Píšou o: Vlastní cestou. Pivovar Bernard vyrábí kultovní pivo a vyniká neotřelými nápady

16

Vlastní cestou k poctivému českému pivu. Tímto heslem se řídí humpolecký Rodinný pivovar Bernard, který představujeme v novém seriálu Pivovary na Pelhřimovsku. Dozvíte se, čím se humpolecký pivovar odlišuje od ostatních a jak se vypořádal s krizí v době covidu. V minulém díle jsme vám představili pelhřimovský pivovar Poutník, postupně vás seznámíme i s dalšími pivovary v Pacově, Kamenici nad Lipou a Želivě.

Příběh pivovaru Bernard se začal psát 26. října 1991. Společníci Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal toho dne vydražili za pětačtyřicet milionů korun, tedy za pětinásobek vyvolávací ceny, zkrachovalý humpolecký pivovar. K tomu zkažené nepoužitelné zásoby za dalších sedm milionů. Pořídili si podnik předurčený k uzavření, který vyráběl pivo mizerné pověsti a byl v zoufalém technickém stavu.

Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.

První roky po privatizaci pivovar zatížený velkým úvěrem bojoval o přežití. Novým majitelům se však během několika let podařil doslova zázrak. V Humpolci začali vařit kultovní pivo, které velmi rychle začalo získávat ocenění nejen v České republice, ale po celém světě. Dnes pivovar vyváží svoji produkci do více než dvou desítek zemí světa. Dosud nejvyšší výstav Bernard zaznamenal v roce 2024, kdy prodal 419 tisíc hektolitrů piva.

Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.
Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.

Pivovar Bernard má na českém pivním trhu dvouprocentní podíl. Velikostí produkce se řadí mezi střední pivovary. Má vlastní humnovou sladovnu v Rajhradě u Brna a sám si takzvaně propaguje, tedy produkuje i pivovarské kvasnice.

„Dvě třetiny piva prodáváme do restaurací a hospod v sudech, menší množství piva v lahvích. Na českému trhu je poměr opačný, většina piva se tu prodává v lahvích, plechovkách a PETu. S ohledem na životní prostředí nejdeme cestou plechovek a PET lahví,“ řekl manažer PR Radek Tulis.

V Humpolci se dokázali poprat s krizí, která české pivovarnictví potrápila v letech 2020 až 2022 kvůli opatřením proti šíření nemoci covid-19. Podniky s čepovaným pivem musely několikrát zavřít nebo omezit provoz.

Bernard v té době uvedl několik novinek. Nabídl čokolády se sladem a chmelem, Pivní pálenku Bernard, pralinky s pivní pálenkou. Pustil se i do whisky Bernard, která zraje ve sklepě lihovaru.

Pro Rodinný pivovar Bernard jsou typické neotřelé nápady a nepřehlédnutelné novinky. Například od roku 2002 pivovar používá retro patentní lahve, v roce 2007 jako první přišel s nealkoholickým polotmavým pivem, v roce 2009 uvedl nealkoholický nápoj Švestka.

Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.
Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.

„Náš pivovar je známý originální komunikací v duchu sloganu Vlastní cestou. Nezapomenutelná je kampaň Svět se zbláznil, podobně tak spojení piv s animovanými dívkami pin-up, dodnes pivovar používá grafické motivy kampaně Pivo jako šperk,“ vyjmenoval některé zajímavosti Radek Tulis.

Naprosto ikonická je také tančící sklenička. Je to televizní sponzorský vzkaz se sloganem Nebezpečná známost, který mimo jiné tradičně doprovází televizní taneční show Star Dance v České televizi. Toto originální video je na obrazovkách českých televizí už třicet let.

Pivovar doma i po světě posbíral už stovky ocenění, včetně těch v oboru nejprestižnějších. V poslední době slavil obrovský úspěch na londýnské mezinárodní soutěži European Beer Challenge 2025, kde získal třináct medailí pro všech třináct piv, která do soutěže přihlásil. Loni byl Sdružením přátel piva poosmé vyhlášen pivovarem roku.

Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.
Rodinný pivovar Bernard vyniká neotřelými nápady.

