Redaktor MF DNES se rozhodl zjistit, jak kvalitní služby nabízejí informační střediska, jejichž činnost je financována městy. Převlékl se za turistu a za cíl si vybral Humpolec, Želiv a Pelhřimov.
Pracovníci informačních středisek mají za úkol seznámit turisty se zajímavostmi dané lokality, poradit jim, kam na turistickou túru či kam za kulturou, nabídnout propagační materiály nebo i sehnat ubytování. Jaká je realita?
Když redaktor MF Dnes zavítal do města legendárního Hliníka, jako správný turista zamířil prvně do historického jádra – na humpolecké Horní náměstí. Infocentrum je však na Havlíčkově námětí, naštěstí nedaleko. Ihned po příchodu se novináře ujaly dvě pracovnice, které se střídavě doplňovaly v poskytování informací. Dle slov imaginárního turisty byl doslova zavalen přehršlí informačních materiálů. Nabídka byla tak veliká, že mířila i do přilehlých regionů.
Naprosto jiná situace se ovšem naskytla v Želivě, místě premonstrátského kláštera, který byl letos vyhlášen Národní kulturní památkou. Na nádvoří unikátního klášterního komplexu je ale místo informací nabízen bufet. Na dveřích starého informačního centra s občerstvením visí cedulka, že bylo přestěhováno naproti, není tam ale nic jiného než občerstvovací zařízení. „Nevím, kde je infocentrum, jsem tady nový,“ přiznal redaktorovi obsluhující brigádník. „Zkuste to, jak je pošta,“ dodal nakonec.
Po půl kilometru chůze navštívil tedy redaktor želivskou poštu, ale ani tam se nedočkal kýžených informací. Paní za přepážkou jej odkázala na obecní úřad v ulici vedle. Nad vchodem se dokonce tyčí bílé písmeno “i“ v zeleném čtverci. Ale ani tady redaktor infocentrum nenalezl. To je totiž v knihovně, která je však otevřena pouze jediný den v týdnu a tím je čtvrtek. Naštěstí se redaktora deníku ujaly pracovnice obecního úřadu a nakonec odsud odešel se dvěma mapami, párem pohledů a univerzitní brožurou „Vítejte v Želivě“ za 24 Kč.
Jako poslední místo v lokalitě navštívil redaktor Město rekordů – Pelhřimov. Informační centrum je zde přímo na náměstí. Autora reportáže přivítala mladá pracovnice s úsměvem a vyrovnala před něj informační materiály všeho druhu. Při dotazu na možnost koupání dívka ukázala plavecký stadion, potom v rychlosti zhodnotila hygienický stav vody v nejbližších vodních nádržích a doporučila zatopený lom u Horní Cerekve.
A závěrečné hodnocení redaktora MF Dnes?
„Jako zvědavého turistu mě zajímalo především množství informací a jejich cena a ochota lidí poradit.
V infocentru v Želivě, jehož provoz stojí podle starosty Karla Chmela od deseti do padesáti tisíc ročně, zaskakovaly ochotné úřednice v pracovní době. Turista se tu však cítil trochu trapně, a tak se moc neptal a raději rychle odešel.
Humpolecké infocentrum, které ohromilo škálou všemožných materiálů a ochotou personálu, denně navštíví okolo 50 turistů.
Pelhřimovské centrum zajišťuje i průvodcovskou službu.“
(Zdroj: MF DNES)
K infocentru v Želivě nám přišla do redakce zajímavá reakce, kterou přetiskuji:
Na nádvoří želivského kláštera žádné infocentrum není a ani nikdy nebylo. Zmiňovaný obchůdek je krámek se suvenýry a občerstvením a cedule na něm odkazující na přestěhovaní, se týká recepce (pro ubytovávající se hosty), nikoliv tedy infocentra. Ale ostatně i v recepci dokáží podat turistům informace. Na ceduli je jasně uvedeno, že recepce je přesunuta do budovy opatství (ne tedy naproti), takže každý přirozeně inteligentní člověk to najde a neleze do bufetu.
Jinak v obchůdku se nechají koupit mapy, různé letáky jsou tu volně k dispozici a paní prodavačka ochotně poskytne potřebné informace. Zajímalo by mě, kdy redaktor MF Dnes na daném místě byl, neboť obchůdek má otevřeno denně od 9:30 do 17:30 hodin.
Nemůžete chtít po turistovi, aby byl přirozeně inteligentní. Turista je pohodlný a přirozeně průměrně inteligentní, z celodenního vandrování v neznámém prostředí možná i podprůměrně. To, že cedulka na dveřích je zmatená, chybí mapka, nebo cokoliv je opravdu tristní. Dokážete si představit že by zmiňovaný obchůdek byl vidět, mohli jste si tam zkontrolovat maily a vzít mapičku cyklotras v okolí? Poradili by vám tam kde se ubytovat atd? Turisté míří do kláštera, ne na obecní úřad. Pokud je v Želivě chceme, nehažme jim klacky pod nohy.