Krajský úřad chce na poslední chvíli nahradit vládní letáky, které do domácností nedorazily
Už zítra se budou voliči v referendu moci vyslovit ke vstupu země do Evropské unie. Řada lidí z Vysočiny ale zatím marně čeká, až se jim ve schránce objeví vládní leták, který má přiblížit smlouvu o přistoupení Česka k EU. Tiskovinu už přitom měly mít všechny domácnosti na konci minulého týdne.
Tím ale zmatky nekončí. Krajští radní se tento týden rozhodli, že narychlo zalepí díry v informovanosti obyvatel, které v kampani nezacelil stát. Za sto tisíc korun proto krajský úřad rozešle všem obyvatelům regionu návod, jak volit.
Vládní leták (už několik dní kritizovaný pro svou nesrozumitelnost) dodnes neměli v ruce například někteří lidé z okolí Jihlavy, Žďáru nad Sázavou a Třeště. Text s fotografií premiéra Vladimíra Špidly nedostala do domovní schránky například mluvčí jihlavského magistrátu Jana Zbranková. „Je to pravda,“ potvrdila včera. Mluvčí není sama. „Mně nic takového nepřišlo,“ říká Zdeněk Drastich z Třeště. Kromě těchto osob existuje mnoho dalších rodin, které leták nedostaly. Celá akce „letáky“ přitom podle televize Nova stála pět milionů korun.
Ministerstvo zahraničních věcí zadalo distribuci čtyř milionů letáků České poště. „Přesně tolik, kolik nám nahlásili, že mají v databázi adres českých domácností. Měli to rozeslat minulý týden, což zřejmě úplně neudělali,“ připustil zaměstnanec ministerstva zahraničí, který nechtěl být jmenován. Někteří z těch, co vládní propagaci nedostali, už ministerstvo kontaktovali. „My je předáváme České poště,“ doplnil pracovník.
Doručovatelky nedávaly leták do schránek lidem, kteří na nich mají samolepku odmítající reklamu. „Tohle ale není reklama, informace o EU jsem chtěla,“ reagovala žena ze Žďáru nad Sázavou, která takovou samolepku už dříve na svou schránku vylepila. Mluvčí jihlavské radnice Zbranková ale žádnou samolepku nemá, a přesto se informací od premiéra nedočkala.
Jihlavská pobočka České pošty o žádném problému neví. „To myslíte vážně? Já jsem přesvědčen, že je dostali všichni,“ uvedl včera Ivo Šikula, ředitel jihlavského obvodu České pošty. Podle něj byl materiálů dostatek.
Kromě letáků provázejí kampaň další nedostatky. Krajští radní nejsou spokojeni s tím, jak stát informuje o detailech hlasování. „Je kampaň třeba v televizi, která říká: přijďte k referendu 13. a 14. 6. Lidi ale nevědí, kam mají přijít, co mají mít s sebou a od kolika do kolika hodin mohou volit. Člověk, který nemá eminentní zájem jít hlasovat, má málo informací,“ míní mluvčí krajského úřadu Radka Burketová.
Radní kraje proto tento týden vytáhli z krajské pokladny 100 tisíc korun a nechali vytisknout návod, jak volit. Ten dostane přes 200 tisíc domácností na Vysočině dnes a zítra. „Radní míní, že stát zanedbal informační kampaň a rozhodli se suplovat jeho roli,“ doplnila mluvčí. Kraj proto bude požadovat po státu uhrazení nákladů.