Z nové a nápadité vizuální identity se město Humpolec těší už více než rok. Vítězný návrh grafického dua Svéráz inspirovaný geografickou polohou města vzešel z uzavřené soutěže pořádané organizací Czechdesign. Jak novou vizuální identitu vnímají místní, kde všude se s ní bude město setkávat a s čím radí zástupci Humpolce dalším městům, která by se do hledání vlastní vizuální identity ráda pustila?
Humpolec je svými obyvateli vnímaný jako místo, které má všeho „tak akorát“. Díky své poloze, jež je zároveň silnou asociací spojovanou s Humpolcem, je na dosah velkým městům, zachovává si ale výhody maloměsta. Na této myšlence postavilo svůj koncept i studio Svéráz, za nímž stojí Petra Kalousková a Eva Vopelková. Vítězný návrh vychází ze strategické polohy města přesně na půli cesty mezi Prahou a Brnem. Všechny tři města spojuje vzdušná čára / diagonála.
Široce aplikovatelný a živý vizuální styl oslovil město svou čistou formou, důvtipem a hravostí. „Osobně oceňuji komplexnost celého projektu a zároveň genialitu jednoduchosti nápadu s lokací, jeho důstojnost, ale na druhé straně zajímavé vytvoření prostoru pro žádoucí hravost,“ vyjádřila v roce 2021 svou spokojenost s výsledkem Alena Kukrechtová, místostarostka Humpolce.
Informace v jednotné formě
Od té doby se v Humpolci podařilo udělat velký kus práce. Nová identita se implementovala na řadu výstupů, které městu úspěšně pomáhají sjednocovat formu komunikace a jejichž vývoj těší nejen představitele města. „Jde nejen o velmi pěknou, ale hlavně velice užitečnou záležitost z hlediska podávání sdělení a komunikace s veřejností. Nová značka města přinesla mnohem efektivnější a snadnější práci se sdílením informací pro občany města – v jednotné formě. Od začátku jsme se snažili zavést ji především pro pozvánky a plakáty ke kulturním a dalším akcím ve městě, na sociální sítě, vymysleli jsme zbrusu nové Radniční listy a také Zálesí, periodikum vydávané Městským kulturním a informačním střediskem – příspěvkovou organizací města,“ popisuje Aneta Slavíková, mluvčí města Humpolec a koordinátorka implementace vizuálu. Radniční listy letos sklidily hned svůj první soutěžní úspěch a obhájily 7. místo v ČR a 3. místo v kraji v soutěži Radniční listy roku 2022.
Nové Radniční listy Humpolce a periodikum Zálesí | Zdroj: Simona Velechovská
Vizuál byl poprvé použit minulý rok, a to na premiéře kulturních a společenských aktivit pod hlavičkou Humpolecké léto. Místní se s ním od té doby setkali například na Humpoleckých farmářských trzích či významné cykloakci města S kolem kolem Humpolce, kde byl vizuál použit letos poprvé. Zejména velký úspěch sklidil při pořádání druhých Humpoleckých Vánoc. „To se opravdu povedlo – měli jsme moc hezké ohlasy i z veřejnosti, zejména na brožuru,“ pochvaluje Aneta.
Z postupu implementace mají radost i autorky. „Nová vizuální identita už přes rok pomáhá komunikovat běžné dění města, propaguje kulturní a sportovní události. Úspěšně se ujala také šablona pro radniční listy, jejíž sazbou nám pan Michal Novák dělá každý měsíc velkou radost. Sami Humpolečtí si dále připravili vlastní hesla na propagační materiály. Potěšilo nás také sledovat propisování prvků vizuálního stylu do realizace panelů k výstavě o holocaustu nebo do příspěvků na sociálních sítích, které reagují na aktuální dění, jako byl nouzový stav nebo propagace sbírky pro Ukrajinu,“ popisují Petra Kalousková a Eva Vopelková, které tvoří studio Svéráz.
