Manželé Bára a Zdeněk Rýznerovi začali od druhé poloviny 90. let sbírat umělecká díla. Dnes provozují v Humpolci zónu pro umění Osmičku, kam přijíždí lidé z celého Česka. „Neustále čím dál víc návštěvníků si hledá cestu k nám do Osmičky,“ raduje se Zdeněk Rýzner v pořadu Host Radiožurnálu. Nyní například vystavují díla Jana Zrzavého. „Ta jeho jemnost v obrazech se mi moc líbí,“ doplňuje Bára Rýznerová.
Co to je Osmička v Humpolci?
Zdeněk Rýzner: Osmička je zóna pro umění a prostor, který se věnuje umění. Nejenom tady na půdorysu budovy, ale osmička měla zároveň i ambici od samého začátku de facto se snažit ovlivňovat i veřejný prostor na našem malém městě. To znamená, jak mi Humpolci kamarádsky a s oblibou říkáme Humpíku.
Mimochodem jaký máte vztah k Humpolci vy?
Bára Rýznerová: Nejsem rodačka, jsem rodačka z nedaleké Jihlavy, ale protože je to všechno Vysočina, tak se tady cítím jako doma. Přistěhovala jsem se sem až se svým nynějším manželem.
Zdeněk Rýzner: Já bych se klidně označil za humpoleckého patriota.
Jak umělecká zóna osmička funguje?
Zdeněk Rýzner: Jestli budeme hledat byznysový základ, tak ten jsme v tom nikdy nehledali. Jsme strašně rádi za to, že neustále čím dál víc návštěvníků si hledá cestu k nám do Osmičky. Každý rok vidíme zvyšující se zájem napříč celou republikou.
Určitě bychom byli rádi, kdyby i vícero místních zdejších lidí, pro které jsme to hlavně otvírali – a to nebudu mluvit jenom o Humpolci, ale i o třicetikilometrovém okolí – kdyby si nacházelo častěji cestu k nám na Osmičku.
Ale je pravda, že třeba i současná výstava věnovaná Janu Zrzavému, tomu hodně napomáhá a prolamuje určité bariéry a otevírá dveře mnoha lidem napoprvé.
Kdo výstavu, která se jmenuje Kdybych já byl krásný jako Dionýsos ještě v Humpolci neviděl, tak má nejvyšší čas sem zavítat, protože je otevřená do konce září. Jaký vztah máte vy k Janu Zrzavému?
Bára Rýznerová: Jan Zrzavý je bezesporu ikona, kterou člověk žijící v Čechách vnímá od svého dětství, protože se určitě setkáváte různě s jeho obrazy. I ve škole se o něm hodně mluví. Rozhodně ta témata, která on ztvárňoval, jsou třeba mně osobně hodně blízká. Ta jeho jemnost v obrazech se mi moc líbí. Já jsem úplně z výstavy nadšená, moc ráda se do ní vracím.
Čí byl nápad vytvořit zónu pro umění v Humpolci?
Zdeněk Rýzner: Od samého začátku jsme s manželkou věděli, že chceme společnosti něco vracet z našich vydělaných peněz. Nějak jsme si vydefinovali, že to je podpora školství a kultury. Protože sbírku tvoříme od druhé půlky 90. let, tak jsme u té kultury dlouho bádali, jakým způsobem, až nás k tomu přivedla náhoda v Liberci.
ak zase byla další náhoda, že jsme se tady potkali s osobou velice blízko k Humpolci, která tady měla babičku s dědečkem, a sice s Emmou Hanzlíkovou. Tu mlhavou představu úplně krásným způsobem vzala a začala jí zhmotňovat.
My jsme určitě na začátku nechtěli jít do takto velké instituce, ale to její podání nás tak strašně moc chytlo za srdce, že jsme řekli: „OK, to stojí za to, to budeme podporovat.“
A s chutí jsme na tu cestu vyrazili, neznajíc, kolik nás to bude stát komplikací. Ale náhoda stála u zrodu toho finále. Ale plus minus jsme nějak tak tušili, co asi chceme, ale neměli jsme úplnou představu.
Proč se zóna pro umění v Humpolci jmenuje Osmička? Mohou být obrazy a výtvarná díla i investicí? A jaký vztah mají Bára a Zdeněk Rýznerovi k umělci Janu Zrzavému? Poslechněte si celý rozhovor ze záznamu zde: https://radiozurnal.rozhlas.cz/vedeli-jsme-ze-chceme-spolecnosti-neco-vracet-rikaji-zakladatele-umelecke-zony-9322475
Sbírám 40 let známky a taky to nikomu necpu, nehledě na to, že moje sbírka známek bude cenějšší než nějací současní levičácký malíři. Jak vidno Radiožurnál už nemá co vysílat.
Tak nevím jestl sbírka manželů Rýznerových je jen o součastnících?
Město na vilu nemá peníze, resp. má před sebou spousta dalších mnohem větších a důležitějších výdajů.
Milionkrát radši než vilu bych uvítal, kdyby město dalo klidně i 20 milionů novému dětskému doktorovi, aby tady měl 20 let praxi.
Rýznerova sbírka je pecka, bohužel výtvarné umění lidi z malého města moc nezajímá.
Ať město koupí Medovu vilu, opraví a půjčí si nejleoší obrazy jako Kupka, Toyen, Zrzavý, Čapek atd od Rýznera.
Věřím že kombinace architektura (Gočár) a špičkové umění meziválečného období, přilákají do Humpolce spoustu návštěvníku.
A do QR kodu se jim načte kompletní historie našeho města vč soukenické historie.
