Letošní stavební sezona na D1 během listopadu skončí. Výjimkou bude úsek u Humpolce, kde jsou práce naplánovány až do 6. prosince. Od roku 2013, kdy celá modernizace 160 kilometrů mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala, byla rekordní délkou i množstvím omezení. Modernizace probíhala letos na sedmi úsecích o celkové délce 71 kilometrů. Během zimní přestávky budou práce zastaveny a dálnice zprovozněna v plné šíři.
Letošní stavební sezona na dálnici D1 byla velmi náročná, a to jak z pohledu řidičů, kteří museli snášet rekordní množství omezení, tak z pohledu stavbařů, kteří se museli vypořádat s dopady nákazy covid-19, ať už se jednalo o různá vládní opatření nebo úbytek pracovních sil ze zahraničí. Za to, že nelehké podmínky všichni zvládli, chci poděkovat řidičům i stavbařům. V příštím roce už bude situace přece jen jednodušší,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
V letošním roce bude dokončeno a zprovozněno celkem 21 kilometrů zmodernizované D1. V polovině října již bylo uvedeno do provozu 10 kilometrů mezi Souticemi a Loktem. V listopadu bude dále zprovozněn celý pětikilometrový úsek okolo Velkého Meziříčí a šest kilometrů mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.
V tiskové zprávě sice ministerstvo uvedlo, že veškeré práce skončí do konce listopadu, během tiskové konference ale generální ředitel ŘSD Radek Mátl sdělil, že na úseku Koberovice – Humpolec budou stavbaři až do 6. prosince. Důvodem je zpoždění při opravě jednoho z mostů.
V roce 2021 zbývá modernizovat necelých 50 kilometrů, osm z nich bude dokončeno hned na jaře na úseku Humpolec – Větrný Jeníkov, kde budou zhruba měsíc probíhat dokončovací práce ve středním dělícím pásu, a to bez větších omezení pro řidiče. Fakticky tak budou v příštím roce probíhat práce na čtyřech úsecích v délce zhruba 41 kilometrů.
Celá modernizace bude podle ministra hotova v říjnu 2021. „Budeme tlačit na to, aby alespoň část z nedokončených úseků skončila ještě dříve, řekněme v září,“ doplnil Havlíček. Dokončená dálnice tak může posloužit jako důležitá karta před parlamentními volbami.
Přes optimistická prohlášení ale nebude hotova zcela. Z modernizační akce totiž byla úředně vyjmuta oprava mostu Šmejkalka na úseku Mirošovice – Hvězdonice. Termínově totiž kvůli řadě odkladů daleko přesahuje oficiální datum ukončení modernizace příští rok. Půjde zřejmě o nejnáročnější stavbu celé modernizace, začít má v roce 2022 a trvat dva roky. Na hladký průjezd mezi Prahou a Brnem si tak řidiči ještě pár let počkají.