Poprvé záměr postavit autodrom na místě opuštěných kasáren v hodnotě dvou miliard prošel v červnu jihlavským zastupitelstvem poměrně lehce. Nyní je investor Jihlava ring v podstatně horší pozici. Proti autodromu včera v Jihlavě demonstrovalo pět set lidí, stovky podepisují petice, jihlavští zastupitelé se budou projektem za týden opět kriticky zabývat.
Ve čtvrtek odpoledne se na jihlavském náměstí sešel zhruba pětisethlavý dav na protest proti autodromu. Demonstrující odmítli plány na stavbu autodromu, protože velká závodní dráha by podle nich kromě nadměrného hluku a zápachu zplodin také znemožnila rozvoj Jihlavy jižním směrem. Lidé chtějí dosáhnout toho, aby městští zastupitelé projekt česko-britské společnosti Jihlava ring opět projednali – a odmítli ho. Na náměstí byl vystaven panel se zakreslenou polohou plánovaného závodiště, podepisovala se i petice.
Atmosféra pokojné manifestace zhoustla ve chvíli, kdy Marek jako její hlavní mluvčí a organizátor odmítl pustit k mikrofonu komunistického zastupitele Jihlavy Pavla Šlechtického.
“Pokud vám to někdo půjčí, tak já ne,” řekl Marek Šlechtickému. Z davu se okamžitě ozvalo pískání a křik.
“Pusťte ho tam, vždyť je to zastupitel!” volal jeden z mužů v prvních řadách.
“Máme snad demonstraci, ne?” ohradil se proti Markovu selektování řečníků jiný.
“Pana Šlechtického si osobně vážím, ale KSČM pokládám za stranu mimo zákon,” zdůvodnil to Marek. Protože mu však bylo odpovědí další nesouhlasné hlučení i hrozící pěsti demonstrantů, nakonec Šlechtickému slovo předal.
“Projednávání projektu bylo netransparentní, byl jsem proti jeho schválení,” řekl v krátké řeči Šlechtický.
Mítink touto scénkou nabral nádech předvolebního politického defilé. Blíží se komunální volby, a politici nevědí: je teď výhodnější autodrom podpořit, nebo jej spíš odmítnout? Na tribunu kromě zástupců protestujících občanských sdružení vystoupil jak jihlavský zástupce Strany zelených Vít Prchal, tak zastupitel za ODS Aleš Koutný.
“Pokud se bude zastupitelstvo opět autodromem zabývat, očekávám maximální výměnu názorů,” řekl Koutný.
V krajském městě, a hlavně v blízkém Rančířově, na jehož souhlasu především záleží (obec bude zřejmě vlastnit většinu potřebných pozemků), zároveň sílí hlasy po uspořádání referenda. Projekt se stal výbušným politickým tématem.
“Zastupitelstvo nepůjde proti občanům, uděláme referendum,” řekl i místostarosta Rančířova Jaroslav Pech. Výsledek však podle něj předem není zdaleka jasný. “Mnoho lidí je autodromu nakloněno, věří, že by to tady oživil,” řekl.
Na programu schůze jihlavských zastupitelů 13. září je nové projednávání podoby smlouvy o smlouvě budoucí, kterou chce investor uzavřít s městem ohledně převodu potřebných pozemků a budov.
Debatu o záměru chtějí na schůzi rozhodně rozvířit zastupitelé za ODS. “Dva roky jednalo s investorem pouze nejužší vedení města, nikdo jiný nebyl informován,” kritizuje radní Radek Vovsík. Podobně mluví i lidovci a komunisté.
Nemovitosti v bývalých kasárnách jsou armády, která dosud neřekla, zda a kdy je převede obcím. Ty je pak mohou investorovi prodat – v Rančířově jde o 200 hektarů. Podle Kopeckého přispívají k průtahům a zmatkům i nejasnosti v katastrálních mapách. Vzájemně se od sebe liší, navíc jsou to stále ještě tajné listiny, takže zatím nelze jednat o konkrétních výměrách.
(Zdroj: MF Dnes)
Myslím, že je nejvyšší čas jim nabídnout nějaké pozemky u Humpolce ať to postaví tady, když ti tupci okolo Jihlavy nechápou co jim to může přinést v budoucnu. V Humpolci lidé také kdysi nadávali na výstavbu D1 – ale vážení kdyby té dnes nebylo, tak Humpolec je díra možná ještě větší než Pacov a podobně. jedině díky D1 má Humpolec dnes větší potenciál než kdysi „slavné“ okresní město Pelhřimov.
No, to rikas, protoze tam nebydli. Moje kamaradka tam ma v doslechu chatu a rozhodne si tam chce jezdit i nadale odpocinout.
Proste nekteri tupci si vazi jinych hodnot nez penez a rozrustajicich se mest – treba prirody, klidu, pohody,…tupci
Poslední zpráva je taková, že jihlavští zastupitelé zrušili své předchozí usnesení a na základě protestů občanů společnosti pozemky neodprodají.
Neverim tomu, ze v cele kauze jde o nejaky autodrom. To byla puvodne navnada, jak se bez problemu dostat levne k pozemkum a pro „nezavisle“ oblastni politiky oduvodneni k takove transakci, protoze jina firma s takovym nesmyslnym napadem by se nenasla. Je paradoxem, ze prave proti tomuto virtualnimu autodromu se nasli odpurci a politici musi hledat jinou cestu, jak se dostat k „zaslouzene“ odmene, takze bude jeste zajimave sledovat, co noveho vymysli.
Také si myslím , že jde o něco zcela jiného než autodrom . Jen je zajímavé sledovat , jak se metody s postupem času vyvíjejí – v Africe za dávných časů stačily údajně zrcátka , korále a podobné tretky , dnes se domorodcům nabízejí autodromy :-))))