Panely k výstavě o holocaustu | Zdroj: Město Humpolec
O nové vizuální identitě mluví s radostí starosta Humpolce Karel Kratochvíl: „Nová vizuální identita Humpolci rozhodně prospívá. Především se sjednotily výstupy města i například Městského kulturního a informačního střediska a jsou tedy snadno čitelné a rozpoznatelné. Základ vizuálu, tedy dvě úhlopříčné tečky a uprostřed název města či jiné sdělení, je jednoduchý, sympatický a snadno zapamatovatelný. Ohlasy zpočátku byly nejednoznačné, neboť to bylo něco nového, ale nyní bych řekl, že už se tyto vizuální prvky staly velmi podařenou samozřejmostí. Město Humpolec si skutečně kvalitní a dobře zakomponovanou vizuální identitu zasloužilo.“
Zlepšení přinesla nová identita v komunikaci nejen s občany, popisuje místostarostka města Alena Kukrechtová: „Jednoznačně vnímám, že vizuální identita městu prospívá. Jako největší přínos vidím navázání komunikace s úředníky i řediteli příspěvkových organizací.“
Nový merch Humpolce | Zdroj: Karolína Petřeková
Vizuální identita v dobrých rukou
Autorky jsou s městem aktivně v kontaktu. Funkční grafický manuál, vzniklý po ukončení soutěže na konci roku 2020, městu napomáhá s implementací, ve které si dle nich vede velmi dobře. „Humpolec si vede v implementaci výborně a je to souhra více aspektů. Velké díky patří především mluvčí města Anetě Slavíkové, která byla určena jako hlavní implementátor a důsledně prosazuje dodržování manuálu, vysvětluje jeho smysl a zasazuje se o využívání prvků vizuální identity, kde jen je to možné. Z našeho pohledu je tato funkce k úspěšnému zavedení identity naprosto klíčová. Společně s ní tvoří sehrané duo grafička Kateřina Kučerová, která k celé koncepci a manuálu přistoupila s velkou pokorou a respektem a velmi citlivě sází a připravuje všechny nové tiskoviny,“ pochvalují si spolupráci s městem autorky vizuální identity.
Nová vizuální identita na Humpoleckém masopustu | Zdroj: MěKIS Humpolec
Aktivní komunikace a kontrola je u projektu důležitá, aby byla jednotnost identity dlouhodobě udržena. Svou roli sdílí grafička Kateřina Kučerová, která vizuál pro město dále rozpracovává: „Manuál využívám stále, pokud grafika nevznikne ve vaší mysli a přebíráte rozsáhlý design někoho jiného, kontrola je nutná, zvlášť u takto velkého projektu. Vždy se soustředím na dané podklady od zadavatele, jestli jsou kvalitní pro tisk, vhodné obsahově k typu vybrané grafiky z vizuálu, případně navrhuji různá řešení.“
Humpolečtí
Jak na novou identitu reagují Humpolečtí? „Líbí se mi ucelenost projevu města, že má jednotný styl a člověk informace díky stejné formě snáze najde, například na informační desce. Přijde mi elegantní, nápaditý a jednoduchý,” popisuje obyvatelka Humpolce Kateřina Maršálová.
„Samozřejmě jsou i ohlasy negativní, jak to bývá snad ve všech sférách – naráží se například na barevnost nebo vůbec na smysl změny, respektive potřeby jednotné vizuální identity,“ říká s nadhledem mluvčí města Aneta. Podle autorek celkově převažuje pozitivní zpětná vazba, přijetí místními však nebylo instantní. „Obecně máme zpětnou vazbu zprostředkovaně velmi dobrou. Ačkoliv například kulturní zařízení se nám svěřilo, že přijetí značky a nových materiálů se nesetkalo vždy s okamžitým úspěchem u veřejnosti a že museli na začátku věc některým vysvětlovat. Ale to, myslíme, je přirozené a v pořádku. Pro veřejnost je to úplně nová věc a určitě je potřeba si k tomu najít cestu,“ popisují.