„Humpolecký rodinný pivovar oceňuje pozitivní, příkladné a obdivuhodné činy Bernardovou cenou. V roce 2022 majitelé založili Nadační fond pomoci Bernard, který pomáhá lidem z Humpolce a blízkého okolí v těžkých životních situacích, nově také podporuje také místní talenty,“ uvedl Radek Tulis. Pivovar je pořadatelem oblíbeného hudebního festivalu Bernard Fest, který patří k největším na Vysočině.

HISTORIE VAŘENÍ PIVA V HUMPOLCI

Éra vaření piva v pivovaru začala v Humpolci v roce 1597, kdy pivovar patřil majitelům heráleckého panství. Ve třicátých letech dvacátého století v něm bylo zaměstnáno čtyřicet lidí a roční výstav činil dvacet tisíc hektolitrů. Pivo se prodávalo na Humpolecku, Německobrodsku (dnešní Havlíčkobrodsko), Ledečsku i Pelhřimovsku.

Po válce byl pivovar začleněn do národního podniku Horácké pivovary Jihlava a v roce 1960 do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice, v roce 1989 byl koncernový podnik Jihočeské pivovary přejmenován na Pivovary České Budějovice, státní podnik. Vedení tohoto podniku nemělo v plánu další rozvoj pivovaru a stupňoval se tlak na jeho zrušení.

Do doby privatizace vařil pivovar desetistupňové světlé pivo, jedenáctistupňové světlé pivo Orlík a krátce do léta 1991 i světlou dvanáctku Zálesák. Pivovar vydražili 26. října 1991 Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal. Od roku 2001 má padesát procent akcií belgický pivovar Duvel Moortgat, pětadvacet procent Stanislav Bernard a pětadvacet procent Josef Vávra (vrchní sládek, generální ředitel).

UNIKÁTNÍ NÁVŠTĚVNICKÉ CENTRUM S ROZHLEDNOU

K příležitosti třicátého výročí vzniku pivovar připravoval otevření Návštěvnického centra Bernard. V důsledku protiepidemických opatření bylo centrum pro veřejnost otevřeno později – 1. června 2022. Návštěvnické centrum je s pivovarem bezprostředně spojené. Prohlídkové trasy vedou přímo do srdce pivovaru, návštěvníci se seznámí s výrobními postupy a ingrediencemi, nechybí degustace čerstvých piv.

Součástí centra je kinosál, kde je možné vidět působivý film s příběhem pivovaru. Zážitek umocňuje do detailu propracovaný 3D model v atraktivní expozici. V nejvyšším podlaží centra, s krásnou vyhlídkou na město, je designová Pivnice Na Štokách, o patro níže je společenský a degustační Sládkův sál pro organizované skupiny, teambuildingy, společenské akce apod.

Spolu s centrem vznikla rozhledna postavená kolem funkčního pivovarského komína. Z ochozu ve výšce třiatřicet metrů je výhled na pivovar, město a jeho okolí. Vidět je například nedaleká zřícenina hradu Orlík či hrad Lipnice.

Zdroj: https://pelhrimovsky.denik.cz/zpravy_region/vlastni-cestou-pivovar-bernard-vyrabi-kultovni-pivo-a-vynika-neotrelymi-napady-2.html

Axl

16 thoughts on “Píšou o: Vlastní cestou. Pivovar Bernard vyrábí kultovní pivo a vyniká neotřelými nápady

  1. Snad kvůli přemrštěnému „češství“ zmizel z betonové opěrky na kruháči na příjezdu od Pelhřimova nápis „Všechno lidstvo jednoho původu jest“?? Aby nedělal vlajce, a té na pivovarské věži zvlášť, ostudu?!? Hanba!!

  2. Po zvýšení budov pivovaru a dokončení rozhledny zmizel výhled na kostel, to je jediné, co vyčítám této rozhledně. Ve směru od restaurace U krále Jiřího je to nejvíce patrné.
    Nevím, zda páni architekti neudělali někde chybu.
    Ale nejsem odborník na tuto oblast.

