Na devět desítek hasičů, zdravotníků a policistů se ve čtvrtek zapojilo do rozsáhlého cvičení, jehož námětem byla hromadná dopravní nehoda osobního vlaku a autobusu v Humpolci.
Při téměř tři hodiny trvajícím cvičení si záchranáři prověřili koordinaci a vzájemnou komunikaci. Podle prvotních závěrů cvičení neodhalilo žádná výrazná pochybení a nedostatky.
Přesně v pravé poledne došlo na železničním přejezdu k dopravní nehodě, při které osobní vlak narazil bočně na železničním přejezdu do autobusu. Autobus byl následně po srážce vlečen přibližně 20 m po kolejích, pak byl odsunut z kolejiště a zůstal ležet převrácený vedle kolejí. Událost na tísňové linky oznamuje hned několik volajících. Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina ihned informuje operační střediska zdravotníků a policistů a na místo události vysílá jednotky profesionálních hasičů z Humpolce a Pelhřimova, drážní hasiče z Havlíčkova Brodu a také jednotky dobrovolných hasičů z Humpolce a obce Kejžlice.
Při nehodě přišli dva lidé z autobusu o život a dalších 38 lidí, a to jak z autobusu, tak také z vlaku, bylo různě závažně zraněno. Z autobusu vyprostili hasiči několik zaklíněných zraněných osob za použití hydraulického nářadí. Zraněné jednotky začaly okamžitě třídit metodou START (Snadné Třídění A Rychlá Terapie). Principem této metody je odhad a označení závažnosti poranění a stanovení pořadí transportu z nebezpečné zóny podle štítku příslušné barvy. Oběti neštěstí se přitom třídí do čtyř skupin. Zelenou barvou jsou označováni ti, kterým povaha zranění umožňuje samostatný odchod ze zóny nebo se vzájemnou pomocí. Červenou barvou jsou označování ti, kteří jsou v kritickém stavu a mohou přežít pouze tehdy, pokud jim bude poskytnuta neodkladná první pomoc. Žlutá barva se používá pro označení obětí, které nejsou v kritickém stavu a nevyžadují okamžitý transport. Černá barva slouží k označení osob, které přišly o život.
Dle příslušného označení transportovali hasiči raněné na shromaždiště raněných. Odtud byl proveden jejich transport vrtulníkem LZS a sanitními vozy do zdravotnických zařízení. V pelhřimovské nemocnici byl aktivován a prověřen traumatologický plán.
Plánovaný scénář nehody dále počítal s masivním únikem nafty z poškozené nádrže autobusu. Na 800 litrů uniklé nafty likvidovali hasiči speciálním sorbentem.
„S nehodami na železnici mají hasiči v Kraji Vysočina bohaté zkušenosti. Každoročně zasahují přibližně u dvou desítek železničních dopravních nehod. Mezi nejtragičtější nehody na železnici přitom patří loňská květnová nehoda na přejezdu u Třeště na Jihlavsku. Při střetu železniční drezíny a autobusu přišla o život třiatřicetiletá cestující z autobusu a dalších devatenáct osob bylo zraněno“, dodal plk. Ing. Petr Beneš, ředitel HZS Kraje Vysočina.
Policisté uzavřeli místo tragické události. Byly uzavřeny příjezdové silnice a stanoveny objízdné trasy. Na místo přijela výjezdová skupina SKPV. Veškeré příčiny a okolnosti nehody policisté dále šetří.
Plk. JUDr. Ing. Vlastimil Florian, velitel policejního opatření: “Dopravní nehody na železničních přejezdech patří k nejnebezpečnějším událostem v silničním provozu. Procvičit součinnost složek IZS v těchto situacích považuji za velmi přínosné
zdroj a další foto: