takto:
Občan: “Dobrý den. Ježiši, to jsem rád, že jsem vás tu konečně zastih. Už jsem tu byl třikrát a pokaždý jste tu měla zamčeno.”
Úřednice: “Otevřeno máme pouze v úředních hodinách.”
Občan: “Panebože, to já vim, nejsem magor. Já tu byl v úředních hodinách.”
Úřednice: “Aha, tak to jsem byla asi na toaletě.”
Občan: “Vy trpíte na zácpu? Moje babička na to pila šaratici.”
Úřednice: “???”
Občan: “No já jen, že posledně jsem tu čekal půl hodiny a stejně jste nepřišla, tak jestli nemáte nějakou metabolickou poruchu.”
Úřednice: “Tak to jsem asi byla na obědě.”
Občan: “Jak – na obědě? Vždyť nemáte vyznačenou polední pauzu.”
Úřednice: “Najíst se snad musím, ne? Nebo vy neobědváte?”
Občan: “Tak za vás má ale někdo zaskočit. Anebo si na dveřích změňte pracovní dobu.”
Úřednice: “A co vlastně potřebujete?”
Občan: “Přišel jsem si vyzvednout známku na popelnici.”
Úřednice: “Známky vydáváme až na základě uhrazení poplatku.”
Občan: “Sure. Však už to mám zaplacený skoro měsíc. Tady vám ukážu příkaz k úhradě.”
Úřednice: “To pro nás není rozhodující doklad. Pro nás je směrodatné připsání konkrétní částky na náš účet. Jenže nám dnes nejde elektrika, tak si to nemohu ověřit v počítači. Budete si muset známku vyzvednout někdy jindy.”
Občan: “To si děláte kozy, ne?”
Úřednice: “Jak prosím?”
Občan: “No to nic. Já jen, že už jsem tu počtvrtý a můj zaměstnavatel nějak nemůže dost dobře pochopit, že se během měsíce čtyřikrát uvolňuju z práce, abych si něco vyřídil na úřadě, a nikdy si vlastně nic nevyřídím. A to sem mám jít ještě popátý jen proto, že vám nejde počítač?”
Úřednice: “V tom vám nemohu nijak pomoci. Váš zaměstnavatel to jistě pochopí, také si určitě vyzvedával známku na popelnici.”
Občan: “Chcete říct, že má tu samou zkušenost jako já? Jenže je taky trochu problém v tom, že už je duben a když nebudu mít nalepenou tu pitomou známku, tak mi šmecaři tu popelnici nevyvezou. A nechcete přece, abyste, až se jednou budete vracet z oběda nebo z toalety, našla přede dveřma vysypaný moje odpadky?”
Úřednice: “Ale nebojte se, oni to vyvezou, ty známky stejně nikdo nekontroluje.”
Občan: “Tak proč tady, kurva … promiňte…proč tady blbneme s nějakejma známkama?”
Úřednice: “Jo to já nevím. Já jsem si to nevymyslela.”
Občan: “Hmm, no tak já si pro tu známku přijdu někdy jindy. Doufám teda, že tady budete.”
Úřednice: “Určitě. Když tak řekněte kolegyni ve vedlejší kanceláři a ona mě sežene. Nashledanou. Pěkný den.”
Občan: “Nashledanou. Čest vaší práci!”
s článkem plně souhlasím ! Je to někdy děs a hrůza ! A všimli jste si již někdy jak končí pracovní doba na MÚ ? Např. v úterý končí prac. doba ve 14,30. V každé normální firmě se do té doby pracuje a teprve poté si úředník uklidí stůl a věci, oblékne se a jde domů / pomíjím skutečnost, že jeli opravdu využitý, málo kdy to stihne přesně na konci prac. doby /. Ovšem na MÚ Humpolec to přesně ve 14,30 a deset vteřin vypadá, jako když se nacvičuje evakuace !!! Během jediné minuty po ukončení pracovní doby 95 % úředníků opouští úřad !!!!!!
Jak je vidět, tito lidé si vůbec neuvědomují, že jsou placeni z našich daní a že vůči nám mají odpovědnost a hlavně, že oni jsou tu pro nás !
Je to smutné a svědčí to o jejich inteligenci a přístupu k práci.
Ale !!!!!!!!! Pracuje tam i několik světlých vyjímek a těm patří všechna čest.
