Vánočním tradicím v českých domácnostech jednoznačně dominuje dárkonoš Ježíšek. Ten rozdává dárky v rodinách 92 % respondentů. Podíl jeho „konkurentů“ je zanedbatelný – Děda Mráz 0,6 %, Santa Claus 0,3 %. Ukázal to výzkum sociologické agentury Focus, kterého se v minulých dnech zúčastnilo 966 obyvatel České republiky starších 18ti let.
„Ježíšek
zvítězil na plné čáře u všech skupin obyvatel České republiky bez
ohledu na pohlaví, vzdělání nebo velikost města, kde žijí,“ komentoval
výsledky výzkumu sociolog David Surý z agentury Focus. Ten dále zjistil,
že v 6 % domácností naděluje dárky někdo jiný, jehož totožnost bohužel
neznáme. 1 % dotázaných uvádí, že se v jejich domácnosti Vánoce vůbec
neslaví.
Santa Claus v reklamách vadí především starším lidem
Výzkumníci
se dále dotazovali, zda lidem v České republice vadí používání postavy
Santy Clause v předvánoční reklamě. Téměř polovina respondentů (44 %)
uvedla, že ano. Čtvrtině respondentů taková reklama nevadí a třem
desetinám je to jedno. Negativní postoj vyjadřují především starší
respondenti a důchodci, názory se naopak nediferencují podle pohlaví či
vzdělání dotázaných.
Ježíšek prožívá obrovskou renesanci
Nástup
Ježíška za posledních pět let v České populaci potvrzuje i Tomáš
Zdechovský, spoluzakladatel akce Zachraňte Ježíška. Podle Zdechovského
zažívá dárkonoš Ježíšek za posledních několik let obrovskou renesanci
nejen v českých domácnostech, ale i u reklamních tvůrců. Podíl lidí,
kteří v podobných výzkumech preferují Ježíška, se za posledních 5 let
zvýšil téměř o pětinu (19 %).
„Především
v posledních třech letech se stále více objevuje Ježíšek jako ten, kdo
nosí našim dětem dárky. Lidé se daleko více vrací k českým tradicím a
zvykům,“ uzavřel Tomáš Zdechovský. Iniciativa Zachraňte Ježíška existuje
již 5 let a má na facebooku přes 40.000 příznivců.
Samozřejmě, Děda Mráz ať si táhne do Ruska a Santa do Ameriky ! My Češi v Humpolci máme našeho Ježíška ! A tak je to spravne – tak to ma byt !