Fender Stratocaster – kytara, která do určité míry předurčila zvuk rock’n’rollu, právě slaví půl století od chvíle, kdy byla uvedena na trh.
Ovšem ti, kteří patřili nejdříve k jejím dětem, aby jí pozdějí vtiskli svou tvář a posunuli tam, kde už rock’n’roll ztrácel pro zakládající generaci své sdělení a srozumitelnost, se dnes přou o to, zda už zlatá éra kytary značky Fender a kytarových sól není dávnou minulostí.
„Jednou přišla řeč na zvuk kytary a na kytarová sóla tak, jak je znala naše generace,“ říká zpěvák skupiny Metallica.
„A dospěli jsme k názoru, že jde o něco, co je už poněkud zastaralé.“ Spoluhráči s tím však nesouhlasí – je to prý naprosto hloupý názor.
V Anglii začali Shadows
Kytarista skupiny Eagles, který se proslavil svými sóly, nedá na kytaru značky Fender dopustit.
„Víte existuje hodně výrobců kytar a já sám jsem během své kariéry viděl hodně nástrojů, ale vždycky jsem se vracel k Fendru Stratocaster, a to zvláště při nahrávání ve studiu,“ říká Joe Walsh a dodává:
„Nechápu vůbec proč, ale po celá ta dlouhá léta tuhle značku nikdo nepřekonal.“
Společnost Fender, která sídlí v Arizoně, uvedla první kytary této značky na trh v roce 1954, jejich zvuk pak inspiroval celou generaci rockových kytaristů.
V Anglii začal jako jeden z prvních používat Fendra kytarista skupiny Shadows Hank Marvin. Bylo to v roce 1959, krátce poté, kdy i britské ostrovy podlehly horečce jménem Budy Holly.
Zlatá éra
Hudební kritici soudí, že zlatou érou kytary Fender Stratocaster byl konec šedesátých let – a úspěch značky spojují se jménem kytarového fenoménu Jimmyho Hendrixe, který žil a také zemřel v Londýně.
Otázka, jestli je kytara ještě vůbec potřeba a jestli se má kam vyvíjet, je podobná, jako kdyby se někdo ptal, zda potřebujeme ještě jazyk – samozřejmě že ano |
Kytarista skupiny Pink Floyd David Gilmour však upozorňuje, že v rockové historii existuj i další jména kytaristů, kteří dokázali dát kytaře značky Fender svůj vlastní, osobitý zvuk:
„Myslím, že člověk si musí najít svůj vlastní zvuk, něco, čím se lišíte od ostatních, aby vás lidé rozpoznali. Dokázal to například Mark Knopler z Dire Straits nebo Eric Clapton.“
Hudební kritici viní z konce slavné éry kytarových sól i výrobce značky Fender. Progresivní krok koncem sedmdesátých let, který zvuk kytary příliš komplikoval, se stal pro posluchače nestravitelný.
Kytara jako jazyk
Jsou tedy kytarová sóla mrtvá? – odpovídá David Gilmour z Pink Floyd:
„Myslím, že ta opravdu velká, hlasitá, blýskavá kytarová sóla, že ta éra je už pryč.“
Steve Alexander, který vede odborný hudební časopis Mo-Jo s ním však nesouhlasí – podle něj vyrostla ve Spojených státech nová generace, mladých kytaristů, kteří dokáží dát kytaře ten správný zvuk.
Kytara je podle něj vůbec nejdůležitější názor v historii, podle něj není pochyb, že kytarová sóla budou součástí různých odnoží rocku vždycky.
„Otázka, jestli je kytara ještě vůbec potřeba a jestli se má kam vyvíjet, je podobná, jako kdyby se někdo ptal, zda potřebujeme ještě jazyk – samozřejmě že ano,“ říká Steve Alexander.
– BBC