Obchvat Plzně částečně v provozu

4

V pondělí 15.12.2003 v 17.05 hod. premiér vlády, komisař pro rozšíření EU, ministr dopravy, hejtman Plzeňského kraje, primátor Plzně a další slavnostně otevřeli dvě, resp. čtyři stavby (17 km) ze šesti celkových (celkem 20,5km) – dálničního obchvatu města Plzně (dálnice D5), vč. souvisejících dálničních přivaděčů. Jaký obchvat je?

V neděli 14.12. večer jedu z Prahy přes Rozvadov do Německa. Cesta na hranice by trvala krátce, nebýt průjezdu Plzní. Při nejlepší situaci tento průjezd trvá minimálně půl hodiny. Zpět do ČR se vracím ve čtvrtek 18.12. odpoledne a již počítám se zdržením při průjezdu Plzní. Mrzne, je trochu mlha, občas leží mimo dálnici sníh a vůbec je tak sychravo. Na známém místě dávám nohu z plynového pedálu, zde bývalo značení omezení rychlosti na konci dálnice a najiždělo se na přivaděč do města. Policie tu často měřila spěchající řidiče. Nikde nic. Sedím za volantem od rána, ale ty značky jsem přeci nepřehlédl, honí se mi hlavou. Jedu dále a už mi svítá. Oni to snad už otevřeli! Je to tak, ve stoupání, kde je dálnice v obou směrech světově rozšířená na tři pruhy plus odstavný, míjím pumpu (Benzina) s motorestem (oba směry). Jsem si už jistý, že jedu po novém obchvatu Plzně. Nádhera, moc aut nevidím, asi všichni ze zvyku jezdí přes město :))
Po několika kilometrech dálnice končí a sjíždí se trochu nešikovně komunikaci číslo II/180 v úseku Šlovice – Černice. Zde mají naprosto všichni řidiči zmatení novou trasou a kocháním zároveň, problém s hlavní silnicí a do vozu přede mnou v mlze skoro najel řidič z vedlejší komunikace. Říkám si: „Škoda, že otevřeli jen takový kousek, ale městu to jistě pomohlo, jestli nás teď povedou po okreskách kolem.“ Následuje obec a za ní kruhový objezd, na kterém se může odbočit na Starý Plzenec. Vedlejší komunikace je naštěstí poměrně široká i pro kamiony a dobře označená bílými pruhy. Nedá se na ní však prakticky bezpečně předjíždět. Přejíždí se také řeka Úhlava. Po několika málo kilometrech se opět najede na další část obchvatu Černice – Ejpovice. Na této části je však hotový pouze jeden směr dálnice, takže se jezdí obousměrně ve dvou pruzích. Ty jsou ale přímé a dostatečně široké pro bezpečné předjíždění. Na tomto úseku 8,569 km dlouhém nejsou stále dobudovány 4 mimoúrovňové křížení s odbočkou do města a další tahy. (předpokládané dokončení 12/2004. U Ejpovic, kde se dříve sjíždělo z dálnice na přivaděč do východní části města, se pohodlně napojíme na obousměrnou dálnici. Celé jsem to projel za deset minut. Nádhera. Až se dostaví vše na české straně, budeme z Prahy na hranicích za 1,5 hodiny. Na německé straně zbývá „Via Carolině“ asi 20 km k napojení na mezinárodní evropské dálnice.
Při mém průjezdu obchvatem zrovna u Ejpovic předělávali billboardy u dálnice, aby lákaly řidiče sjet do města za obchody a nákupními centry :)) Věřím, že většina obyvatel Plzně je ráda, že už cca 4,5 tisíce kamionů a dalších osobních motorových vozidel denně neprojíždí městem.

Co se zprovoznilo (17km):


Stavba 0510/IA Ejpovice-Černice
– 8,5km dlouhý úsek, navazující na dálnici od Prahy (úsek 0509) a zahrnující celkem 11 mostů, lávku pro pěší, 4 protihlukové stěny, ale také například 2 sedimentační nádrže a 440m dlouhou odvodňovací štolu. Úsek se vyznačuje značným množstvím zemních prací (např. letkovský zářez). Zatím je provoz veden jen v polovičním profilu, zprovoznění v plném profilu se plánuje na prosinec 2004, ovšem práce postupují rychle a je možné, že úsek bude dokončen ještě před letními prázdninami 2004.
Stavba 0510/II Útušice – Sulkov
– 8,5km dlouhý úsek, navazující od západu na dálnici od Rozvadova (úsek 0511). Jeho součástí je například 12 mostů, odvodňovací systém včetně třech sedimentačních nádrží a 5 protihlukových stěn a zemních valů. V rámci této stavby byla zprovozněna i přeložka silnice I/27, která přivádí dopravu do Plzně od Klatov a východně se vyhýbá městské části Litice. Je postavena jako čtyřpruhová komunikace v parametru S22,5/60.
Na hlavní trase této stavby je například oboustanná odpočívka Šlovice s čerpací stanicí a motorestem. Na odpočívce je také zajímavé informační centrum a plánuje se také výstavba „kaple smíření“.
Stavba 0510/III most přes Úslavu
– jedná se o 530 metrů dlouhý most o 10 polích, který je součástí stavby 0510/IA Ejpovice-Černice.
Stavba 0510/V most přes Radbuzu
– tato stavba představuje 575m dlouhý most o 14 polích, který patří do trasy stavby 0510/II Útušice – Sulkov.



Co zbývá dostavět (3,5km):


Stavba 0510/IB Černice – Útušice
– 3,5km dlouhá spojka mezi oběma krajními hotovými úseky, obsahující dlouho diskutovaný 380m dlouhý tunel Valík. Ten se začne v nejbližší době razit tzv, novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM). Hotovy už jsou geotechnické průzkumy a pokračují přípravné práce a monitoring. Stavba tohoto úseku počítá také s několika mosty, převádějící silnice III.třídy a přeložkami okolních silnic. Pokud nenastanou komplikace, měla by být stavba uvedena do provozu do konce roku 2006 a celý dálniční obchvat (resp. celá dálnice D5) bude tak kompletní.
Stavba 0510/IV most přes Úhlavu
– Na nedokončené trase 0510/IB Černice – Útušice je také tato stavba, které dominantou je most dlouhý 445m o 9 polích, který navazuje na „rozvadovský“ portál tunelu Valík.



Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR, ČTK

olaf

4 thoughts on “Obchvat Plzně částečně v provozu

  1. jo, na slavnostnim otevreni obchvatu jsem byl.
    Meli tam umelyho snehulaka a potkal jsem tam sympatickou novinarku 🙂

      1. hele, vis ze mne to napadlo? Byly tam mazoretky, spousta jidla a piti, videoprezentace a tak. Ale pak jsem si rekl, co to ma spolecneho s humpolakem a humpolcem? nic, lautr nic. A koho asi tak zajima, ajk jsem se fotil s umelym snehulakem? Nikoho, lautr nikoho, takze tak to asi tak je

        1. Tak já jsem třebas z Humplu a tímto směrem jezdím docela často a na daních a dálničních poplatcích jsem ti na pěknou merendu taky přispěl, tak by mě zajímalo, jaká byla :))

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Most na Močidlech

Út Pro 23 , 2003
Termín opravy mostu přes Petrovický potok na silnici 2. třídy č.129 byl dodržen a most je opět v provozu.

You May Like

Témata