I kdyby tento váš byznys model fungoval, tak obyvatelé z toho nic mít nebudou. Za jak dlouho by se asi městu vrátila investice do koupě a oprav? MInimálně 100 milionů. Proto ať město raději opraví infrastrukturu na úroveň odpovídající 21. století. Asi to nevíte, ale některé ulice mají vodovod v eternitu a olovu. Kanalizace je na spoustě míst také ještě předválečná, nebavíme se o vyplavovaných lokalitách a čističce. Využijte svých schopností a tento svůj nápad realizujte pomocí soukromých zdrojů. Díky.
Zajímavé, že 30 let se tady volili stejní lidé, kteří to vybydlelia teď rychle Machku oprav to a pokud nahodou budeš investovat i do něčoho jiného než do kanalizace, tak je oheň na střeše
Město není byznys, aby ihned vydělalo a i byznys si někdy počká viz Návštěvnické centrum nebo 8smička ta je úplně nebyznysová.
Medova vila je šperk stejný jako Thugendhat nebo Müllerova vila, Baťova vila a spousty dalších,.
Nevyužít této památky by byla škoda. Město není zadlužené a všechny investice se stejně nebudou provádět v příštím roce. Je fajn ukazovat návštěvníkům Humpolce naše město z různých zajímavých úhlů.
Humpolec si to zaslouží.
A co z toho budou mít občani města? Čim více turistů sem zavítá, tím větší pravděpodobnost, že utratí peníze u místních podnikatelů, kteří zaměstnávají místní občany. Mimochodem o něčem podobném mluví Rýznerovi v úvodní reportáži.
Nelze srovnávat vilu Tugendhat s tímto objektem. Položme si otázku,zda by o to vůbec někdo stál, neprojektovat to Gočár. A proč to vůbec majitelé chtějí prodat, když si to v restituci vzali, proč nyní se toho zbavují?
Medova vila při vší úctě není ve stejné kategorii jako vila Tugendhat.
Kdyby se dala přirovnat k Müllerově vile, tak návštěvnický potenciál je asi menší než u pražské Müllerovy vily. A tam je zhruba 5.000 návštěvníků za rok. Ruku na srdce – kolik z vás horujících pro koupi bylo navštívit třeba tu Müllerovu vilu? Nikdo, že? 🙂 QR kód s historií našeho městečka nebo soukenictvím tam klidně může být už teď. Nic z toho vám nezaplatí ani topení v tomto objektu. Neznám důvody proč majitelé vilu chtějí prodat, ale dovedu si představit že jedním důležitým je jeho památková ochrana a s tím spojená omezení úprav.
Jeden zajímavý odkaz, na který jsem náhodou narazil.
https://is.muni.cz/th/j2gtu/Medova_vila_a_architektonicke_a_prostorove_koncepty_Josefa_Gocara.pdf
Jinak Medova vila je určitě lokální top, avšak na úrovni Humpolce, nic více, nic méně. Stejnou pozornost z mého pohledu zasluhuje vila naproti Hálkovce, na Brunce, série vil na Pražské apod.
frrrr
Frrrrr: odkaz nefunguje,aspoň tedy z mobilu…
Odkaz funguje, jen to není stránka, ale soubor k otevření.
😉 Vždyť jsou ve vedení proboha…
pak tedy alibismus stranou a už mohlo být rozhodnuto zda koupit či nekupovat, ale to by nejeden musel použít ty pověstné ,, koule,, namísto snahy rozprostřít zodpovědnost koupě i na opozici.
A rovněž mi nepřijde legitimní ze strany vedení, kdy před občany tají kupní cenu nemovitosti. A přitom ,,legitimita,, je touhle dobou na radnici slovem často skloňovaným, ale skutek utek. A komunikace konec konců taky pokulhává….
Město mohlo koupit Poláčkovu vilu nad Rýznerovým plecháčem, Poláček byl rovněž soukeník jako Med. Výrazně by ušetřilo, byla pod 10M.
Je to úsměvné jak se nám někdo snaží vnutit tvrzení, že by Medova vila byla podobný turistický cíl jako Baťova vila. Jméno Baťa zná celý svět, Jméno Med neznají ani běžní humpoláci. Natož přespolní. Proč už vilu dávno nekoupil někdo mimohumpolecký, když je v nabídce už tak dlouho? Taková výhodná koupě, skvost? Ta cena je prostě přestřelená. A to si nový majitel na sebe bere závazek oprav památkově chráněného objektu, což je doslova „pakárna“.
Medova vila je naprostý architektonický skvost z hlediska porovnání s jinými vilami v Humpolci i celé Vysočině. Josef Gočár je jedním z našich nejobdivovanějších architektů po celém světě. To jsou holá fakta. A moc nechápu alibismus pana starosty, nebo spíš chápu. Znamená to, že je vlastně takovou chytrou horákyní. Předkládá, přitom nepředkládá. Navrhuje, nenavrhuje. Má názor, nemá názor. A oporu hledá hlavně napříč opozicí. proti které celá léta vedl jednu štvanici za druhou. Bohužel začíná celkově působit čím dál hůře a bezradněji, než se vůbec kdy dalo očekávat, natož po tak krátké době v úřadu.
Apropos jak dopadla ty vyřčená trestní oznámení na předposledním zastupitelstvu ohledně prodeje traktoru, prodražení sněhové jámy, atd…
Dostali to za úkol pánové Kratochvíl & Brukner, ti kteří to zavinili.
Tak uvidíme s čím přijdou.
A co jako zavinili? Konkrétně a důkazy prosím!
Obohaťte nás, čekáme.
Že nekonali a konat měli a právě proto je vyzvalo zastupitelstvo, aby si ten svůj nepořádek sami uklidili.