Kvůli uzavřeným výčepům během covidu přišly pivovary o své zákazníky. Hledaly nové cesty odbytu svého produktu, a tak sáhly během pandemie po plechovkách. I tento obal ovšem prochází vývojem. Díky většímu poměru recyklovaného hliníku mají nyní nové pivní plechovky Plzeňského Prazdroje až o 30 procent nižší uhlíkovou stopu. Pivovar Bernard naopak pivo do plechu nestáčí vůbec, protože nechce podporovat drancování přírody.
Plzeňský Prazdroj potvrzuje, že právě plechovka je jejich třetí nejprodávanější obal za skleněnými vratnými láhvemi a sudy. „Zároveň ale jde, co se týče využití, o nejrychleji rostoucí obal,“ říká manažerka výrobních materiálů a obalů Martina Vajskebrová.
Ovšem i pivní plechovka prošla výrobními změnami a pivovary v rámci udržitelných plánů mění její složení. Jako první se do zásadní změny pustil právě Plzeňský Prazdroj, který podíl recyklátu obsaženého v jeho plechovkách zvýšil na 75 procent, to je aktuálně nejvyšší certifikovaná úroveň dostupná na trhu.
Výhoda hliníku tkví v tom, že ho lze recyklovat prakticky do nekonečna, a to bez dopadů na jeho kvalitu. Plechovka vyrobená z recyklátu tak pro pivo představuje stejnou ochranu jako ta z nového hliníku. Rozdíl je ale v tom, že plechovka z recyklátu má výrazně nižší uhlíkovou stopu a podle jeho podílu v obalu se na její výrobu spotřebuje až o 95 procent méně energie než u plechovky vytvořené z panenského materiálu.
Aby byly plechovky menší zátěží pro životní prostředí, snaží se Prazdroj s dodavateli dlouhodobě snižovat jejich tloušťku a tím i množství použitého hliníku, a zároveň navyšovat podíl recyklátu v plechovce.
„V současnosti všechny naše plechovky obsahují v průměru už téměř 50 procent recyklovaného hliníku. U plechovek Pilsner Urquell se nám podařilo jít ještě dál a podíl recyklovaného hliníku v obalu jsme zvýšili na úroveň 75 procent. Ročně tak uspoříme díky novým plechovkám, které dodáváme na tuzemský trh i do zahraničí, přes 1 500 tun nového hliníku,“ dodává Martina Vajskebrová. Navyšování podílu recyklovaného hliníku v plechovkách se chce Prazdroj v budoucnu intenzivně věnovat i u svých ostatních značek.
Zálohový systém dává smysl
Jsou ovšem i pivovary, které se od plechovek distancují a jejich piva v nich nenajdete. Je to například humpolecký Bernard. Svá piva neprodává ani v PET láhvích.
„Nechceme podporovat drancování přírody, kdy se za ohromných nákladů a negativních ekologických dopadů na jednom konci světa vytěží surovina a vyrobí materiál, převeze přes půl zeměkoule sem, aby se tu do plechovky jedinkrát stočilo pivo a pak se tento de facto donekonečna recyklovatelný materiál nenávratně vyhodil. V případě zavedení vratných zálohovaných plechovek je možné o takovém balení uvažovat,“ doplňuje tiskový mluvčí pivovaru Radek Tulis.
V České republice usiluje o zavedení zálohování na další nápojové obaly iniciativa, která sdružuje velké výrobce nápojů Coca-Cola, Heineken, Kofola, Mattoni a Prazdroj. Na český trh se ročně dostává 1,65 miliardy PET láhví a 820 milionů plechovek. Nápojové obaly tvoří asi 40 procent volně pohozeného odpadu.
„Plzeňský Prazdroj potvrzuje, že právě plechovka je jejich třetí nejprodávanější obal za skleněnými vratnými láhvemi a sudy.“
To je asi stejné konstatování, jako když prohlásíme, že e je ve dne světlo a v noci tma…
Jaký je motiv tohoto článku?
Spíš měli sdělit, že se plechovky plní v Polsku a že chuť v plechu je nevalná.
V Polsku se plní i lahve 0,5l.
Jediná Plzeň z Plzně je v lahvičkách 0,33l navíc těch exportních.
V Polsku se už žádná Plzeň neplní, je to nesmysl. Po příchodu japonského vlastníka do pivovaru před několika lety byla zrušena licenční výroba v Plosku i v Rusku. Tedy v Tychách i v Kaluze u Moskvy.
Takže vše je přímo ze z Plzně ?
Značka Pilsner Urquel se vaří už pouze v Plzni. Z polského pivovaru Tychy a ruské Kalugy,kde se vařilo licenčně pro ruský trh se značka stáhla do Plzně