Cykloturistika přitahuje v posledních letech stále více lidí. Kolo funguje jako sportovní náčiní, dopravní prostředek i způsob mezilidské komunikace.
Do roku 1989 v tuzemsku jednoznačně kralovala silniční kola. Značky Favorit či Eska dodnes řadě lidí připomínají tehdejší omezený výběr.
V devadesátých letech vtrhla do obchodů nejen široká nabídka, ale s ní i tehdejší celosvětový boom horská kola. Bohužel, kromě kvalitních kol se na trhu objevila i taková, o jejichž úrovni si nebylo možné dělat iluze.
Nepodléhat módě
Ukázalo se, že zmíněná horská kola nejsou univerzální, jak si zpočátku řada cyklistů myslela. Mají svá specifika a jsou určena do konkrétního terénu. Ale i dnes ještě existuje řada lidí, kteří se nedokázali od této falešné módy oprostit a vyžadují horské kolo bez ohledu na to, v jakém prostředí na něm budou jezdit.
„Opravdu se nám stává, že přijde zákazník a chce horské kolo s tím, že na něm bude jezdit i na silnici,“ říká Marcela Maxová ze specializovaného Bike sportu JOMA v Jindřichově Hradci. „Je to samozřejmě nesmysl. Na silnici se člověk na takovém kole mnohem víc nadře.“
Každý potenciální cyklista by si tedy měl předtím, než vstoupí do obchodu, dobře promyslet tři nejdůležitější kritéria, která jsou pro správný výběr nezbytná: kde a jak často chce jezdit, jaký výkon od kola očekává a kolik je ochoten do něj investovat. Neuděláli to, riskuje, že si koupí zcela zbytečnou věc.
Výběr je trochu alchymie
Pokud se člověk rozhodne pořídit si kolo, musí si ujasnit, v jakém terénu a jak často je chce používat. Jiné je to v horském prostředí, jiné na rovinatých cyklostezkách. Od toho se odvíjí to nejpodstatnější typ kola. Pro jeho kvalitu je také určujícím kritériem výkon, který od něj cyklista požaduje. Jiný poskytnou kotoučové brzdy a kevlarový rám, jiný kolo s ocelovým rámem, obyčejným brzdovým systémem a přehazovačkou.
Rozhodující je i suma, již hodlá budoucí cyklista do kola investovat. Ne vždy se vyplatí koupit tu nejlevnější verzi. Odneseli si například z hypermarketu celoodpružené horské kolo za čtyři tisíce, může očekávat nejen nepohodlnou jízdu, ale i ohrožení vlastního zdraví.
„U takového kola musíte navíc počítat s tím, že minimálně další dva tisíce do něj investujete, abyste ho vůbec udrželi ve funkčním stavu,“ říká Slavomír Svoboda z Českého svazu cyklistiky.
Od deseti tisíc výš
Boom kol v Česku trvá už sedm osm let. Za tu dobu už ale také vyrostla skupina lidí, která přišla na to, že je rozumnější investovat do kvalitního zboží.
„Češi jsou ochotni do sportovního vybavení vložit poměrně vysoké částky. V porovnání se státy Evropské unie dokážou dát za kolo třeba i dva průměrné měsíční platy,“ říká Karel Říha z firmy Author, která se výrobou kol zabývá. Taková kvalitní kola začínají na deseti tisících.
„Nejčastěji mají zákazníci hranici právě na této částce. To jsou kola, která se nyní kupují nejvíc. Dnešní cyklista si za kvalitu už raději připlatí, potvrzuje trend Marcela Maxová z Bike sportu.
Pravidla pro výběr
JAK ČASTO BUDU JEZDIT JSEM HOLKA / KLUK JAKÉ CHCI VYBAVENÍ JAK JSEM ZDATNÝ KOLIK JSEM OCHOTNÝ ZAPLATIT | ||||
Jaké kolo za kolik a pro koho 2 000 až 5 000 Kč: nižší třída Obyčejné kolo, které je dost náročné na údržbu. Komponenty jsou většinou „z výprodeje“. Nelze od něj čekat nějaký sportovní zážitek, je vhodné pouze na krátké pojížďky, na cestu do obchodu a zpátky. Většinou se prodávají v hypermarketech a podobně. 5 000 až 8 000 Kč: nižší střední třída Jde spíše o dopravní prostředek, který však už dokáže dát pocit sportovní jízdy. Většina nejlevnějších doplňků je z plastu, kvalita použitých materiálů je nižší, stejně jako životnost kola. Poskytuje při jízdě nízký komfort. 8 000 až 12 000 Kč: střední třída Je to solidní kolo, ideální pro začínající sportovce, k občasným vyjížďkám. Komponenty jsou na vyšší úrovni hliníkové či v kombinaci s plastem. Má většinou 24 rychlostí a u horských variant odpruženou přední vidlici. 12 000 až 20 000 Kč: vyšší střední třída Dostatečně kvalitní sportovní kolo, které se od předcházející kategorie liší kombinací komponentů. Z materiálů převládá dural, jsou použity lepší brzdové systémy. Mělo by zvládnout i ná ročnější terény a větší zátěž. 20 000 až 30 000 Kč: špička pro amatéry Vynikající kolo s velmi vysokou kvalitou doplňků i použitých materiálů. Ještě nejde sice o závodní speciál, ale začíná mít jeho rysy. Je vybaveno velmi kvalitní vidlicí, kotoučovými brzdami. Zvládá i vysoké nároky. 30 000 až 50 000 Kč: vysoká zátěž Kolo má závodní charakter, vydrží vysoké zatížení i v extrémním terénu a počasí. Poskytuje opravdu vysokou životnost a je lehké. Je osazeno velmi kvalitními komponenty z vynikajících materiálů. Nad 50 000 Kč: pro profesionály Extrémní, zátěžové kolo pro skutečné profesionály. Má vysoce odolné komponenty ze špičkových materiálů, někdy i v ceně pohybující se v řádu desítek tisíc. Je extrémně lehké. | ||||
Typy kol aneb Do lesa se hodí jiné než do města
HORSKÉ (MTB) Je pravým opakem silničního kola. Miluje těžký terén, zejména prostředí, kde nejsou zpevněné komunikace. Dokáže sice zdolat i silnici, ale konstrukcí a typem plášťů pro ni není určeno. Volí jej sportovněji založený cyklista, který chce jezdit mimo cesty. Čím je kolo dražší, tím je kvalitnější a tím náročnější terény dokáže zdolávat.
KROSOVÉ (Cross) V poslední době velmi populární typ kola, které si poradí jak s lehčím terénem, tak i se silnicí a cestou. Je ideální pro cykloturistu, který bude většinu času jezdit po polních a lesních cestách či na zpevněných komunikacích. Občas se může vzít i do nenáročného terénu mimo cestu.
TREKOVÉ (Trekking) Nejlépe se mu daří na silnici a zpevněné cestě. Je vyloženě nevhodné je využívat v jakémkoliv terénu. Výborně slouží jako do pravní prostředek. Lze je pomocí doplňků (blatníky, svítilny, nosič atd.) vytvořit z kola krosového.
SILNIČNÍ (Road) Je rychlé, lehké, vhodné pouze pro kvalitní zpevněné cesty, jako jsou asfalt a beton bez výmolů. Zaručuje sportovní jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. V terénu má velké obtíže, není pro ně vůbec určeno. |