Vysočina začala silně preferovat dotované dopravce, United Buses se bouří

12

Soukromému dálkovému autobusovému dopravci United Buses se nelíbí podmínky, které Kraj Vysočina stanovil pro udělení licence. Vnímá je jako diskriminační a odvolal se k ministerstvu dopravy. Podle nových pravidel nesmí jet komerční spoje 60 minut před a 60 minut po dotovaném spoji objednaném krajem na stejné trase.

Až do loňského listopadu platilo rozmezí 30 minut před a 20 minut po odjezdu. Pak ovšem kraj podmínky změnil. Zdůvodňuje to podporou dotovaných linek, aby nemusel doplácet jejich vyšší ztrátovost. Podle společnosti United Buses ale nové podmínky vytvářejí nerovné konkurenční prostředí.

„Snahou kraje je jen přesměrovat naše cestující do svých autobusů. Zákaz 60 minut před odjezdem a 60 minut po odjezdu nás na některých tratích doslova vyřazuje z trhu a omezuje naše cestující. Zároveň vytváří uměle nerovné konkurenční prostředí ve vztahu ke stávající nedotované konkurenci,“ uvedl Karel Bílý, majitel United Buses.

Podle manažera linkové přepravy této společnosti Josefa Šelepy se jejich spoje s dotovanými autobusy veřejné dopravy o cestující nepřetahují. „I proto, že jsou na většině tras dražší. Naše spoje jedou nejkratší cestou a spojují větší města,“ připomněl Šelepa.

Jak uvedl ve své reakci Kraj Vysočina, dopravní úřad přistupuje ke všem komerčním dopravcům stejným způsobem a nediskriminačně: „Rozšíření dopravní obslužnosti o jejich služby chápeme jako vítaný komfort, který však nesmí narušit systémovost a ekonomickou efektivnost dotovaných linek.“

Sousední kraje omezují dopravce méně

Podmínky vložil Kraj Vysočina do nové licence, kterou vydává Jihočeský kraj na linku České Budějovice – Brno, jejíž platnost končí 16. března. I Jihočeský kraj dopravci stanovil omezující podmínky, ale shodné se stávající licencí v rozsahu 20 minut před a 20 minut po odjezdu dotovaného spoje.

United Buses na Vysočině

Kterých spojů se v kraji dotknou nové podmínky

Telč – Třebíč: většina spojů v pracovních dnech, jeden o víkendu

Třebíč – Jihlava: většina spojů v pracovních dnech, některé o víkendu

Humpolec – Pelhřimov: většina spojů v pracovních dnech

Pelhřimov – Kamenice nad Lipou: většina spojů v pracovních dnech

Jihlava – Kamenice nad Lipou: v neděli

Třebíč – Velké Meziříčí: v pracovních dnech

Telč – Studená: v pracovních dnech

Zdroj: United Buses

„S omezením od Jihočeského kraje nemáme žádný problém a chápeme jej. Dává smysl a cestujícím přináší na trasách mnohem více spojů, než kolik by si kraj musel sám objednávat. Stejná omezení od kraje jsme měli ve stávající licenci a fungovalo to dobře,“ dodal Josef Šelepa.

Jihomoravský kraj, na jehož území je vedena část linky mezi Velkým Meziříčím a Brnem, žádné omezující podmínky dopravci neudělil.

Podle Martina Hyského (ČSSD), předsedy krajského výboru pro rozvoj strategických projektů, takováto omezení s cílem chránit dotované vnitrokrajské linky umožňuje zákon. „Každý kraj má ty podmínky trochu jiné. My jsme zhruba někde uprostřed,“ vysvětlil Hyský s tím, že některé kraje jsou ještě přísnější.

Na podmínky doplatí až 30 tisíc cestujících

Nové podmínky by se podle Šelepy měly dotknout zhruba 30 tisíc cestujících na trasách Telč – Třebíč, Třebíč – Velké Meziříčí, Kamenice nad Lipou – Pelhřimov, Humpolec – Jihlava, Pelhřimov – Jihlava a Jihlava – Pelhřimov.

Linku, která zastavuje například i v Moravských Budějovicích, si pochvaluje také starosta Vlastimil Bařinka. „Chtěli jsme v minulosti po kraji, aby tuto linku zařadil do krajského systému dopravy. To se nestalo. Kdyby tady United Buses skončil, byl by to problém. Pro lidi je to komfortní cestování, jinak by museli několikrát přestupovat. Mám tento týden schůzku s krajskými radními a chci se na nové podmínky zeptat,“ pověděl Bařinka.

