Zpráva CNN z pátku 5.března 2004: „Kdyby pošta doručovala zásilky zadarmo, naše schránky by zajisté přetékaly nabídkami, které »nelze odmítnout«. Tudíž dostáváme tolik nevyžádaných e-mailů: jejich odeslání je prakticky zdarma. A proto šéf Microsoftu Bill Gates, mezi jinými, nyní navrhuje, aby se na e-mail zavedly »známky«.“
(http://www.cnn.com/2004/TECH/internet/03/05/spam.charge.ap/index.html)
O podobných nápadech se diskutuje už nějakou dobu. Výzkumný tým Microsoftu – s Gatesovou podporou – na tom údajně vyšívá od roku 2001. Počáteční návrhy jsou krotké: nekupovat e-mailové „známky“ za opravdové peníze, ale třeba za uživatelův čas – nějakých deset vteřin na vyřešení jednoduché hádanky.
Ať už chtějí náš čas (což jsou, jak každý ví, peníze) nebo naše peníze opravdové, předkladatelé těchto návrhů předpokládají, že „v malém“ to uživatele „nezabije“, kdežto rozesilatele spamu „ve velkém“ ano.
Máme se my uživatelé smát nebo brečet? Kdyby s podobným návrhem přišel, dejme tomu, český ministr přes telefonní seznamy, byla by věc jasná. Ale hrome, tenhle Gates má možnost prosadit do praxe kdejakou pí…, chci říci fíčuru. A stačí, aby ji zavedl jenom pro uživatele microsoftích produktů.
Běžný uživatel to – dejme tomu – ještě překousne. Sebere se a přejde na „nějaký -ux nebo -ix“. Ale co si počnou firmy, které mají v softwaru investovány milióny a miliardy?
(Já vím, co si počnou – budou platit a platit a platit …)
Zaujalo mě, jak dokonale je tento poslední nápad konsistentní se všemi ostatními microsoftími nápady:
– Místo systémového, stoprocentního a spolehlivého řešení problému zavádí rádoby-řešení polovičaté a nespolehlivé. (Spamu rozhodně nezabrání, jen ho trochu ztíží. Až vám přijde e-mail, stejně nebudete mít jistotu, že to spam není.)
– Sahá uživatelům do kapsy.
– Lze obejít.