Jak zabránit velkému počtu nehod se zvěří? Tuto otázku si kladou nejen myslivci ale také ochránci přírody. Ti by chtěli testovat nové metody ochrany divoké zvěře.
S podzimem přichází větší aktivita zvěře, která se může objevovat kolem cest nebo je přecházet. Nutí ji k tomu i velká rozdrobenost krajiny na Vysočině, která postrádá velké územní celky izolované divočiny. I to přispívá k velkému počtu nehod se zvěří.
Jejich podíl na celkovém počtu nehod je na Vysočině dlouhodobě největší ze všech krajů České republiky.
Pachové ohradníky
„Je to klasická montážní pěna, kterou zaděláváte třeba okna kolem.“ Myslivec Roman Vácha se sklání nad pachovým ohradníkem u silnice nedaleko Chotěboře na Havlíčkobrodsku. „Ta pěna je nosič, tak to do toho našplícháme, nějak tři čtyři týdny je účinnost. Není to od toho, aby to zvěř zastavilo úplně, ale aby jí to zpomalilo,“ popisuje myslivec, který obnovou pachových ohradníků kolem frekventované silnice stráví měsíčně klidně i dvě hodiny.
„Tady je komplex lesů po obou stranách a dost to tady migruje. Je to opravu o zpomalení zvěře. Vidíte, jak tady auta jezdí.“
Ohradníky a odrazky
Pachové ohradníky jsou v těchto místech doplněny také o barevné odrazky. Podle Agentury ochrany přírody a krajiny ale není účinnost těchto opatření dostatečně ověřená, tvrdí její ředitel Václav Hlaváč. „Ona nějaká je, nejde říct, že by nefungovaly. Ale časem si na ně zvířata zvykají.“
Agentura proto plánuje vyzkoušet také další opatření, která by mohla na Vysočině do budoucna s řešením problému velkého počtu nehod se zvěří pomoci. Čeká se ale na schválení státního příspěvku. „Dnes se začíná používat celá řada dalších těch odpuzovacích prostředků. Je to především kombinace zvukových plašičů a těch pachových. Ten zvukový plašič je založený na tom, že když se blíží auto, tak to zařízení vydá nějaký zvuk, který to zvíře odplaší.“
Snížit mortalitu zvěře pod koly aut na Vysočině by měly také ekodukty a doprovodné oplocení dálnice. Podle Václava Hlaváče už fotopasti na prvním dokončeném ekodutku u Humpolce zachytily první migrující zvířata. Do konce listopadu by pak měly být dokončeny ještě další tři ekodukty, které na dálnici D1 v současnosti vznikají.
Už by někdo těm našim lidovým myyslivcům mohl říci, že při současných nadměrných stavech spárkaté zvěře není možné obnovit pestré a stabilní lesy :/