Lambo, to je Lamborghini

Humpolákova malá reportáž z továrny na velmi exkluzivní italské automobily.

Start italské automobilové značky Lamborghini se uskutečnil v roce 1963, kdy inženýr pan Ferruccio Lamborghini přestal vyrábět traktory a definivně se zaměřil na rychlé, sportovní vozy.
První automobil, který začala seriově produkovat zcela nová továrna postavená na zelené louce nedaleko města Bologna, bylo legendární 350 GT.
Od té doby se toho mnoho změnilo, automobilka několikrát změnila majitele, tím posledním je koncern VW, resp. německá automobilka Audi. Dle současných pravidel, která v koncernu platí, úzce spolupracují značky Audi, SEAT a Lamborghini. Tyto značky se mezi ostatními v koncernu profilují jako sportovní a této filosofii je vše podřízeno, od vývoje vozů až po marketing a zákazníka. Lambo útočí na city, vášeň, individualitu, temperament…
Od vstupu Audi do továrny Lamborghini došlo k dalšímu výraznému zlomu v historii italské značky. Audi si předsevzalo ještě více pozvednout exkluzivní sportovní značku a investovalo mnoho peněz do vývoje nového modelu vozu. Tento vůz již byl představen na IAA ve Frankfurtu a v současné chvíli se buduje zcela nová výrobní hala právě pro tento vůz, na který čeká mnoho zákazníků po celém světě. Jedná se o model Gallardo (délka: 4,3 m; šířka: 1,9 m; výška: 1,165 m; rozvor: 2,560 m), který je menším bratrem stávajícího modelu Diablo.


Poslední modely ze stávající produkce značky Lamborghini – Diablo a Gallardo se montují ve stejné továrně na stejném místě nedaleko Bologni. Samozřejmě mnoho technologie v současných vozech pochází od značky Audi, která mezi ostatními světovými automobilovými značkami vyniká. Např. karoserie na nový model Gallardo se vyrábí technologií ASF ve výrobním závodě v německém Nekarlsrumu, kterou značka Audi používá u modelů A2 a A8, vůz Lamborghini Gallardo má tak mnohem nižší celkovou hmotnost (1430 kg s prázdnou nádrží) a tím více vynikne výkon motoru. Dále 10-ti válcový motor se čtyřventilovou technologií o celkovém obsahu 5l a 500 PS (max. kroutící moment 510 Nm při 4.500 min-1) pochází rovněž z Audi, ale inženýři z Lamborgnini na něm mnoho přepracovávají a dodávají vlastní elektroniku. O permanentním pohonu na všechna kola s viskozní spojkou nemluvě. Ve výrobní hale Lamborgnini je velká část plochy věnovaná pouze montáži a testování motorů, vždyť právě motor (značka produkuje pouze jeden) je jedním z nejdůležitějších znaků Lambo. S každým hotovým vozem se provádí testovací jízda, při které probíhá závěrečné „ladění“ motoru. To se pozná podle hřmění před továrnou, které je slyšet až dovnitř… Každý vůz je naprosto individuální s velkým podílem manuální práce. Jedna celá dílna např. potahuje části interiéru vozidla právě tím odstínem kůže, který si zákazník přeje. Mnoho hlavních komponentů přichází do továrny zkompletovaných a na vozidlo se pouze montují.
Zajímavé je například, že značka nemá žádné oficiální dovozce, má po celém světě pouze vybrané partnery, kteří vozy prodávají a servisují. Technici po celém světě se o rady obrací přímo na techniky u výrobce a jakýkoliv problém se samozřejmě řeší naprosto individuálně.
V současné době vyrábí Lamborghini cca 1000 vozů ročně. S náběhem nového modelu by značka nechtěla produkovat více než 1500 vozů ročně, aby neztratila svou výjimečnost a exkluzivitu. To je také jeden z hlavních rozdílů od jiné, konkurenční italské značky Ferrari, která má továrnu nedaleko Lamborghini. Pro srovnání Ferrari vyrábí cca 5000 vozů ročně.


Na obrázcích níže je vidět expozici Lamborghini na IAA Frankfurt 2003, dále montáž vozů ve výrobní hale a muzeum, které se nachází přímo v továrně.














olaf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Přišlo mailem

Pá Lis 7 , 2003
Výběr vtipů, které nám přišli tento týden mailem do redakce.

You May Like

Témata