Pozitivní reakce přišly i ze strany odborné veřejnosti. „Humpolec doslova obletěl republiku – a to včetně odborných kruhů blízkých designu. Velký zájem probudila vizuální identita na kongresu architektů, který se v Humpolci konal v lednu tohoto roku,“ dodává Aneta. „Příjemně mě překvapilo, jak rychle a kvalitně se podařilo městu novou identitu propsat nejen do veřejného prostoru, stejně tak v rámci hostujícího kongresu. Byla radost vidět, jak se zde město uceleně a sebevědomě prezentuje,“ popisuje svou zkušenost ze setkání městských architektů v Humpolci Eliška Malečková, vedoucí sekce poradenství a soutěže organizace Czechdesign.
Nový vizuál hodnotí i Jana Fišarová Strejčková, obyvatelka Humpolce a koordinátorka programů a kurzů místní zóny pro umění – 8smičky: „Z nového vizuálu jsem nebyla ze začátku nadšená, barvy na mě byly příliš křiklavé a laděné do sportovních vizuálů a těžko jsem hledala spojitost s městem. Po nasazení do všech různých prvků se mi ale vizuál velmi líbí a oceňuji jeho minimalismus. Myslím si, že zejména pomohlo, když jsem viděla vizuál v modro-bílé.“ Svůj názor doplňuje o postřeh na reakci místních: „Hodně lidí chválilo nový program kina, předchozí byl plný nesmyslných reklam a nebyl přehledný, dále Radniční listy, které se dostaly konečně do správné sazby. Za mě je to určitě velká a pozitivní změna. Nová identita přispěla ke zmenšení vizuálního smogu v Humpolci a také prospěla tomu, že taktéž minimalistický vizuál 8smičky není tak mimo mísu,“ zakončuje Jana.
Nový program kina Humpolec a série plakátů akcí města | Zdroj: Simona Velechovská
Město momentálně pracuje na nových webových stránkách, v procesu je také naučná stezka po Humpolci. Autorky zpracovávají grafické manuály pro příspěvkové organizace, které se postupně k vizuální identitě připojují. Spolupracují také s architekty nově plánované budovy pro mateřskou školu, kde by se měla navržená vizuální identita propsat do označení tříd a orientačního systému.
Propagační předměty města | Zdroj: Simona Velechovská
Proč se pouštět do hledání nové vizuální identity?
Jako vodítko městům, která by se do hledání nové vizuální identity ráda pustila, sdílí svou zkušenost mluvčí města a vyzdvihuje, na co je v takovém procesu třeba dávat pozor: „Zkušenost je nepřenositelná a platí to i v tomto případě. Myslím, že by do hledání vizuální identity neměl jít nikdo jen s tím, že je to moderní a že to takzvaně dnes dělá skoro každý. Je to velká zodpovědnost, neboť vizuální identita je tvář města a mnohdy to první a možná také jediné, co město prezentuje. Je potřeba se takovému projektu skutečně pověnovat a počítat s tím, že je to běh na dlouhou trať. Vážím si podpory vedení města a vůbec Rady města Humpolec, která byla obrovská – bez ní bychom nic takového nemohli vůbec zrealizovat.”
„Ať se do toho města určitě pustí, je to zajímavá, dobrodružná cesta, která je sice dlouhá, občas i trnitá a náročná, ale s dobrým průvodcem rozhodně stojí za to, se po ní vydat. Je třeba obrnit se trpělivostí. Problematické může být například přesvědčit kreativnější kolegy, že výstupy mají svá pravidla a je třeba nechat si poradit a oslovit profesionála. Jako úplně to nejdůležitější vidím určit osobu odpovědnou za implementaci,“ zakončuje místostarostka Humpolce Alena a povzbuzuje další města k tomu, se do projektu nové vizuální identity pustit.
jo, bez toho se tady nedalo žít 🙂