  3. Škoda, že ti majitelé permanentně lžou.
    Nejedná se již více než 20 let o Rodinný pivovar, jelikož v roce 2001 museli majitelé prodat 50% pivovaru jinak by zkrachovali. Bohužel tuto informaci se nikde nedozvíte, že pivovar je součástí jednoho z největších pivovarských koncernů na světě. Ale pořád vám budou tvrdit Rodinný pivovar. Ještě, že přišli kluci z Belgie a ten náš pivovárek zachránili a neustále ho rozvíjejí pod PR Potemkinovkou dvou postaviček Standy a Pepy😂

      1. Žádná závist,jen by měli mluvit pravdu a přestat se chlubit tím co tu vytvořili předci.Příklad,
        proč je na lahvích ocenění ještě z minulého století s uvedením založení pivovaru 1597.
        A jak to bylo se slavnou dražbou?Ještě žije v Humpolci pár pamětníků co o tom něco málo
        vědí.

        1. V období blízkém tomu kdy byla dražba humpoleckého pivovaru tak o měsíc dřív se konala v Českém Krumlově, v srpnu v Banské Bystrici. Krumlov koupil gauner Mrázek, Bystricu nějaký Čupka.
          Dnes ani jeden z těchto pivovarů už nevaří.Zavřené.

          A to píši jako ten, který 11tku, kterou tu lijí do hlav hosté hospod sám nepije.

      2. Koukám, že zde se napsáním faktů a pravdy, říká závist. Zvláštní to způsob konverzace.
        Tak ještě jedna LEŽ, kterou pivovárek neustále PRově tlačí do hlav všech lidí.
        Rok založení humpoleckého pivovaru je 1750+/- pár let, toto datum je jednoduše dohledatelné ve všech historických pramenech, jistě potvrdí učitel Škrabánek nebo pan Ladislav Staněk.
        Přesto je na všech lahvích uveden letopočet 1597

        Proč musí lidé z pivovaru LHÁT i ohledně roku založení

        PS: to není závist, to je pravda

        1. Rok 1597 byl uváděn i v době státního pivovaru. To není výmysl novodobých majitelů. Ano 1597 nebyl lahvích a a etiketách, ale v análech sběratelů a podporovatelů pivovarské historie se s tímto rokem pracovalo a je běžně uváděn. Jistě by vám to potvrdilo i České sdružení klubů historie pivovarnictví, jmenovitě pan Nahodil, předseda.

          O Vámi uváděném roku založení jsem osobně nikdy neslyšel. Je možné, že v tom roce 1597 se jednalo o malý pivovar nebo jen opravdu něco na bázi dnešních minipivovarů.

          Je zajímavostí, že pivovar v Protivíně, dnešní Platan, používá založení 1598, počátkem 21 století se na etiketách jejich piv objevil rok 1530 a velmi brzy se pivovar vrátil k původnímu roku.

          Pelhřimovský Poutník používá jako rok 1552, ale i u nich byl průmyslový pivovar postaven déle. Přesto používají původní rok. Pivovar Želiv, obnovil činnost až roku 2003, přesto na etiketách se objevuje rok 1617.

          Je otázkou, co se přesně považuje za založení. Někde to je i listina od panovníků, kdy směli pivo vařit v měšťanských domech, nikoliv, že musel stát velký pivovar. Takto to má Rebel v Havlíčkově Brodě. I on používal dříve jiný rok založení.,kdy obdrželi právo várečné. Dnes uvádí jiný.

          Takže závěrem chci říci, že považovat rok založení za podvod, v našem případě 1597, je spíše sporné. A nevidím to, jako nějakou blamáž ze strany majitelů dnes. Ostatně spotřebitele zajímá cena a kvalita a o rok založení či přímo získání várečného práva fakt klientele nejde.

          1. Pokud Vás zajímají blíže založení různých pivovarů můžete se spojit se členy sběratelského kolektivu, např.pan J.Augusta, Z. Loskot, R. Vácha. Před třemi lety měli moc krásnou výstavu etiket, lahví, korunkových uzávěrů v Mikádu, také v dubnu. Bohužel humpolecká veřejnost ji mnoho nenavštívila. Jistě Vám rádi podají bližší informace.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Skoro čtyři promile v jedenáct dopoledne? Pro muže z Humpolce žádný problém

St Dub 9 , 2025
Na jihlavské záchytce v sobotu dopoledne skončil silně opilý třiatřicetiletý muž z Humpolce. Nadýchal téměř neuvěřitelných 3,87 promile.

You May Like

Témata