dva typy
OPILÉ BANÁNY
Poslední kniha Petra Šabacha nás opět vtahuje do období reálného socialismu. Autor zde, podobně jako v Knize Hovno hoří (podle které byl natočen úspěšný film Pelíšky), s humorem vzpomíná na průšvihy svého dětství a dospívání.
Kniha je velmi čtivá, prošpikovaná jemným humorem, je kladen velký důraz na děj. Na stosedmdesáti stranách se prolínají příběhy mladých přátel (Petr, Honza, Břečka a hluchoněmý Víťa), většinou spojené s hospodou, s příběhy rodičů – místy třeba jen naznačenými. Například, když maminčino jméno najednou padne na Svobodné Evropě nebo když opilý otec se svým přítelem zazdí provokativní prohlášení proti režimu.
Z atmosféry knihy i přes humor a nadhled cítíme smutnou grotesknost doby socialismu – dlouhé fronty před obchody na maso a zeleninu, všudypřítomné hesla a fráze, schizofrenní výchovu ale také vše doprovázející strach a nejistotu.
PROSŤÁČEK JOŠE
Jisroel Ješaja Singer se ve svých knihách podobně jako jeho slavnější bratr, kterému byl duchovním rádcem – zabývá konfliktem mezi ortodoxním dodržováním pravidel, jež přikazuje židovské náboženství, a mezi lidskými touhami a potřebami. Ten je podstatou dramatu, které prožívá mladičký Nochum, nedobrovolně oženěný za nemilovanou dceru rabína Melecha. Podle židovské tradice rodiče dle vlastního uvážení vybírají svým dětem – již v jejich velmi nízkém věku – partnery. Nochum se žení ve svých šestnácti letech! Nicméně poslušný pravidlům se stěhuje na tchánův dvůr a zde se zamiluje do jeho mladičké ženy. Stává se jejím milencem. Cítí se provinile, je plný protichůdných pocitů, slábne opakovanými půsty. A když před porodem jeho dítěte tchánova žena umírá, vidí v tom trest za svůj hřích, odchází od manželky a stává se poutníkem a žebrákem.
Potlouká se žebrajíc po městech, nadávky a kopance bere jako zasloužený trest a neustále odříkává žalmy. Po řadě tragických událostí a nedorozumění je ve vzdáleném městě, jako prosťáček Joše, jak jej překřtili, znovu donucen ke sňatku. Tentokrát s němou, mentálně postiženou dcerou tamního hrobníka. Ihned po svatbě od ní odchází. Cítí, že je již jeho vina odčiněna, a vrací se ke své první ženě. Tchán jej přijímá a dokonce se hovoří, že se po něm stane rabínem. Poutníci, přicházející na rabiho dvůr, v něm ale poznávají prosťáčka Jošeho, je obviněn z polygamie a čeká jej soud. Přestože jej soud osvobodí, Nochum znovu odchází, neschopen dále žít v lidské společnosti.
Kniha nám přibližuje zvyklosti a pravidla v židovských obcích, dozvíme se například, že si ženy před svatbou museli holit hlavu. Seznamujeme se s příkazy Tóry, jejich uváděním v praxi a také s představou židovského pekla.
Petra Kratochvílová, knihkupectví Jana Zábrany