Rozčilujících osm kilometrů těsně za Prahou bude pravděpodobně plně průjezdných opět v polovině prázdnin. Úsek D1 mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi je jedním z těch, u něhož se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) snaží vyjednat se zhotovitelem dřívější termín dodání, v tomto případě se stavební firmou Eurovia.
a nejdůležitější české dálnici je třeba ještě dokončit práce na čtyřech úsecích. Zbývá odevzdat 41 kilometrů z celkových 160, které se na trase mezi Prahou a Brnem modernizovaly. Nyní je termín dokončení zmíněného středočeského úseku do konce října. Jedná se o smluvní posunutí na 25. července, což se zdá být reálné. „Dodatek k úseku je před podpisem u zhotovitele,“ řekl serveru Lidovky.cz šéf ŘSD Radek Mátl.
Vyjednat nové podmínky se jeho lidem podařilo už u úseku 23 Devět Křížů – Ostrovačice, který se nachází těsně před moravskou metropolí. Tam novou podobu dálnice zajišťuje společnost Metrostav a zavázala se vše stihnout do 15. října. Zjednodušeně řečeno se dodatky se stavebními firmami týkají zejména termínů dodání a vypořádání všech událostí na stavbách.
Havlíček dal hlavu na špalek
Tlak na včasné dokončení ostře sledovaného projektu D1 je obrovský. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) přijal za letošní dokončení politickou odpovědnost. „Do října máme hotovo. Za to dávám hlavu na špalek,“ zopakoval letos v únoru Havlíček, který je v této vládě zároveň ministrem průmyslu a obchodu.
ŘSD si význam dokončení oprav D1 letos, ideálně před sněmovními volbami, jež se konají 8. a 9. října, dobře uvědomuje. I proto při vyjednávání s manažery dodavatelů kladlo vedení úřadu důraz na to, aby soustředili síly hlavně na tuto dopravní tepnu.
Co se týče zmíněných dodatků, vyjednává se také o úseku 11 (Koberovice–Humpolec), který má stejně jako u „dvojky“ v gesci Eurovia. I tam je nyní oficiální termín zprovoznění 31. říjen. Mluvčí firmy Iveta Štočková jednání s ŘSD o smluvním dodatku potvrdila. Zdůraznila však, že posun termínu je potřeba sladit s harmonogramem, například s organizací pracovníků, respektive s přesunem stavebních strojů.
„Práce probíhají podle harmonogramů. Na úseku 2 a 11 zbývá modernizovat polovinu dálnice. Pracujeme také jako člen sdružení (se Strabagem a Metrostavem – pozn. red.) na úseku 16 mezi Velkým Beranovem a Měřínem, kde se dokončení prací plánuje na začátek října,“ popsala Štočková.
Je znát, že i když firmy na D1 pracují v nelehké době pandemie nemoci covid-19, dýchá se jim teď o něco lépe než na jaře. Tehdy mimo jiné chyběly ochranné prostředky, pracovníci z cizích zemí a v neposlední řadě haproval dovoz dílů ze zahraničí. Výše zmíněná Eurovia, která v Česku dává práci třem tisícům lidí, musela loni na jaře vyhlásit dvoutýdenní technologickou přestávku.
O rok později je z jejího pohledu situace o poznání lepší, a i díky pravidelnému testování už pravděpodobně žádné zpoždění termínu nehrozí. I lidí už má dostatek.
„Nastavili jsme si striktní interní procesy, jako je rozdělené pracoviště, skupiny pracovníků, které se navzájem nepotkávají, oznamovací systém, všichni naši pracovníci jsou kontinuálně zásobení respirátory a desinfekčními gely,“ vylíčila serveru Lidovky.cz Štočková.
„Ťokův průsmyk“ je hotov
Stejně tak by neměl mít problémy s dodržením termínů Metrostav, jehož lidé pracují na dvou úsecích D1. Firma však přiznává, že v době pandemie není organizace lidí rozhodně ideální. „Situace je obdobná jako v loňském roce. Komplikace máme především s přejezdy kolegů ze Slovenska nebo Polska a také s dodávkami materiálů a potřebných dílů vyráběných v zahraničí,“ uvedl mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha.
Už dříve vedení ŘSD zdůraznilo, že případná zpoždění způsobená pandemií nebude u dodavatelů sankcionovat. Jiná je ale situace například v případě vlivu špatného počasí – tam jde o skutečnost takzvaně v riziku zhotovitele a případný postih možný je.
Zatím poslední zprovozněným úsekem byl před více než týdnem Humpolec – Větrný Jeníkov, lidově také nazývaný Ťokův průsmyk. Přezdívku dostal podle někdejšího ministra dopravy za ANO, který v roce 2018 nešťastně formuloval slova o tom, že silničáře zaskočil sníh – v prosinci.
V tomto úseku se navíc ŘSD před dvěma lety rozloučila s dodavatelem, konsorciem složeným z italské firmy Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české Geosan Group. Důvodem byla nespokojenost se stavem prací. Úsek nakonec dokončila společnost Skanska.