Zelený most, takzvaný ekodukt, pro divokou zvěř migrující přes dálnici D1 na 95. kilometru u Humpolce je hotový. Společnost Skanska ho stavebně dokončila na přelomu září a října, poslední keř byl zasazen v minulém týdnu. Klid migrujících zvířat však okamžitě začali narušovat lidé se psy i motorkáři.
„Ekodukt je kompletně hotový a žádné další práce se tam už dělat nebudou,“ shrnul Václav Hlaváč, šéf vysočinské pobočky Agentury ochrany přírody a krajiny.
Jak poznamenal, zvířata si na ekodukt našla cestu takřka okamžitě. Hned v prvním týdnu, co odjely stavební stroje, zachytily fotopasti průchod daňka, ale i další divoké zvěře. Běžně tam chodí zajíci i lišky, objevily se i stopy srnce.
„Byli jsme překvapeni, jak rychle si tam zvířata našla cestu. Čekáme, že jakmile tam bude ještě větší klid, který byl před týdnem narušen výsadbou zeleně, zvířata ho budou využívat ještě intenzivněji,“ poznamenal Hlaváč.
Co může zvěř odrazovat a co už tak pozitivní není, je fakt, že zelený koridor využívají k překonání dálnice také lidé při procházkách se psy, a dokonce se po něm prohánějí motorkáři. „To je rušivý element, který se začal projevovat prakticky hned, jakmile se ekodukt otevřel,“ konstatoval Hlaváč.
Když zvířata ucítí pach psů, ztratí důvěru
Nadchod pro zvěř je upraven velkými kameny tak, aby na něj nemohla vjet terénní auta. Nicméně motocykly mezi nimi prokličkují. „Přejezdy motocyklů jsme tam bohužel už také zaznamenali. Patrné byly i stopy na zemi,“ řekl Hlaváč.
Rušivým prvkem pro divokou zvěř jsou i procházky lidí se psy. „Když zvířata cítí pach psů, jsou pak k tomu místu po určitý čas nedůvěřivá,“ dodal Hlaváč.
Bojovat proti tomu je podle něj obtížné. Spíše než na zákazové značky spoléhají ochránci přírody na to, že jim pomůže sama příroda. Jakmile stromy a keře povyrostou, stane se ekodukt pro lidi i motocykly obtížně průchozí, a zvěř tak bude mít větší klid a bude se tam cítit bezpečněji.
Přitom lidé mají k překonání dálnice podchod, který je od zeleného koridoru pro zvěř vzdálený jen 300 metrů. „Nemusí tedy nadchod pro zvěř vůbec využívat,“ apeluje Hlaváč na veřejnost, aby na ekodukt nevcházela ani nevjížděla.
Na přechodu pro zvěř jsou umístěny také dvě fotopasti, které pokrývají celý profil nadchodu a monitorují pohyb po něm. Ochránci přírody ekodukt pravidelně kontrolují, vyhodnocují záběry z fotopastí a ohledávají i stopy na zemi.
Los hledal přechod tři dny, převezl ho traktor
Ekodukty jsou budovány v místech, kde jsou pro přirozeně migrující zvěř vytvářeny umělé bariéry. K těm patří například dálnice, oplocené železniční koridory či rychlostní komunikace.
Nové ekodukty na D1 začaly vznikat v souvislosti s modernizací dálnice. Místa pro nové nadchody byla vybrána po dlouhých analýzách.
„Máme identifikované migrační koridory, kterými zvířata chodí, a nové ekodukty jsou přesně v těchto místech. Jsou to koridory, kam jsou zvířata přirozeně naváděna lesnatou krajinou,“ uvedl Hlaváč.
Konkrétně nadchod u Humpolce na 95. kilometru stojí v místech, kde před lety dálnice D1 zastavila mladého losího býka při jeho migraci z Polska na jih Čech. Tři dny se marně snažil najít průchod přes dálnici a nakonec se ji chystal přeběhnout. Ochránci přírody tehdy losa uspali a traktorem převezli na druhou stranu dálnice, odkud po probuzení pokračoval dál na jih.
S délkou téměř 88 metrů je humpolecký nadchod nejdelším z plánovaných čtyř ekoduktů na modernizované dálnici D1.
„Tvoří ho tubus složený z pětadvaceti oblouků o váze až 48 tun. Montáž proběhla za pomoci pětisettunového jeřábu a zvládli jsme ji za pouhých pět dnů. Následně proběhla montáž tubusu směr Praha, také za pět dnů,“ popsal projektový manažer společnosti Skanska Michal Vozdecký.
Ekodukt pak dělníci pokryli zeminou a připevnili zábradlí. „Finální úpravy jsme řešili s Agenturou ochrany přírody a krajiny a konzultovali jsme mnoho dalších detailů,“ dodal Vozdecký.