Myslím, že MÚ by měl na svých stránkách udělat veřejné hodnocení úředníků a i podle spokojenosti občanů by je měl odměňovat. Ti poctiví se přece nemusí ničeho bát, těm dá spokojený volič vysoký počet bodů. Co na to říkáte občané ? Přejete si vypsat takovou anketu ?
No, anketa by to byla rozhodně zajímavá. Jenže vezmu li své zkušenosti s úředníky – jak je mám hodnotit, když s nimi nepřijdu do styku. Letos jsem si koupil jine auto, propadla mi občanka a při té příležitosti jsem si vyměnil i řidičák a pas. Tohle mi zabralo necelé 3 hodiny čistého času a protože jsem si vyzvedával formuláře předem, tak mě narozdíl od mých spolufrontovníků úředníci neotáčeli u přepážek pro další náležitosti 🙂 (tak vzniká myslím podstatné procento nespokojenců) víc než 5let zpátky jsem na MU nic nevyřizoval a protože mi nové doklady platí 10let nepočítám s tím, že bych tu budovu v dohledné době znovu navštívil.
a druhým proti-argumentem je ta vlastnost, že pochválit (dát plus body) není obvyklé, ale ponadávat si (dát mínus body) pomůže schladit žáhu a je pravděpodobné, že by se z ankety stala stoka pomluv a záškodnických akcí 🙁
S tímto názorem souhlasím. Asi by se ti vzorní pracovníci pochvaly nedočkali. Takže abychom stále jen nekritizovali, musím uvést, že dle mých zkušeností všichni úředníci, s kterými jsem kdy měla možnost jednat, byli velice vstřícní a nikdy jsem se nesetkala s žádnou arogancí a neochotou vyjít vstříc. A to určitě není samozřejmost. Takže za toto náleží Městskému úřadu v Humpolci pochvala. Teď už jenom zbývá dodržovat ty úřední hodiny. 🙂
Zcela evidentně článek vyšel od někoho, kdo byl platit popelnice a už jen tahle skutečnost mu hnula žlučí, protože jistě odpady žádný neprodukuje a placení odpadů ho tudíž nutně vytáčí. Já jsem nikdy negativní zkušenost neměl, vždycky byla zajištěna zastupitelnost. Mimochodem v těch 14.30 odchod z práce – pokud vím, tak v neúřední dny začíná prac. doba v 6.00 hod. Tak proč ne.
jak byste se tvarila kdyby mela jedina samoska ve meste otevreno od 6 do 14,30?
Mohu vám sdělit, že domovní odpad skutečně produkuju a vzhledem k tomu, že jsme čtyřčlenná domácnost, opravdu nám nedá moc práce popelnici zaplnit. Ujišťuju vás ale, že mě placení za odvoz odpadu vskutku nechává klidně spát. Pokud bych měla být dle vašich slov z této skutečnosti vytočená, nechápu, proč by se má nevole měla obracet k zaměstnancům úřadu – těžko lze asi předpokládat, že si poplatky za popelnice strkají do svých peněženek, že.
Já jsem bohužel negativní zkušenost učinila, a to ne pouze v jednom případě, rovněž několik mých známých se s výše uvedeným nešvarem setkalo. Zkuste třeba někdy v úředních hodinách zastihnout na svém pracovišti vedoucího stavebního úřadu. Jestli se vám to hned napoprvé podaří, tak máte fakt kliku.
Pokud je mi známo, v obchodech se pracuje na směny…. nechte úředníkům jejich 8,5 hod. Vy snad pracujete 12 hod. denně? :-))
v některých obchodech se pracuje na směny, v některých ne, v nemocnicích a u doktora někde a někdy taky, ve fabrikách zrovna tak. Je mi uplně jedno jestli úředníci pracují 12 hodin nebo 4, já jenom chci aby úřad byl otevřenej tak jak já potřebuju, nemusel jsem tam jak trotl čekat hodiny atd., to samé požaduji i u jakýchkoliv ostatních služeb, jenže banku, obchod, restauraci můžu změnit, úřad bohužel ne. Jinak, možná se budete divit, ale celkem často pracuji i 12 hodin denně.
Mno,chudáčci úředníci,jejej,jak je jim těžko…Mohl bych jim poradit takovou pokladní v Bille a nebo v Penny aby věděli,co je to 8hodinová pracovní doba,soboty,neděle,pravidelné přestávky na jídlo a tak podobně…