Ministerstvo dopravy má na vyřízení odvolání až 60 dnů. Pak nastupuje další lhůta pro vydání licence.

„Reálně hrozí, že bychom museli přímé autobusy na trasách České Budějovice – Telč – Třebíč – Brno a České Budějovice – Pelhřimov – Humpolec – Jihlava – Brno zastavit k 16. březnu. Zcela bez spojení do Brna nebo do Českých Budějovic bychom ale oblasti, které obsluhujeme, nenechali,“ uvedl Karel Bílý.

Zdroj: https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/doprava-autobus-licence-podminky-dotace-vysocina-kritika.A220222_652076_jihlava-zpravy_mv

Axl

12 thoughts on “Vysočina začala silně preferovat dotované dopravce, United Buses se bouří

  1. Ono to není ani tak o kraji,ale ICOM se chová jako mafiáni. Myslí si,že můžou vše. Nejsou schopni dodat kvalitu a lepší autobusy s kvalitními řidiči a přitom jsou to pobírači dotací. Autobusy – staré přelakované mercedesy s prosezenými nestabilními sedačkami. Řidič,co se plouží sotva 50 rychlostí. Divíte se,že lidi radši volí konkurenci schopnější nebo sedne do auta?

    1. To jo, chytit před sebou bus ICOM je očistec. A pokud se vám to ještě povede někde na okresce kde se blbě předjíždí, tak je to opravdový zážitek

    2. V zadnym pripade nechci obhajovat ICOM. Nemam Kratochvila rad, ale s temi plouzicimi ridici je to tak, ze oni maji dany limit spotreby nafty. Podle toho jedou (pri plus minus dodrzeni jizdniho radu). Tj. z kopce ten ridic proste jede tak, aby nemusel vubec sahnout na plyn a roviny jede co nejvic plynule. Co nejmensi spotreba je nutnost. Jinak platej penale. Proto se mnohdy plouzej naprosto nesmyslne. Vemte si takovou trasu na Heralec, Jihlavu nebo Pacov. Samej kopec. Tam proste jedou podle zkusenosti – uprimne pry tyhle trasy nikdo nechce, protoze se ten limit na naftu dodrzet skoro neda! Autobusy tak pro Icom jezdi jen srdcari a stary pardalove. Kamiony – to je jina. Samej ukrajinec a bulhar a janevim co. Ty bych teda potkat taky nechtel. Ridicak za 1/2 roku a sup, jezdej takovyhle monstra.

        1. Sorry jako. Precti si ten prispevek jeste jednou. Neresim jestli je nebo neni vyssi spotreba. Resim co maj nakazano ridici a jak kvuli tomu jezdi. Znam je a mluvil jsem o tom s nimi. Co dela Tvoje auto to posoudit nedokazu. Ani to jak je to u autobusu. Hlavne, nerikam ze jezdej pomalu, ale pravidelne. Tak zkus cist, pak myslet, pak psat, pak zase cist, zase myslet a pak pripadne posilat. Ju? Pac a pusu.

        2. Zajímavá teorie o nepřímé úměře spotřeby a rychlosti. A jak rychle tedy musím jet, aby byla spotřeba nula?

          1. Pokud nám dochází palivo, musíme jet hodně rychle k pumpě.

  2. Když se ploužíš za busem, tak ušetříš taky, navíc jsou min. v každý vsi na zastávce, kde ho objedeš. Co tam máš dál ?

    1. Holt Icom bere všechno a podle toho to taky vypadá. Nikdo neumí pořádně jezdit a ještě tak 40. Neschopná všehoschopná firmička. Proto cílí na důchodce,kteří mají malé důchody,a tak si tímto způsobem přivydělávají.že v autobuse vlastně i bydlí,jim nevadí.

      1. A tak to je v pořádku. Duchny mají o zábavu postaráno a nenudí se. Navíc zaberou nějakou tu kačku aby měli na pivečko a pamlsky pro vnoučata.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Masky, koblihy, zabijačka. Podívejte se, kam ve vašem okolí zavítat na masopust

Pá Úno 25 , 2022
Po nucené covidové pauze naše společnost opět pomalu ožívá a jednou z příležitostí, jak se pobavit, je účast na nějakém z masopustů, které se na Vysočině konaly už během uplynulého víkendu. Většina obcí a měst pořádá masopust během víkendu, který je před námi. Někde se ale masky sejdou až v […]
Putování za masopustním koblížkem. Poznají tradice a zvyky

You May Like

Témata